شناسهٔ خبر: 11263 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه‌ترین توافقات صورت گرفته در رابطه با نمایشگاه کتاب

هفت تشکل فعال در حوزه نشر کشور بر سر نحوه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال آینده، با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافق رسیدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نمایندگان تشکل‌های نشر کشور آمادگی خود را برای مدیریت واحد و یکپارچه کلیه بخش‌های داخلی و بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند.

این تفاهم شب گذشته در محل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) در راستای اجرای سیاست‌های دولت یازدهم و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان هفت تشکل فعال در عرصه نشر کشور، به شرح زیر صورت گرفته است:

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا)، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان.

چندی پیش شورای برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مصوبه‌ای امور ثبت­‌نام و مدیریت بخش‌های مختلف این نمایشگاه به تشکل‌های صنفی و انجمن‌های فرهنگی را واگذار کرد.

این مصوبه در راستای سیاست‌های دولت جدید مبنی بر واگذاری امور به بخش‌های غیردولتی و نیز همور با سیاست‌های اتخاذ شده در رده‌های بالایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش تصدی‌گری‌ها در امور فرهنگی و هنری از بخش دولتی و واگذاری آنها به بخش‌های غیردولتی، شکل اجرایی به خود گرفته است.

در پی تصویب این موضوع در شورای برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) و شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، پیشنهاد کرد که مشترکاً نسبت به مدیریت اجرا و اداره سالن ناشران عمومی (شبستان) در این نمایشگاه اقدام کنند.

به دنبال این پیشنهاد، کمیته‌ای با عنوان «کمیته اجرایی بخش ناشران عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» متشکل از نمایندگانی از این سه تشکل فعال در حوزه نشر در کشور، تشکیل شد.

بر این اساس، نادر قدیانی و محمود آموزگار به نمایندگی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سیدمحمود حسینی، محمود معینی و مهدی اسماعیلی راد به نمایندگی از اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) و نیز محمدمهدی داوودی‌پور و ارشد عین‌الهی به نمایندگی از شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدند. همچنین نادر قدیانی رئس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان رئیس، محمود معینی به عنوان نایب رئیس و محمود آموزگار به عنوان سخنگوی کمیته اجرایی بخش ناشران عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتخاب شدند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در 8 سال گذشته هیچگونه دخالتی در مراحل مختلف نمایشگاه کتاب تهران اعم از ثبت نام و اجرا نداشته و این امور توسط اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) انجام می‌شده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه سال 1393 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

نظر شما