شناسهٔ خبر: 11465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضایت همسر بهروز افخمی از اثر جدید وی

مرجان شیرمحمدی نویسنده کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که فیلم بهروز افخمی بر اساس رمان وی ساخته شده است از نوع اقتباس و وفاداری به متن راضی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از  بانی فیلم؛ مرجان شیرمحمدی نویسنده کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» درباره فیلمی که با اقتباس از این کتاب به کارگردانی بهروز افخمی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» برگرفته از یکی از رمان‌های من به همین نام است که توسط همسرم به فیلمنامه تبدیل شده است.

وی افزود: زمانی که فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که این فیلمنامه شباهت زیادی به رمان دارد و در واقع همان خود رمان است و تمام دیالوگ‌های فیلمنامه همان گفتگوهای بین شخصیت‌ها در رمان است. البته من هنوز فیلم را ندیده ام در نتیجه فعلا نظری درباره فیلم ندارم اما آنچه مسلم است فیلمنامه شباهت بسیاری به اصل رمان دارد.

شیرمحمدی در پاسخ به اینکه ساخت یک فیلم سینمایی تا چه اندازه می‌تواند حق مطلب را درباره اثر مولف ادا کند؟ توضیح داد: اقتباس سینمایی از یک رمان به انتخاب درست کارگردان بستگی دارد که چه داستانی را برای فیلم شدن برگزیند.

نویسنده مجموعه داستان «یک جای امن» در ادامه متذکر شد: علاوه بر انتخاب درست یک رمان از سوی کارگردان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آن کتاب برای تبدیل به فیلمنامه و فیلم، اگر خود کارگردان آدم خوش ذوقی باشد می تواند از دل یک رمان یک اثر خوب سینمایی بسازد.

وی با اشاره به فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی بیان کرد: تقوایی این فیلم را بر اساس داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی ساخته است که به نظر من این فیلم از اصل داستان همینگوی هم بهتر شده است و اگر نویسنده اثر زنده بود و فیلم تقوایی را می دید حتما فیلم را دوست داشت و کلی ذوق می کرد و اگر دوست نداشت حتما خودش آدم بی ذوقی بود.

شیرمحمدی در ادامه صحبت های خود با اشاره به بازی در نقش «آذر» فیلم افخمی گفت: ابتدا قرار بود خود من این فیلم را کارگردانی کنم که اگر چنین می شد قطعا در آن بازی نمی کردم اما زمانی که افخمی کارگردانی این اثر سینمایی را به عهده گرفت البته وظیفه خودش را می دانست و نقش «آذر» را به من پیشنهاد داد. من هم اول تعارف کردم و پرسیدم به نظرش من برای این نقش مناسب هستم یا خیر؟

نویسنده کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در پایان تاکید کرد: خوشبختانه بهروز افخمی به اصل رمان بسیار وفادار بوده و من از او راضی هستم. امیدوارم تماشاچی ها فیلم را دوست داشته باشند.

نظر شما