شناسهٔ خبر: 11360 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار خودآموز اصول و فنون سخنوری

کتاب «خودآموز اصول و فنون سخنوری» در قالب ۱۷ فصل از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از انتشارات سروش؛ کتاب «خودآموز اصول و فنون سخنوری» اثر علی فروزفر در قالب ۱۷ فصل از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

در بخش هایی از این کتاب آمده است: سخنوری یا خطابه، فنی است که به­وسیلة آن گوینده شنونده را به سخن خود اقناع و بر منظور خویش ترغیب می­کند. در دوره­های باستانی و ازمنة تاریخی، هر یک از ملل در رشته­ای از سخنوری چیره­دست بوده­اند.

 عصری که سخنوری مورد توجه واقع می­شود قرن پنج پیش از میلاد مسیح علیه السلام است. آن زمان سراسر دنیای متمدن در دست توانای ایرانیان بود و قومی که مستقیما تحت حکومت ایران نبود بعضی از یونانیان بودند. امّا از آن روزگار اثری ایرانی دربارة فن سخنوری به دست ما نرسیده است و خطابه یا سخنوری فنی است که علمش را در ایران باید تازه­تأسیس دانست. 

کتاب حاضر دستنامه­ای خودآموز در این موضوع است که در هفده فصل تدوین شده است: فصل اول این اثر جایگاه و تاریخچة سخنوری در زندگی اجتماعی را تشریح و موقعیت ها و پیش نیازهای یک ارتباط شفاهی اثر بخش را تبیین می کند. در فصل دوم با ماهیت، نحوه پیدایش، و کارکرد صدا در فرایند ارتباط شناسی آشنا می شویم. مبانی و مفاهیم پایه ای ارتباط محتوای فصل سوم است. 

نکات ارزشمند در زمینة طراحی کلی فرایند ارتباط و تولید پیام موضوع فصل چهارم است. در فصل پنجم شیوه ها و اصول گوش دادن تشریح شده است. فصل ششم و هفتم با بررسی جامع اصول و شیوه های آفرینش و به کارگیری معنا و طراحی پیام با بهره گیری از واژه ها، زمینه ورود به مباحث کاربردی تری همچون موضوع، هدف، و مخاطب سخنرانی (فصل هشتم)، و آشنایی با ساختار و شیوه های سازماندهی محتوای سخنرانی (فصل نهم) است. 

در فصل دهم با گونه های مهم و رایج برای ایراد سخنرانی آشنا می شویم و در فصل یازده نیز به بررسی ابعاد روانی سخنرانی و شیوه های رسیدن به اعتماد به نفس پرداخته می شود. مباحث مهمی چون ماهیت و انواع و شیوه های بهره گیری از ارتباطات غیر کلامی به عنوان یک عامل مکمل قوی در کنار ارتباط کلامی در فصل دوازدهم تشریح شده است. رابطة بین فناوری و ارتباط شفاهی موضوع فصل سیزدهم است.

نظر شما