شناسهٔ خبر: 11381 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشریح برنامه‌های جشنواره طنز «سوره» از زبان ناصر فیض

مدیر دفتر طنز حوزه هنری گفت: با تغییر نام جشنواره طنز مکتوب به جشنواره «طنز سوره» و اضافه شدن رشته‌های هنری غیرمکتوب به این جشنواره می‌توان گفت، میدان رقابت برای بسیاری از هنرمندان با رویکرد طنز گسترده شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری ضمن بیان مطلب فوق در خصوص هشتمین جشنواره طنز سوره گفت: از آنجا که نام «حوزه» و «سوره» همیشه در کنار هم بوده‌اند و نیز در راستای یکسان سازی نام جشنواره‌های حوزه هنری، بر آن شدیم تا جشنواره طنز مکتوب را با نام «طنز سوره » به مخاطبان ارائه کنیم.

فیض با بیان اینکه جشنواره طنز سوره از گستردگی بسیاری برخوردار است و دامنه وسیعی از هنرها را در برمی گیرد، اعلام داشت: از سوی دیگر در این دوره با توجه به برداشتن پسوند مکتوب، بخش هایی مثل نمایشنامه، استندآپ کمدی، فیلم کوتاه و عکس با رویکرد طنز به رشته های رقابتی این جشنواره افزوده شد.

فیض ادامه داد: هنرمندانی که جشنواره طنز را در رشته‌های مکتوبی مثل نثر، شعر، پژوهش و داستان کوتاه دنبال می‌کردند از این اتفاق که محدوده جشنواره در این دوره به این اقلام مکتوب محدود نشده است، بسیار خوشنودند.

وی افزود: تغییرات فراخوان جشنواره امسال فرصت خوبی است برای کسانی که سال ها جشنواره طنز مکتوب را می دیدند اما به این دلیل که هنرشان، هنر مکتوب نبود، نمی توانستند در جشنواره شرکت کنند . اکنون میدان برای کسانی که مدعی ساخت و ایده در رشته های استندآپ کمدی، فیلمسازی کوتاه، عکاسی و نمایشنامه در حوزه طنز هستند، نیز گسترده است.

نویسنده «فیض بوک»، جشنواره سراسری طنز حوزه هنری را عامل معرفی بسیاری از طنزپردازان امروز به جامعه هنری عنوان کرد و افزود: بسیاری از طنز نویسان مطبوعات، رادیو و حوزه ادبیات از معرفی شدگان این جشنواره هستند و این اتفاق با توجه به پیشینه غنی و مستدام این جشنواره رخ داده است.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری، طنزپردازان معرفی شده از سوی جشنواره را با عنوان «هنرمندانی از جنس متفاوت» یاد کرد و این تفاوت را اینگونه توضیح داد: ویژگی بارز این دسته از طنزپردازان شناخت درست و اصولی طنز است. کسانی که معیارها را یاد گرفته اند و این اتفاق خوبی است که با نوع کاری که ارائه می دهید به عنوان الگوی تعریف شده ای از طنز و نمونه ای موفق از انتقال حرف ها و نقطه نظرات گوناگون همراه با فرهیختگی، محسوب شوید.

فیض همچنین از برنامه‌ریزی نشست‌های جنبی تخصصی در زمینه طنز بعد از انقلاب در خلال جشنواره طنز سوره خبر داد و گفت: بررسی طنز بعد از انقلاب و آثار و نام آوران شاخص این حوزه پس از انقلاب همچنین بررسی کلی حرکات این جریان و ویژگی های خاص این نوع طنز و اینکه حتی از دل این جشنواره به تعریفی واحد از طنز در دوران پس از انقلاب برسیم، از اقداماتی است که در جشنواره بدان خواهیم پرداخت.

نظر شما