شناسهٔ خبر: 11650 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: پایبندی به هنجارها و علایق ملی از ملزومات استقلال است

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: هیچ چیزی نمی تواند با حاکمیت ملی برابری کند، زیرا اگر جامعه فرو پاشد یا حکومت سست شود همه چیز از دست می رود نماز و روزه هم از دست می رود تا چه رسد به بقیه مسائل.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی استقلال طلبی مردم ایران بود تا حدی که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی انقلاب بود با توجه به این امر، تا چه حد توانسته ایم به این شعار عمل کنیم، گفت: معمولاً وقتی صحبت از استقلال می شود در سه حوزه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قابل تقسیم و بررسی است. البته این سه همپوشانی هایی با هم دارند و وابستگی ها و اثراتی بر هم دارند.

وی افزود: درمورد استقلال سیاسی، ایران بعد از انقلاب استقلال سیاسی پیدا کرده این مسئله به این معنا که سیاست هایی که در کشور اعمال و تصویب و اجرا می شوند با توجه به منافع ملی ماست و کشورهای خارجی دخالتی در این تصمیم گیریها ندارند. یعنی اینطور نیست که در سیاست هایمان منافع کشورهای دیگر را در نظر بگیریم. منافع ملی خودمان را در نظر می گیریم. بنابراین استقلال سیاسی به این معنا داریم که این هم از برکات انقلاب اسلامی است.

سادات منصوری یادآور شد: اما استقلال اقتصادی هم به این معنا نیست که هر چیزی  که در کشور به عنوان محصول اقتصادی محسوب می شود خودمان باید تولید کرده باشیم و هیچ چیزی را نباید از خارج از کشور وارد کنیم. البته هیچ کشوری چنین توانی ندارد. بزرگترین اقتصادهای دنیا هم چنین چیزی برایشان مقدور نیست. بالاخره یک واردات و یک صادراتی دارند. اما استقلال اقتصادی شاید به این معناست که باید کالاهای استراتژیک را خودمان تولید کنیم و در جایی که تولید داخلی داریم سعی کنیم کیفیت تولید داخلی را به حد کیفیت خارجی بالا ببریم که تولیداتمان قابل پذیرش بازار بشود. حمایت از تولید داخل بکنیم تا کارگران، صنعتگران و تولید کنندگانمان روی پای خود با یستند.  البته تلاشهایی کم و زیاد در طول انقلاب اسلامی در این خصوص شده است اما هنوز به آن نتیجه دلخواه نرسیده ایم. لااقل باید در کالاهای استراتژیک سعی کنیم خودکفا باشیم و از این نظر استقلال داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نکته دیگر این است که باید سطح رفاه جامعه را به یک سطح مطلوبی برسانیم و سعی کنیم ارزش پول ملی مان را بیشتر کنیم تا کم ارزش جلوه نکند یک پول قوی ای در بازار دنیا محسوب شویم که ما را به عنوان یک اقتصاد قدرتمند در جهان بشناسند. سعی کنیم اقتصادمان از وابستگی به نفت تا جائی که امکان دارد خارج شود تا یک اقتصاد پویا داشته باشیم و عدالت اقتصادی در جامعه برقرار شود .

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: به هر حال اگر توسعه اقتصادی به یک معنایی و عدالت اقتصادی به یک معنای دیگری در نظرمان است خیلی تلاش شود قوانینمان متناسب بشود  مجریانمان باید با دقت بیشتری کار کنند. مردم یک تحول فرهنگی درونشان ایجاد شود تا این امر محقق شود. ولی ظاهراً با نقطه مطلوبی که مد نظر ماست فاصله داریم.

وی افزود: استقلال فرهنگی خودش یک نکته ای است . ما یک فرهنگ بسیار عمیق و قوی و غنی ای داریم. هم ایرانی و هم اسلامی است. یعنی ایرانی ها از ابتدا اسلام را با تشیع انتخاب کردند و یک فرهنگ غنی ای به فرهنگ غنی قبلی اضافه شد. یک فرهنگ فوق العاده استوار بوجود آمد که در دل مردم ما بسیار ریشه دوانده است و جا دارد. ولی در دنیایی زندگی می کنیم که از جهات مختلف با فرهنگ های دیگر در تماس هستیم و این مسئله یک ضررها و یک سودهایی دارد. باید سعی کنیم در دنیای جدید فرهنگ خودمان را حفظ  و تقویت کنیم و با ساختارهای نوین تعریف کنیم. آنوقت فرهنگ ما که یک فرهنگ پویایی است می تواند در دنیای معاصر و جدید خود را بنمایاند و برای مردم دنیا روشنگر باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین استقلال فرهنگی به این معنا نیست که از فرهنگ های دیگر چیزی اخذ نکنیم و فقط به فرهنگ خودمان توجه کنیم. معنایش این است که خوبی های فرهنگ دیگران را بگیریم و به بدهای آن بی اعتنا باشیم و کنارشان بگذاریم. اگر در فرهنگ خودمان هم یک نابهنجاری وجود دارد آن را از فرهنگ خودمان طرد کنیم. این معنا، معنای خوبی برای استقلال فرهنگی است که هر دوره ای روشهای فرهنگی خاص و قواعد خود را می طلبد.

حجت الاسلام سادات منصوری در مورد اینکه از دید قرآن و روایات استقلال جامعه اسلامی تا چه حد اهمیت دارد و ابعاد آن چیست هم یادآورشد: وقتی درباره یک جامعه اسلامی و تمدنی صحبت می کنیم جامعه ای که تحت حکومت و دولت اسلامی قرار دارد باید بدانیم مهمتر از هر چیز دیگری حفظ آن حکومت است. یعنی حفظ استقلال و حاکمیت ملی جامعه اسلامی، هیچ چیزی نمی تواند با حاکمیت ملی برابری کند. زیرا اگر جامعه ای فرو پاشد یا حکومت سست شود همه چیز از دست می رود نماز و روزه هم از دست می رود تا چه رسد به بقیه مسائل. به همین خاطر است که استقلال و حاکمیت ملی از هر چیز دیگر مهم تر است.  

وی افزود: برای حفظ حاکمیت اسلامی در فقه ما تأکیدات زیادی شده است در کتاب جهاد برای حفظ جامعه اسلامی دستورات زیادی در این خصوص شده است.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در مورد اینکه چه چیزهایی به استقلال کشور آسیب می زند هم یادآور شد: یک مقداری سؤال شما پیچیدگی دارد. نکات مختلفی در این زمینه باید مد نظر قرار گیرند. اما از مسائل خیلی ساده و روشن این زمینه این است که خود دولتمردان وابستگی به بیگانگان نداشته باشند چه از نظر فکری و چه عملی و سیاسی به کشورهای دیگر وابسته نباشند. مسئله دیگر قدرت اقتصادی و فرهنگی آن جامعه است. پایبندی مردم به حفظ هنجارهای اجتماعی و علایق ملی اشان هم مهم است که اینها با هم یک کشور را مستقل می سازد.

نظر شما