شناسهٔ خبر: 11506 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بدهی ۶ میلیون دلاری ناشران خارجی تا پایان بهمن پرداخت شود

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل گفت:‌ بدهی ۶ میلیون دلاری نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی باید تا پایان بهمن‌ماه و یا حداکثر نیمه اسفند پرداخت شود‌، تا زمینه حضور ناشران خارجی در بخش بین‌الملل فراهم شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمود آموزگار، رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل که مدیریت بخش بین‌الملل این دوره نمایشگاه کتاب را برعهده دارد‌، گفت:‌ به زودی ثبت نام ناشران بخش‌بین‌الملل را آغاز خواهیم کرد‌، اما باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که بدهی ناشران بیست و چهارمین و بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را پرداخت نکرده‌ایم،‌ نمی‌توان انتظار داشت که نمایشگاه در بعد بین‌المللی خوش بدرخشد.

وی ادامه داد:‌ بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی در مجموع ۶ میلیون دلار است‌، که باید هر چه سریعتر و در اولین فرصت تا پایان بهمن ماه و یا حداکثر نیمه اسفند پرداخت شود،‌ چرا که در غیر این صورت امکان واردات کتاب‌های جدید و تازه از سوی ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب به حداقل می‌رسد.

آموزگار با بیان این مطلب که این تأخیر در پرداخت بدهی ناشران خارجی بر کیفیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بیست و ششم نیز تأثیر گذاشت‌، گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود که ناشران خارجی اعتماد کرده و کالاهای خود را به مقصد نمایشگاه کتاب تهران ارسال کنند.

وی با اشاره به این نکته که هنوز رتبه واردات کتاب از جایگاه دهم به جایگاه ششم در اولویت واردات بازنگشته است‌، گفت:‌ گویا هیأت وزیران با این امر موافقت کرده است‌، اما باید به تصویب رسمی هیأت وزیران برسد که در روزهای آتی انجام خواهد شد. علاوه بر آن در نظر داریم تا با مسئولان گمرک مذاکراتی را در زمینه ورود کتاب‌های وارده به مقصد نمایشگاه کتاب تهران داشته باشیم‌، ما اعتقاد داریم دو نکته هست که اگر انجام شود،‌ ورود کتاب در دوره برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار سهل خواهد شد.

آموزگار اضافه کرد: نخستین نکته به تصمیم مجلس و نهادهای قانون‌گذار وابسته است و آن این است که واردات کتاب از سود و عوارض گمرکی معاف شود، به هر حال با وجود میزان اندک واردات کتاب در قیاس با سایر کالاها‌، قیمت تمام شده کتاب‌های وارداتی بالا بوده و مصرف‌کننده با دشواری بیشتری به کتاب دسترسی خواهد داشت که اگر واردات کتاب را از سود و عوارض گمرکی معاف کنیم‌، قیمت کتاب‌های وارداتی کاهش قابل توجهی خواهد کرد‌. 

وی افزود:‌ اما نکته دومی که تلاش خواهیم کرد در مذاکرات با گمرک آن را اجرایی کنیم‌، این است که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌های ناشران خارجی به صورت ورود موقت وارد کشور شود‌، ورود موقت مخصوص کالاهایی است که برای مقاصد نمایشگاهی وارد می‌شوند و بابت ورود به کشور سود و عوارض کمرگی پرداخت نمی‌کنند.

آموزگار با بیان این مطلب که تا نمایشگاه کتاب بیست و پنجمن ناشران خارجی کالاهای خود را به صورت ورود موقت وارد می‌کردند،‌ گفت:‌ با این شرایط ناشران کالاهای خود را وارد می‌کردند و بابت هر کتابی که در نمایشگاه به فروش می‌رفت‌، سود و عوارض گمرکز را در آخر زمان خروج پرداخت می‌کردند‌، اگر چنین شود، قطعا ناشران بین‌الملل نیز تمایل بیشتری به حضور خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جمل محموله ناشران خارجی به کشور گفت:‌ با توجه به وضعیت نابسامان سوریه‌ و کوچ اجباری بسیاری از ناشران سوی به مصر،‌ اردن و لبنان،‌  ناشران عربی برای انتقال کتاب‌هایشان از مسیر زمینی با مشکلات بسیاری روبرو خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود که از طریق مسیر‌های دریایی این انتقال صورت گیرد.

آموزگار هم‌چنین با اشاره به برنامه‌هایی برای ارائه بن‌کارت برای خرید در بخش بین‌الملل گفت:‌ با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مخاطبان بخش بین‌الملل زیرمجموعه دو وزارتخانه علوم و بهداشت هستند، قرار است مذاکراتی با این دو وزارتخانه انجام شود و از آن‌ها برای حمایت مالی در بخش بین‌الملل کمک گرفته شود.

نظر شما