شناسهٔ خبر: 11547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی جنتی: تکلیف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تا دو روز دیگر معلوم می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم‌های جشنواره امسال، مربوط به دوران گذشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از نسیم؛ علی جنتی که در مرقد امام(ره) و در حاشیه مراسم تجدید بیعت کارکنان وزارت ارشاد با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی با خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ افزود: در این مراسم بیعت روزنامه نگاران، پیشکسوتان، هنرمندان، معاونان و مدیران وزارت ارشاد حضور پیدا کردند و به حق که بزرگی نسبت به همه مردم ما دارند.

وی افزود: ما دوران سیاه دیکتاتوری گذشته را درک کردیم و در شرایط خفقان امام با فریاد خودش در مرحله اول همه نخبگان، روشنفکران و روحانیون را جمع کرد و بعد هم به تدریج در طول ۱۷ سال با جنایات رژیم گذشته به مبارزه پرداخت. این قیام با رهبری امام منجر به سرنگونی نظام سلطنتی و بنیان نهادن نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

جنتی در ادامه گفت: امام برای ملت ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد که این موارد جزو ارمان های بزرگ امام هستند و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که ارزش هایی را که امام برای ملت ما به آرمغان آورده است، حفظ کنیم.

وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و بازگشت به هدف ملی خودمان مهمترین مسائلی است که باید در سایه رهبری حفظ شود گفت: تمام دشواری هایی را که در طی این سالیان چه در دوران جنگ و چه تا به امروز تحمل کرده است، ناشی از همین پافشاری و استقلال است.

جنتی آزادی را بزرگ ترین نعمت الهی دانست که خداوند به ملت ایران عطا کرده است و گفت: این آزادی را باید بکوشیم که حفظ کنیم چه در سطح رسانه ها و چه در سطح گفتارها و بیانات باید کمک کنیم که این آزادی گسترش پیدا کند.

وزیر ارشاد افزود: دولت تدبیر و امید همه عناصرش همواره به ارزش ها و آرمان های امام پافشاری کردند و هدف این دولت این است که راه امام را همچنان ادامه دهد و در صحنه های مختلف بر این اهداف پافشاری کند.
مطبوعات و نشریات آزادانه مطالب خود را بنویسند
وی در خصوص به سوالی در خصوص حمایت از خبرنگاران و هدیه دادن به آنها گفت: من فکر می کنم که شما خیلی به دنبال هدیه مادی نباشید اما از نظر معنوی ما در دولت جدید فضایی را ایجاد کردیم که خبرنگاران آزادانه سوالات خود را از مقامات بپرسند و آنها هم پاسخ دهند.

وی افزود: مطبوعات و نشریات آزادانه مطالب خود را بنویسند و از یک فضای آزاد استفاده کنند و این آزادی یکی از آرمان های امام راحل بود و من فکر می کنم اگر بتوانیم این فضا را گسترش دهیم چشم انداز خوبی را در کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: صندوق حمایت از نویسندگان و خبرنگاران نیز وجود دارد و تلاش می کنیم در این صندوق بتوانیم کمک های خوبی را به هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارائه دهیم.
هیات‌های نظارت بر ضوابط نشر به زودی کارشان را شروع می‌کنند
وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی با این عنوان که نظرتان در خصوص هیئت نظارت بر نشر که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، چیست؟ گفت: در قانونی که خود شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است دو هیئت نظارت بر کتاب وجود دارد، یکی هیئت نظارت بر کتاب کودک و دیگری هیئت نظارت بر کتاب بزرگسال. جمع کثیری از فعالان این حوزه را خصوصا کسانی که در حوزه کودک و نوجوان قلم می زدند معرفی کردیم در حوزه کتاب بزرگسال نیز تعداد ۱۰ الی ۱۵ نفر را به شورا معرفی کردیم که هر یک از این افراد در حوزه خاصی تخصص دارند تعدادی در حوزه دین، معارف دین، تاریخ، روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناسی، فلسفه که این جمع بزرگ هر کدام در بخشی صاحب نظر هستند و جایی که ضرورت داشته باشد این افراد باید بتوانند نظر بدهند.

جنتی بیان داشت: خوشبختانه بعد از ۳ سال که تشکیل این شورا معوق مانده بود مورد نظر قرار گرفت و انشاءالله به زودی کارشان را شروع می کنند.

جنتی در خصوص صادر شدن حکم این افراد گفت: در چند روز آینده رئیس جمهور حکم این افراد را امضا خواهد کرد.
تکلیف انجمن آثار و مفاخر تا دو روز آینده مشخص می‌شود

وزیر ارشاد همچنین در خصوص انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: تکلیف این انجمن تا ۲ روز دیگر روشن می شود.
فیلم‌های جشنواره محصول دوره گذشته است
جنتی در پاسخ به سوالی در خصوص فیلم های این دوره از جشنواره فیلم فجر که نگاه امیدوارانه کمتری دارند و سیاه نمایی در آنها زیاد شده است، گفت: این فیلم هایی که امسال نمایش داده می شود در ۴ ماه گذشته ساخته نشده است، بلکه بیش از ۲ سال از ساخت بعضی از آنها می گذرد و الان دارد نتیجه می دهد و این تجربه تلاش های گذشته است و هر چه هست فیلم هایی بوده که از گذشته بوده و به صحنه آمده و در حال نمایش است.
حکمی برای تعیین دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها نزده‌ام
وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دبیر کلی نهاد کتابخانه ها باید با نظر هیئت امنا معرفی شود اما شما چرا شخصا ورود کرده اید، گفت: بنده هیچ حکمی نزده ام و استعلام از وزارت علوم نیز طبیعتا بر اساس قانون است زیرا در قانون نیز از اعضای هیئت امنا بایستی یکی از نمایندگان وزارت علوم باشد و در مورد هیئت امنا نیز طبیعتا خود رئیس جمهور حکم می دهد و به ما ربطی ندارد.

وی درباره اینکه برای استعلام جهت معرفی دبیرکل باید وضعیت انتقال بررسی شود، گفت: این رویه طبیعی است.
قنبرعلی تابش را نمی‌شناسم
وی همچنین در پاسخ به «نسیم» در خصوص وضعیت قنبرعلی تابش، نویسنده افغان گفت: بنده چنین شخصی را نمی شناسم و اصلا از وضعیت او اطلاعی ندارم، طبیعتا هر چیزی که بگویم وجهه درستی ندارد و از روی اطلاعات نیست.

نظر شما