شناسهٔ خبر: 11366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه حاشیه و متن افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بزرگداشت سینماگرانی چون هما روستا،جهانگیر میرشکاری،مهدی هاشمی و خانواده‌ زنده‌یاد جواد شریفی‌راد همراه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در تالار وحدت با مراسم ویژه‌ای آغاز شد.

استقبال از مراسم افتتاحیه به شدت بالاست و قابل‌مقایسه بادوره‌های پیشین نیست. نوید برگزاری یک جشنواره پررونق.

پیش‌مقدمه و خلاقیت تا اینجای مراسم، عبور هنرمندان از فرش قرمز و اعلام اسامی آنها توسط احسان کرمی، مجری مراسم فرش قرمز بود. مقدمه‌ای که با استقبال ویژه تماشاچیان مواجه شد.

در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مراسم بزرگداشتی برای هما روستا، مهدی هاشمی و جهانگیر میرشکاری به پاس یک عمر فعالیت موثر و مستمر سینمایی برگزار می‌شود. قرار است برای تقدیر از هرکدام از این هنرمندان یک سینماگر شاخص به روی صحنه برود و فیلم ساخته شده برای هر کدام روی صحنه برود.

رضاداد: سال تحویل سینمای ایران برای ساختن پرده‌ای سفید از امید و آگاهی

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، اولین سخنران مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود.

رضاداد سخنان خود را با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و خیرمقدم به همه سینماگران و هنرمندان و میهمان خارجی آغاز کرد و نام و یاد درگذشتگان جامعه سینمای کشور به خصوص حسن سراج زاهدی و پرتو مهتدی را که سالهای سال درجمع ستاد برگزاری بودند را گرامی داشت. 

رضاداد از پیام حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور به جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: از رئیس جمهوری محبوب و محترم‌مان  که با ارسال پیام در این دوره از جشنواره فجر، سینمای ایران را مورد لطف و توجه قرار داد تشکر می کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: سی و یک دوره از جشنواره فجر می گذرد و پیک شادباش انقلاب اسلامی که فریاد شکست صدای استبداد بود؛ حالا مرد میانسالی است که میخواهد به راه خود استوار باشد و میراث گذشتان را بر شانه خود همچون بالی بلند پرواز دهد که "سلام هی حتی مطلع فجر"

رضاداد گفت: حالا اما فصل دیگری است، فصل با هم و در کنار هم ایستادن و خوشبختی را با هم آرزو کردن و خوشا به حال ملتی که گذشته را انکار نمی کند اما تکرار هم نمی کند.راه هموار نیست، اما رفتن امیدوارکننده و لذبتخش است و سینمای ایران عبور از مسیرهای ناهموار را بارها تجربه کرده است که" ان الله یحب الصابرین"

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: آنچه در این راه استوارمان می‌کند امید است به حضرت حق و فردایی که همچون شانه‌های طلایی خورشید سر به آسمان می‌ساید و وعده می دهد رسیدن نارنج رادر گلوگاه بهار.امسال زمستان نگران بهار است و خود با تدبیری بلند و امید. در این بهار که فجرش می خوانیم، در این جشنواره که میزبان و میهمان یکی است. می‌کوشیم تا در سال تحویل سینمای ایران کنار هم باشیم برای ساختن پرده ای سفید از امید و آگاهی.

رضاداد ادامه داد: آئین ما در جشنوراه غبارزدایی از کدورت ها و همنشینی همه سلایق برای بارور ساختن معنای گفتگوی موثر است. بی شک هیچ مجموعه ای خالی از نقص نیست ، باور کنیم امروز بیشتر از آنچه گفتنی است نیازمند شنیدن‌ایم تا فردایی در پس حلقه تدبیر منتظرمان باشیم.

بخش پایانی حرف‌های رضاداد البته غافلگیرکننده بود: سخن کوتاه می‌کنیم تا از  خودمان شروع کنیم شنیدن و مدرا را تا در لوای  رسول مهربان و خدا آرام گیریم و آرامش یابیم و از جنتی دعوت می کنیم تا پیام رئیس‌جمهور را قرائت کند و این بار همه با هم می‌گوییم: "روحانی مچکریم".

روحانی: سینماگر قول بده جایزه اولت را از مردم سرزمین خودت بگیری و حقیقت را فراموش نکن

غافلگیری بزرگ مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، پیام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشور به این جشنواره بود.

مهمترین بخش پیام روحانی اعلام خبر اعطای یک جایزه ویژه ریاست‌جمهوری به آثار سینمایی و مستند خاصی که در هدف آشتی مردم با سینما یا سینمای میان‌فرهنگی قدم بردارند، خبر داد.

خبری که با توضیح جنتی مشخص شد که قرار است از سال آینده به بخش‌های دیگر هنری مثل ادبیات و موسیقی هم اهدا شود.

متن کامل این پیام به این شرح است:

جشنواره فیلم فجر مهمترین گردهمایی سینماگران در کشور عزیزمان اکنون سی و دومین دوره آن را گرامی می‌داریم و امیدواریم که هنرنمایی هنرمندان در کنار چالش‌گری نامجویان سالی پررونق و تعالی برای سینمای ایران داشته باشد. این پیام مروری است بر سیاست‌های دولت تدبیر و امید در عرصه سینما به‌مثابه هنری‌ترین و صنعتی‌ترین هنر در عرصه اولین سال دولت اعتدال‌گرایی در جشن بزرگ سینمای ایران. آنچه از برگزاری آئین پرشکوه مهمتر است حضور و حرکت شتابنده از نمایشی سالانه به‌سوی مخاطبان همیشگی در سالن‌های سینماست. جشنواره سینمایی می‌تواند آغازگر جشنی باشد که در طول سال و در سالن‌های سینمایی کشور برگزار شود و مخاطب را به تماشای فیلم ایرانی دعوت کند؛ بازگردان تماشاگر قهرکرده از سینما سنگین‌ترین مسئولیت امروز مدیران و سینماگران ماست.

سینما بدون تماشاگر معنا ندارد و جشن و جشنواره زمانی معنا می‌یابد که بدانیم مردم از سینمای بومی خود راضی‌اند و به آن دل بسته‌اند. رقابت صفحه با پرده از سر جلب توجه و کسب رضایت تماشاگر انتخابگر چنان جدی شده و زندگی روزمره ما در محاصره محصولات متنوعی قرار گرفته که از چهارسوی دنیا مصرف کنندگان را به خود می‌خواند.

جمعیت بالا و سهولت تولیدات بصری در دنیا احتمال موفقیت سیاست انحصار را از بین برده است. خام‌اندیشی است که تصور کنیم تماشاگر در انتظار می‌ماند که ما چیزی تولید کنیم و در معرض نمایش قرار دهید. دلالان فرهنگی بر سر چهارراه‌های تردید ما ایستاده‌اند و چه گران تماشا می‌فروشند و چه ارزان دل می‌برند. تلاش را باید دوچندان کرد سینما را به هنرمندان واقعی این کشور بسپاریم و به اغیار وامگذاریم و مراقب باشیم سفره تماشا از نان حلال سینمای خانگی خالی نشود.

سینمای ما می‌تواند مشکلات فناورانه را از سر راه بازیگران برطرف کند. موانع از سر راه بازیگر و تماشاگران را برطرف کند و همان استانداردی را ارائه کند که در سینمای طراز اول دنیا مرسوم است. دیجیتال‌سازی تولید و عرضه یکی از گذرگاه‌ها در راه استقرار زنجیره‌ در سینمای فردای ایران است. این سیاست دسترسی مردم به سینمای ایرانی را فراگیر و دست چپاول‌گران را از تعدی به حقوق فرهنگی کوتاه می‌کند.

جشنواره فجر می‌تواند اولین تجلی‌گاه موفقیت‌های فنی سینمای ایران باشد. سینماگران ما نه در برج‌های عاج بلکه کنار مردم زندگی می‌کنند و چه‌بسا خود را ملزم به موضع‌گیری علیه جریان و موجی بدانند که در دوره‌ای آنها را گرفتار کرده است. گریزی از این قبیل واکنش‌ها نیست. هنرمند همان است که گاهی قهر می‌کند، خشمگین می‌شد و یا مبالغه می‌کند. اما خواسته برادر کوچکتان این است که از آنچه پشت سر گذاشته‌اید فاصله بگیرید. دوران جدیدی آغاز شده است و وقت آن است که با کرامت از آنچه پیش از این در حوزه سینما گذشته بگذریم. اگرچه عبرت‌ها را هرگز فراموش نخواهیم کرد. امروز و پس از گذشت این چند سالی که در فرهنگ و هنر گذشت سینمای کشورم را کمی غبارگرفته و غمگین می‌بینم.

فیلم‌ساز سرزمینم به من می‌گوید: حالا که انسان ایرانی حماسه ۲۴ خرداد ماه را رقم زده است، به من آزادی بده و بگذار واقعیت‌های تلخ و تیره‌ای که تا دیروز نمی‌توانستم امروز در فیلم‌های خود نشان دهم. اما من می‌گویم این واقعیت‌ها را که همگان کم و بیش می‌دانند، بیا تا کنار تیرگی‌های واقعیت نقطه‌های روشن از حقیقت را هم نشان دهیم. می‌گوید: بگذار در فیلمم از خطر بیماری واگیر فساد و دروغ و از مسابقه بی‌رحمانه پول درآوردن به هر قیمتی بگویم، که از همه این بدی‌ها بگو اما اگر می‌شناسی و می‌توانی ستاره‌‌ای را به من و مردمم نشان بده که با وجود تمام سختی‌ها به همه کژی‌ها و پلشتی‌ها قهرمانانه نه می‌گوید و واقعیت تیره را به حقیقتی روشن تبدیل می‌کند.
بیایید با هم به افق‌های وسیع‌تری که پیشِ‌رو داریم چشم بدوزیم و با وجود ذخایر عظیمی که در بطن تمدن پویای اسلامی قرار یافته است، دوره پرشوری را بسازیم که در سینمای ایران نه‌تنها شاهد همراهی تماشاگر و هموطن باشد بلکه میزبان بینندگانی از کشورهای همجوار و چه‌بسا در افقی وسیع‌تر باشد.

اکنون که جهان به استقبال پیام ملت ایران طی خلق جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری است و تیغ ایران هراسی کند شده و صدای رسای اعتدال از این سرزمین طنین‌انداز شده، پس جشنواره فجر می‌تواند مسیر رسیدن به این مقصود را هموار کند تا درآمدی باشد برای جشن‌هایی وسیع‌تر که بابت توفیقات سینما در خرسند کردن تماشاگران بین‌المللی برپا خواهد شد.

در  پاسخ سینماگری که نه‌فقط سودای سیمرغ که هوای درخشش جهانی دارد و می‌گوید: بگذار آزاد باشم تا با فیلم‌هایم به شرق و غرب عالم سفر کنم، می‌گوید: سفر به سلامت، اما قول بده جایزه اولت را از مردم سرزمین خودت بگیری. به او می‌گویم: آزاد باش و منصفانه از واقعیت‌ها بگو، اما حقیقت‌ها را هم فراموش نکن. با او زمزمه خواهم کرد حسن هنر به‌همراه ملاحت ایمان اثر فرهنگی را ابدی و جهانی می‌کند. در پرده سینماگر سرزمین همان را می‌گوید که حافظ بی‌پروا گفت: حسنت به‌اتفاق ملاحت جهان گرفت / آری به‌اتفاق جهان می‌توان گرفت.

مایلم در این مراسم باشکوه اعلام نمایم که ریاست جمهوری آماده است که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه توان خود را برای حمایت از سینماگرانی به کار ببندد که در راه آشتی دادن مردم ایران با سینما با عرضه آثاری فرامرزی و فرهنگی تلاش می‌کنند. از این رو در نظر دارد همه‌ساله جایزه ویژه‌ای با عنوان جایزه ملی ریاست جمهوری به بهترین آثار هنری کشور خصوصاً سینمای داستانی و مستند اهدا کند.

از هما روستا تقدیر شد/ رضاکیانیان:آلودگی قاتل زنجیره‌ای شده است

در اولین مراسم تقدیر از هنرمندان در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از هما روستا، بازیگر سینما و تئاتر به دلیل یک عمر فعالیت هنری‌اش تقدیر به عمل آمد.

رضا کیانیان و رخشان بنی اعتماد هنرمندانی بودند که به همراه هما روستا به بالای سن آمدن  تا از این بازیگر پر سابقه تقدیر کنند. رضا کیانیان در ابتدا گفت: واقعا خوشحال هستم و افتخار می‌کنم که  برای تقدیر از هما روستا به بالای سن امده‌ام. من اولین جایزه‌ام را از دست روستا دریافت کرده‌ام و اولین بار با کمک هما روستا در صحنه تئاتر درخشیدم.

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان فیلم «قصه‌ها» در ادامه گفت: از هما روستا نه فقط به دلیل هنر بازیگری‌اش بلکه بخاطر هنر بی‌مثالش در هنر چگونه هنرمند بودن و ماندن تقدیر می‌کنیم.

رضا کیانیان در پایان پس از اهدای لوح به هما روستا خطاب به جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، گفت: امروز آلودگی هوا بسیار وحشتناک  است. آلودگی هوا به قاتل زنجیره‌ای تبدیل شده است که روزی ۲۴۹ نفر می‌کشد. بیجه تنها ۱۲ نفر را کشته بود. اگر می‌خواهید ما سینماگران فیلم بسازیم لطفا به آلودگی هوا رسیدگی کنید.

«غلام ژاپنی» از مهدی هاشمی تقدیر کرد

مراسم تقدیر از مهدی هاشمی، بازیگر سینمای ایران بلافاصله بعد از تقدیر از هما روستا، در تالار وحدت برگزار شد.مهدی هاشمی در این جشنواره با دو فیلم «قصه‌ها» و «خانه پدری» حضور دارد.

در ابتدای این بخش از افتتاحیه، فیلم مستند کوتاهی از مهدی هاشمی با ترجیع‌بند سینمای نازنین ایران، پخش شد. در این فیلم مهدی هاشمی در راه رانندگی در جاده چالوس ایران در مورد سینمای ایران و سابقه فیلمسازی‌اش حرف می‌ زد. این فیلم را مجید توکلی ساخته بود.

قرار بود در مراسم تقدیر از هاشمی، کیانوش عیاری به روی سن بیاید که ظاهرا با ابتکار عیاری و هاشمی سه بازیگر فرعی سینمای ایران به روی سن آمدند.

محمد ذوالفقاری، شمس‌الدین دولتشاهی و غلامحسین میرزایی، بازیگر نقش غلام ژاپنی در فیلم «دو فیلم با یک بلیط»، سه بازیگر فرعی پرسابقه سینمای ایران بودند که برای تقدیر از هاشمی بالا آمدند.

مهدی هاشمی در توضیح این اتفاق گفت:  من ۶۷ سالم است،اما  زنگ زدم به دوستان ۳۵ ساله‌ام که به اتفاق همدیگر چهارتایی این بزرگداشت را برگزار کنیم.

میرزایی هم که به شدت به هیجان آمده بود گفت: از سال ۴۷ وارد سینما شدم. تنها افتخارم این بود که آقای داریوش فرهنگ من را در کنار مهدی هاشمی قرار داد. ایشان هم محبت کردند و به ما بها دادند. این افتخار بزرگی برای من است. من ۳۰۰ ، ۴۰۰ تا فیلم بازی کردم کل فیلم‌های من ده دقیقه هم نمی‌شود. در فیلم خاطره زرین دست فکر کردم از من کلوز‌آپ گرفته می‌شود اما فقط صدایم در فیلم بود. من به بازی با هاشمی افتخار می کنم و همین‌طور از شاهد احمدلو هم تشکر می‌کنم که به ما بازیگران فرعی زیاد نقش می‌دهد.

مهدی هاشمی از دوران جدید و امیدی که برای سینماگران درست شده است تشکر کرد و این شب را شب پرافتخاری در زندگی‌اش نامید.

از جهانگیر میرشکاری تقدیر شد

صدابردار باسبقه سینمای ایران، آخرین فرد تقدیر شده در افتتاحیه امشب جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت بود.

بعد از نمای شیک فیلم مستند از جهانگیر میرشکاری سیروس الوند، کارگردان سینمای ایران برای تقدیر از او روی سن آمد و گفت: قطعا جشنواره پرشکوهی خواهیم داشت و خصوصا حضور جوان‌های یکه‌تاز که امید سینمای ایران هستند و از همین الان به ایوبی و رضاداد تبریک می‌گویم.روزی که با جهانگیر میرشکاری شروع کردیم خیلی از صدابردای می ترسیدم چون ما نسل دوبله هستیم و فیلم ما با زبان گوینده ها و دوبله کردن معمولا ساخته می‌شد. یک روز سماک‌باشی به من گفت که صدابردری سر صحنه وقتی پا می گیرد که مسعود کیمیای هم سر صحنه صدا بردارد. کیمیایی این کار را کرد و بعد از او صدابرداری سر صحنه پا گرفت. میرشکاری خیلی به من آموخت و من بعد از او فهیدم که صدا چیست و سینمای باصدا یعنی چه. خیل عظیمی از صدابرداران حرفه‌ای سینمای ایران هم شاگرد او هستند و جهانگیر میرشکاری به گردن سینمای ایران حق بزرگی دارد.

میرشکاری هم در سخنان کوتاهی گفت: اولین مساله‌ای که می‌خواهم بگویم تشکر از جنتی و تیم جدید سینمایی است که شادی را به سینما برگرداندند و همین‌طور ممنون از جناب رضاداد که بنده را لایق دانستند و در نهایت از بانوی بزرگ زندگی‌ام که من را ۳۷ تحمل کرد تشکر می‌کنم.

برندگان جایزه بخش‌ مواد تبلیغاتی در حاشیه‌هایی پررنگ‌ اعلام شد

برندگان بخش مواد تبلیغاتی در افتتاحیه امشب جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت معرفی شدند. فرامرز قریبیان و سعید راد روی سن آمدند و جوایز را اهدا کرد.

پیش از اعلام اسامی برندگان جایزه مواد تبلیغی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بیانیه هیات داوران این بخش خوانده شد.

در این بیانیه آمده است:
۱- رشد تعداد فعالین و شرکت کنندگان در این بخش نشان از توجه به این رشته دارد. هرچند که مواد تبلیغی در سینمای ایران در تراز فیلمهای سینمایی نیست و مسئولین باید به این نکته توجه کنند.

۲- مواد تبلیغی به معرفی جذاب فیلم و رنگ‌آمیزی فیلمهای سینمایی می‌پردازند.

۳- تغییرات بوجود آمده در فضای اطلاع رسانی کشور بر سینما هم سایه انداخته است، به همین دلیل بهتر است در سال آینده به بهترین مدیر طراحی تبلیغات و توزیع کننده برتر نیز جوایزی اهدا شود.

۴- از حوزه هنری به دلیل تلاش‌هایی که در زمینه مواد تبلیغاتی انجام شده است تقدیر می‌شود.

طراحی پوستر:
محمدحسین هوشمندی طراح پوستر "پل چوبی (انگلیسی)"،  بهزاد خورشیدی طراح پوستر "سر به مهر"، جواد آتشبازی طراح پوستر "روز روشن (انگلیسی)"، امیرشیبان خاقانی طراح پوستر "دربند" و بهزاد خورشیدی طراح پوستر "حوض نقاشی"، نامزدهای این بخش بودند.

که دیپلم افتخار به امیرشیبان خاقانی رسید و سیمرغ بلورین وجایزه ویژه از آن بهزاد خورشیدی طراح پوستر «سر به مهر» شد.

خورشیدی در سخنانی کوتاه گفت: در همه عمرم الگوی من ابراهیم حقیقی بوده است و امتیاز بزرگی است که کسی را یک عمر دوست داشته باشی و حالا در کنارش باشی.

نمونه‌فیلم و فیلم تبلیغاتی:
امبد جوان سازنده نمونه‌فیلم "خسته نباشید"، حسین جمشیدی گوهری و محمد شاه‌حسینی سازندگان فیلم تبلیغاتی "سر به مهر"، امیرشیبان خاقانی سازنده نمونه‌فیلم "جیب‌بر خیابان جنوبی"، مانی حقیقی سازنده نمونه‌فیلم "پذیرایی ساده" و سمیه میرشمسی سازنده نمونه‌فیلم "پله آخر" نامزدهای ابن بخش بودند.

دیپلم افتخار جشنواره به حسین جمشیدی گوهری و محمد شاه‌حسینی سازندگان فیلم تبلیغاتی "سر به مهر" رسید و سیمرغ بلورین این بخش از جشنواره نصیب مانی حقیقی سازنده نمونه‌فیلم "پذیرایی ساده" شد.

مانی حقیقی از هایده صفی‌یاری تشکر کرد و گفت مجبورم از  منتقدان فیلمم، مسعود فراستی، سعید مستغاثی و خبرگزاری فارس تشکر کنم که باعث شدند فیلم مورد توجه قرار بگیرد. بعد از  صحبت‌های رئیس جمهور دیگر حرفی در مورد مسئولین حوزه هنری هم نمی زنیم و فقط به آنها می‌گوییم که شما را بخشیدیم اما دیگر از این کارهای نادرست نکنید.از از مدیران جشنواره هم می‌خواهم کمی با محسن امیریوسفی (کارگردان فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی) مهربانتر باشند.

عکس فیلم:
علی نیک رفتار با عکس­هایی از "فرزند چهارم"، جواد جلالی با عکس­هایی از "برلین منفی ۷"، سیدعبدالحسین موسوی با عکس­هایی از"تنهای تنهای تنها"، حبیب مجیدی با عکس­هایی از "من و زیبا" و حبیب مجیدی با عکس­هایی از "بشارت به یک شهروند هزاره سوم" کاندیدهای این بخش بودند.

با تحسین عکاسی درخشان تنهای تنهای تنها سیمرغ بلورین و جایزه نقدی جشنواره اهدا شد به جواد جلالی با عکس­هایی از "برلین منفی ۷".

سعید راد که برای هدای جوایز روی سن آمده بود هم در سخنان کوتاهی از برخی از بازیگران سینمای ایران  مثل بهروز وثوقی و فردین، دو هنرپیشه فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب تقدیر کرد و آنها را ستون‌های سینمای ایران خواند که با واکنش هایی در تالار وحدت مواجه شد.یکی از این دو هنرپیشه بعد از انقلاب سال ۵۷ در ایران به آمریکا فراری شده بود.

در بخش دیگری از این برنامه از خانواده مرحوم جواد شریفی‌راد، مسئول طراحی جلوه‌های ویژه سینمای ایران که در حادثه انفجار در پشت‌صحنه «معراجی‌ها» جان باخته بود با حضور حجت‌اله ایوبی، محمدمهدی عسگرپور و مسعود دهنمکی تقدیر شد.

ایوبی: سینمای ایران را سینمای امید می‌نامیم/ نیاز امروز سینمای ایران گفت‌وگو به‌جای مجادله است

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی آخرین سخنران مراسم اندکی طولانی اختتامیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت  بود.

ایوبی سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: قبل از آغاز این ایام باشکوه را تبریک می‌گویم و در عین حال می‌خواهم به شما سینماگران اتفاق خوبی که دیروز افتاد و روز نمایش اقتدار سینمای ایران بود را تبریک بگویم، خانواده‌های دیروز پرانبوه و پرشمار آمدند تا اعلام کنند که حاضرند با سینما آشتی کنند. از مدیران دلسور زحمتکش و فداکار سینما سپاس‌گزارم.

بعد از این مقدمه کوتاه ایوبی متنی را از روی نوشته قرائت کرد، بخش‌های مهمی از این متن قرائت شده به این شرح است:

سلام می‌کنم به شما پیام‌آوران صلح و  سلام به عزم و اراده شما که می‌بخشید حتی اگر فراموش نکنید، سلام به مجلات، سایت‌های اینترنتی، مطبوعات و  رسانه‌ها و سلام به سینمای ایران!

از اینکه در سینمای ایران دفتر تازه‌ای از فجر را می‌گشاییم به خود می‌بالیم، سینمای ایران به فردا می‌اندیشد و سعی می‌کند گذشته را فراموش کند. سینمای ایران را سینمای امید می‌نامیم، چون مدیران و هنرمندان سعی می‌کنند همدیگر را بشناسند، چون جوانان در این سینما درحال تلاش هستند و  ما آشتی میان دولت و هنرمندان را جشن می‌گیریم.

من امیدوار هستم، چون شما می‌نویسید، قهر می‌کنید و گاهی اوقات طومار جمع می‌کنید، چون "اگر با من نبودش هیچ میلی ... چرا ظرف مرا بشکست لیلی". من امیدوارم چون رئیس سازمان سینمایی هستم.

ما روزگار سخت و پرآشوبی را گذراندیم، و همان‌طور که اولین شهید محراب امام علی(ع) گفت:‌ طوفان برای نوازش سرشاخه‌ها نیست بلکه برای امتحان ریشه‌هاست. ما حرکت را به‌پشتوانه اعتماد متقابلی که به وجود آمده است شروع کرده‌ایم و میوه این اعتماد برای همه شیرین است.

من بر این باورم که نیاز امروز سینمای ایران گفت‌وگو به‌جای مجادله است. بیایید با گفت‌وگو نقاطی را در سینما به وجود آوریم که این نقاط تبدیل به خط شود، خطی که خط قرمزهای درست را ترسیم کند، خطوطی که برای سینمای ایران نه چپ خوانده می‌شود و نه راست. گفت‌وگو بین خانواده سینما و گفت‌وگوی بیرونی با همه آنهایی که به سینما بدگمان شده‌اند به‌خاطر ما و کسانی که منافع گروهی را در مقاطعی ترجیح دادند و به سینما ضربه زدند و هنرمندان را به ستیز با دین متهم کردند. این گفت‌وگو نیازمند شجاعت است و از شما می‌خواهم من را در این گفت‌وگوی سازنده یاری کنید. باید آستین‌ها را بالا بزنیم و کار کنیم.

بخش دیگری از سخنان ایوبی به تشکر اختصاص داشت، "تشکر از همه مؤثران در سینمای ایران و همه کسانی که کوچ کردند نه برای ماندن بلکه برای برپاماندن و بازگشت. به آنها می‌گویم هیچ ایرانی را توان دوری از خورشید رضوی و دماوند نیست. زندگی یک ایرانی بدون عاشورا و نوروز قابل‌تصور نیست".

سخن رئیس‌جمهور خواست مردم است. زندگی پرامید و نشاط حق مردم است و سینما می‌تواند در راه تحقق این زندگی کمک کند. سینمای ایران باید ایرانی باشد و نمی‌تواند اسلامی نباشد. از همه کسانی که چراغ فجر را در این سی سال روشن نگه داشتند مخصوصاً علیرضا رضاداد که این جشنواره را سامان داد، تشکر می‌کنم.

همچنین از همه هنرمندان و هیئت انتخاب تشکر می‌کنم و از همه آنهایی که اثرشان در جشنواره شرکت نکرد هم تشکر می‌کنم. جشنواره تنها یک آئین است و هیج جایزه‌ای برای جبران زحمات عاشقانه هنرمندان کافی نیست.

در انتهای مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پوستر این جشنواره توسط حرکات نمایشی رونمایی شد. پیش از این در اواسط آذرماه از ۴ پوستر و سایت سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شده بود.

هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند عبارتنداز: رضا میرکریمی، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی، داوود رشیدی، سیروس الوند، محمدعلی باشه‌آهنگر، حبیب ایل‌بیگی، مهدی هاشمی، گلاب آدینه پیمان معادی، مانی حقیق، منوچهر شاهسواری، رخشان بنی‌اعتماد،فرزاد موتمن، هما روستا، فرشاد محمدی، منوچهر محمدی، مصطفی کیایی،احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، صابر ابر،مسعود ده نمکی پژمان بازغی، مهتاب کرامتی،سعید سعدی، هنگامه قاضیانی، محمدرضا عباسیان، ساره بیات، ماه‌چهره خلیلی، هومن سیدی، حامد کمیلی، مهرداد صدیقیان، سعید راد، نازنین بیاتی،محمدرضافروتن، حامد بهداد، حسین یاری، هما روستا، جهانگیر میرشکاری، نرگس آبیار، نیما جاویدی، نگار جواهریان، هاتف علمیردانی، حامد امرایی، حبیب رضایی، علی قوی‌تن، علی عطشانی، علی اکبر ثقفی، رویا نونهالی،فرشته طائرپور، شهاب حسینی، مهدی پاکدل، آنا نعمتی، باران کوثری، رضا ناجی، هنگامه قاضیانی، صابر ابر، رضا درمیشیان، محمود رضوی، بهروز شعیبی، جهانگیر کوثری، حبیب رضایی، در مراسم حضور دارند.

نظر شما