شناسهٔ خبر: 11448 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جعفری‌جلوه: در تجهیزات سینمایی چیزی از تولیدکنندگان غربی کم نداریم

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از از نخستین نمایشگاه تجهیزات سینمایی ایران گفت: ما در زمینه تجهیزات سینمایی هیچ چیزی از تولیدکنندگان اروپایی کمتر نداریم و می‌توانیم در این زمینه به رقابت بپردازیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از نخستین نمایشگاه تجهیزات سینمایی ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه تجهیزات سینمایی در برج میلاد، گفت: امسال این توفیق حاصل شد که ذهن ما به یک وجه پنهان سینمای ملی معطوف شود و با همکاری آقایان علیزاده و مسعودشاهی این نمایشگاه را برگزار کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: این نمایشگاه با رویکرد ارائه تجهیزاتی سینمایی برپا شده است. خیلی مهم است که ما و دیگر کشورهای جهان قابلیت‌هایمان را در عرصه تجهیزات سینمایی باور کنیم. ما مصرف کننده بسیاری از تجهیزات خارجی هستم و دیگران هم باید مصرف کننده تجهیزات ما باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا امروز مصرف کننده داخلی تجهیزات سینمایی تولید کننده داخلی را نمی شناخت. حتی اجاره دهندگان لوازم و تجهیزات سینمایی هم تولیدکنندگان داخلی را نمی‌شناختند و امروز باید حتی تولیدکنندگان یکدیگر را بشناسند تا یک صنعت هماهنگ و هم‌افزا به وجود آورند.

جعفری جلوه خاطرنشان کرد: شعار این نمایشگاه عرضه تجهیزات ساخت ایران به مثابه قطعه‌ای نهفته از سینمای ملی است. من در بازدیدم از این نمایشگاه می‌دیدم که چگونه غرفه‌داران از برگزاری این جشنواره ابراز رضایت می‌کنند. میهمانان خارجی نیز از دیدن امکانات سینمای ایران تعجب می‌کردند.

وی برگزاری این نمایشگاه را نخستین گام در عرصه تجهیزات سینمایی برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم قدمات مکمل نیز در آینده بر داشته شود و به یک چرخه اقتصادی قوی در داخل و سطح منطقه تبدیل شود. مهمترین نکته مثبت این نمایشگاه این است که می‌بینیم صنعتگر داخلی خود را باور کرده است و خود را به دیگران می‌باوراند. ما در زمینه تجهیزات سینمایی هیچ چیزی از تولیدکنندگان اروپایی کمتر نداریم و می‌توانیم در این زمینه به رقابت بپردازیم.

وی اضافه کرد: ما باید یک پکیج حمایتی در زمینه تجهیزات سینمایی داشته باشیم که از جمله موارد واقع در این پکیج عرضه محصولات داخلی در بازارهای جهانی است. فیلمهای ما باید بهتر از این عرضه شود و در آینده این قدم برداشته می‌شود. ما باید در عرصه تولید تقسیم کار داشته باشیم. ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم. ما باید مکمل هم باشیم. البته در برخی گلوگاه‌هایی که ما نیازمند دانش فنی هستیم، باید وارد شویم و به تولید بپردازیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا نقش‌های متعدد فارابی سبب نمی‌شود از کارآمدی این بنیاد کاسته شود؟ گفت: با نقش‌آفرینی موثر بنیاد فارابی، سینمای ایران می‌تواند موفق شود.

جعفری جلوه در ادامه در مورد تاثیر مدیریتش در تلویزیون بر روی مدیریت سینمایی فارابی، خاطرنشان کرد: من همیشه در بین سینما و تلویزیون در حال رفت و آمد بودم. من با ریتم هر دو ابزار فرهنگی آشنا هستم. به نظر من  پرکاری یک مدیر هیچ ارتباطی با سرعت عمل و شتاب زدگی ندارد.

وی افزود: پرکاری در دقت عمل است. گاهی اوقات با شتابزدگی دچار کم کاری می‌شویم. به نظر من فیلمسازان نقش اصلی را در سینما دارند و مدیران فقط نقش پشتیبانی را بر عهده دارند. ما با حمایت از هنرمندان، منتقدان و نویسندگان و مدیریت حرکتهای رسانه‌ای از سینما حمایت می‌کنیم. یکی از حمایتهای مدیران در عرصه سینما، تولید فکر و نظریه پردازی و ایجاد مبانی زیبایی شناسی در سینما است. ما باید بین هنرهای جدید و قدیم ارتباط برقرار کنیم. این دغدغه‌ای است که مدیریت جدید فارابی در کنار فعالیتهایش دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده از تزریق پول به صورت مستقیم به پروژه‌های سینمایی جلوگیری می‌کنید؟ گفت: ما سعی داریم وظایف اصلی را که به حاشیه رفته‌اند بهتر انجام دهیم، اما این به معنای عدم پشتیبانی مالی از فیلم‎ها نیست. ما باید کار ویژه‌های در حاشیه مانده را احیا کنیم، مخصوصا پشتیبانی‌های فکری و نظری از فیلم‌ها را. بسترسازی و جسارت و شخصیت بخشیدن به سینماگران ایرانی وظیفه ماست.

وی در خصوص پیگیری پروژه‌های سینمایی فاخر توسط مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، گفت: تجربه فیلم بیگ پروداکشن و سینمای فاخر یک تجربه متفاوت است. آثار در این گونه سینما تناسبی با یکدیگر ندارند، ما در این سینما شایستگی‌های خوبی نیز نشان دادیم. در همین نمایشگاه اثری را می‌بینید که ۷۰ آن توسط ویژوئال افکت ساخته شده است. گاهی ممکن است یک راه به بیراهه کشیده شود اما این به معنی بستن راه نیست. ایران با داشتن پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی نیازمند فیلمسازی فاخر است. به تصویر کشیدن تنها یکی از آثار فردوسی نیازمند یک بیگ پروداکشن عظیم است. مانباید صفر وصدی نگاه کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: وقتی منابع محدود است بنابراین باید منابع را به طیف بیشتری از فیلم‎سازان اختصاص دهیم. البته گاهی ممکن است بنا به یک ضرورت ملی یک اثر بزرگ هم در برنامه کاری قرار دهیم.

نظر شما