شناسهٔ خبر: 11461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعریف و تمجید جهانگیر کوثری درباره وقتی که ایوبی سفیر بود

جهانگیر کوثری در اولین روز جشنواره فیلم فجر گفت: هر وقت جشنواره کن می‎رفتیم یا در جشنواره‎های دیگر فرانسه حضور ایشان به عنوان مسوول فرهنگی سفارتخانه، بسیار به ما کمک می‎کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل ازبانی فیلم؛ جهانگیر کوثری با اشاره به اینکه من در تمامی دوره های جشنواره فیلم فجر شرکت داشتم اما به نظر می رسد جشنواره امسال متفاوت از دوره های قبل است گفت: در واقع مدیران طوری مهندسی و طراحی کرده اند که از ابتدا یک خوشبینی و روزنه امید نسبت به سینما در این جشنواره می بینیم که مهم ترین فاکتور آن ممنوع الکار نبودن هیچ کارگردان، بازیگر و فیلمبرداری است.

تهیه کننده فیلم اشباح افزود: وقتی که این نگاه و نگرش وجود دارد، موقعیت جشنواره هم از نظر کمی و کیفی بالا می رود؛ فیلم های خوبی در ژانرهای مختلف در این دوره حضور دارند.

کوثری با بیان اینکه هریک از جشنواره ها دارای فیلم های برجسته ای بوده اند، خاطرنشان کرد: یک رنگ آمیزی مضمونی در جشنواره سی و دوم وجود دارد که در هیچ یک از جشنواره های گذشته وجود نداشته است.

وی بدون اشاره به نام فیلم ˈچˈ گفت: در جشنواره امسال برجسته ترین فیلم در ژانر دفاع مقدس وجود دارد و در ژانرهای اجتماعی و کمدی نیز فیلم های بسیار خوبی در رقابت با هم هستند که نشان دهنده باز شدن دریچه های بسته به روی فیلمسازان و امیدی در دل آنهاست.

این تهیه کننده سینمای ایران خاطرنشان کرد: یک دوره یک کارگردان بزرگ جهانی با یک شیوه کار استثنایی به نام عباس کیارستمی داشتیم و حالا اصغر فرهادی، جعفر پناهی و مجید مجیدی را داریم؛ پشتوانه سینما خیلی قوی است و این مسوولین هستند که باید روزنه ها را باز کنند و اجازه دهند این استعدادها رشد کند. فکر می کنم در جشنواره سی و دوم این روزنه وجود دارد.


کوثری درمورد بخش فیلم اولی ها در جشنواره گفت: چند فیلم برجسته در میان فیلم اولی ها وجود دارد که فیلم های خوبی است و توانسته اند در بخش سودان سیمرغ( مسابقه) قرار بگیرند و این مساله نشان می دهد که این جامعه چه نیروی بالقوه ای دارد که اجازه نداشتند تا کار کنند و فکر می کنم جشنواره سی و دوم یک استثنا در این زمینه باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه بیش از 20 سال است که وی را می شناسد، گفت: آن چیزی که در واقع ایوبی بیان می کند نشانه آن پشتوانه و آگاهی هایی است که از سینما دارد. هر وقت جشنواره کن می رفتیم یا در جشنواره های دیگر فرانسه حضور ایشان به عنوان مسوول فرهنگی سفارتخانه، بسیار به ما کمک می کرد.

کوثری اظهار داشت: همیشه برایم جالب بود که در سفارتخانه ایران چنین شخص روشنی نسبت به هنر، سینما و ادبیات وجود دارد.


تهیه کننده فیلم اشباح با بیان اینکه سخنرانی رییس سازمان سینمایی بسیار سمبلیک بود، تصریح کرد صحبت های ایوبی یک جوری خط شکنی بود؛ خود آقای ایوبی خط های قرمز را شکست و در واقع سانسور را برداشت.


وی افزود: این سخنان کمک می کند تا فیلمسازان با خیال آسوده کار خود را انجام بدهند؛ رعایت یکسری از اجازه هایی که در ساخت سینما و فرهنگ به فیلمسازان داده می شود، خیلی نکته ظریفی بود و ایوبی با ظرافت این مساله را بیان کرد.

کوثری تاکید کرد: به نظر من فیلمسازانی که آگاهی دارند، رعایت همه خطوط قرمز را می کنند اما هرگز خود را اسیر سانسور نمی کنند.

کوثری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فیلم اشباح در رقابت با سایر فیلم های حاضر در جشنواره گفت: من فیلم های دیگران را ندیده ام و نمی توانم قضاوت کنم، اما اشباح به نظر من در همه جهات فیلم خوبی است.

وی با بیان اینکه محمود کلاری فیلمبرداری درخشانی در فیلم اشباح انجام داده، گفت: فکر می کنم این فیلم یک شروع مجدد کاری برای خانم مهتاب کرامتی بوده است و وی نقشی سخت را به زیبایی بازی کرد که من این بازی را در فیلم های دیگرش ندیده بودم.

تهیه کننده اشباح افزود: از بازی ملیکا شریفی نیا در این فیلم شگفت زده خواهید شد.

فیلم اشباح آخرین ساخته داریوش مهرجویی در بخش سودای سیمرغ سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به صحنه می رود.مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی نیا، هنگامه حمیدزاده و امیر علی دانایی دراین فیلم ایفای نقش می کنند.

این اثر در مورد تیمسار سلیمانی و همسرش است که در روابط خود به بن بست میرسند، تلاش های وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنها بی نتیجه می ماند ،سالها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار ( پسر جوانش ) را میگیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار می سازد...

نظر شما