شناسهٔ خبر: 11299 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم تربیت دانشجویان متعهد به توسعه پایدار

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها بزرگ‎ترین مسئولیت را در توسعه پایدار دارند و کلید واژه اصلی کیفیت، تعهد دانشگاه به توسعه پایدار است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ جعفر توفیقی در گردهمایی کارگروه های بررسی عملکرد دانشگاه ها با رویکرد نظارت بر کیفیت مدیریت کلان دانشگاه که در محل وزارت علوم برگزار شد، درخصوص ارتقای کیفیت آموزش عالی اظهار داشت: کلید واژه اصلی نظارت و ارزیابی بحث ارتقای کیفیت است و وزیر علوم نیز در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و سخنرانی هایشان همواره کیفیت را سیاست اصلی خود دانسته اند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کیفیت بر روی شاخص‌های درون داد، فرآیند و کارآفرینی سازمانی، اثربخشی و صنعت تکیه داشت تصریح کرد: امروزه مدل‌های تضمین و ارتقای کیفیت در مجامع توسعه یافته و در برخی از سازمانهای اقتصادی کشورمان اجرا می شود که جای خالی آن در آموزش عالی مشاهده می شود.

مشاور عالی وزیر علوم افزود: کیفیت به معنای فاصله وضع موجود با اهداف سازمان تعریف می شود و با توجه به بحث توسعه پایدار، مهمترین رکن کیفیت این است که سازمان چه هدفها و رسالتهایی برای خود تعیین می کند و در دنیای امروز نقطه آغازین بحث کیفیت، بازنگری در رسال‌تها و مأموریتهاست.

توفیقی در ادامه گفت: توسعه پایدار دارای ارکان اساسی از جمله ابعاد فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی می باشد و اگر به این می اندیشیم که دانشگاه امروز، دانشگاهی دارای توسعه پایدار باشد باید رسالتهای آن فراگیر شود.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی پاسخگوی نیازهای جهان امروز نیست تصریح کرد: تجربه توسعه در دنیای امروز نشان می دهداگر توسعه اقتصادی بر بستری از ارزشهای اخلاقی و فرهنگی نباشد پاسخگو نیست و علی رغم توسعه اقتصادی یک جانبه در دنیا و توسعه تکنولوژی چشمگیر در جهان، شاهد بسیاری از ناهنجاریها هستیم.

مشاور عالی وزیر علوم افزود: امروزه توسعه تشکلها و حرکت به سمت جامعه مدنی به عنوان مصداقی از دموکراسی و آزاداندیشی یکی از رسالتهای اجتماعی دانشگاه است.

وی ادامه داد: تعهد به کیفیت، تعهدی درونی است و تا ارزش‌ها درونی نشوند فشارهای بیرونی اثرگذار نیست و اخلاق، ارزشهای فرهنگی، احترام به دیگران، احترام به تنوع در عقاید، احترام به تنوع فکری و آزادی بیان جزو ارکان کلیدی توسعه پایدار است.

توفیقی با بیان اینکه امروزه در دنیا ادبیات دانشگاه های حافظ محیط زیست(سبز)ترویج یافته است گفت: بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا دارای دفاتر توسعه پایدار می باشند و ادعا دارند که دانشگاهشان را بر اساس توسعه پایدار اداره می کنند و دانشجوی متعهد به توسعه پایدار تربیت می کنند.

وی در خاتمه با بیان اینکه جامعه دانش بنیان آموزش عالی، دو نسل آموزش عالی نخبه پرور و تربیت نیرو برای صنعت را پشت سر گذاشته است تصریح کرد: نسل سوم آموزش عالی فراگیر و انبوه است و برای رسیدن به توسعه پایدار همه باید تحت آموزش عمومی و عالی قرار گیرند تا جامعه زیست پایدار پیدا کند.

نظر شما