شناسهٔ خبر: 11218 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طراحی صنعتی در دوران پسامدرن تحلیل شد

کتاب «پسامدرن و طراحی فراصنعتی» نوشته بابک امرایی منتشر شد. تحلیل و بررسی هنر طراحی در دوران پسامدرن و جایگاه این هنر در ایران، مبحث اصلی طرح شده در این کتاب است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ امرایی گفت: هدف از انتشار این کتاب، ارایه یک شناخت شفاف و کامل از طراحی پسامدرن، همراه با دلایل علمی و متقن، به همراه نگاهی به وضعیت طراحی صنعتی در ایران و فرصت‌ها و چالش‌هایش بوده است. 
وی افزود: در موضوع طراحی‌های پسامدرن؛ چه در ایران و چه در غرب هیچ کتاب پژوهشی منتشر نشده است. معمولا کتاب‌های ترجمه شده، حاوی اطلاعات کلی همراه با ابهام در موضوعات است. با این اوصاف پیشتر طراحی‌های پسامدرن به صورت یک موضوع روشمند، معرفی و بررسی نشده بود. 
امرایی در ادامه درباره ساختار کتاب «پسامدرن و طراحی فراصنعتی» گفت: در این کتاب من ضمن تشریح وضعیت عمومی پسامدرن، تبار و ریشه‌هایش و همچنین ساختارهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر آن، به جست‌وجوی ریشه‌های مختلف هنرهای کاربردی و به ویژه طراحی‌های پسامدرن می‌پردازم. 
امرایی همچنین اظهار کرد: امروزه طراحی هنری با زیرشاخه‌های بسیار است. با این رویکرد نگاه من در تالیف این کتاب زمینه‌گراست؛ یعنی من به عنوان یک طراح، زمینه‌های طراحی پسامدرن را بحث کردم و سوالات اساسی من این موارد بوده که «چرا به این دوران پسامدرن می‌گوییم؟» و این‌که «طراحی مختص دوران پسامدرن چه نوعی از طراحی است؟». برای پاسخ علمی به این پرسش‌ها من ناچار بودم تا نظام‌های سیاسی و اقتصادی و تغییرات اجتماعی در دوران پسامدرن را تحلیل کنم. 
این مترجم در ادامه درباره شیوه تحلیل آثار طراحی در این کتاب، گفت: در فصول آخر کتاب مباحث به طراحی و معماری رسیده است. برای تحلیل آثار و مثال‌ها و برای توضیح اتفاق‌های افتاده من از علم نشانه‌شناسی استفاده کردم. 
مدرس دانشگاه هنر اسلامی تبریز درباره دیدگاه محافل علمی ایران به «پست‌مدرنیسم» گفت: مباحث مربوط به پست‌مدرنیسم و هنر پسامدرن باید حتما مطرح شود، چرا که وضعیت پسامدرن لزوم «روایت‌های دیگر» را مطرح می‌سازد. این شیوه از تفکر فرصت‌های مطالعاتی بسیاری را به وجود می‌آورد، اما متاسفانه در ایران غیر از وجود نوعی از «جوزدگی» نسبت به پست‌مدرنیسم، دیدگاه‌هایی نیز وجود دارد که بحث درباره این شاخه از علم را تحریم می‌کند. 
کتاب «پسامدرن و طراحی فراصنعتی» نوشته بابک امرایی با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۶ صفحه و بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات دانشگاه هنر اسلامی تبریز روانه کتابفروشی‌ها شده است. 
بابک امرایی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. 
ویراستار این کتاب نیز سجاد باغبان ماهر، معاون پژوهشی خانه هنرمندان است.

نظر شما