شناسهٔ خبر: 11730 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار کاریکاتورهای جشنواره تجسمی فاقد هویت مستقل ایرانی هستند

یک هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی با اشاره به کاریکاتورهای راه یافته به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی گفت: این آثار در عین ارزشمند بودن خالی از هویت مستقل ایرانی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ داود شهیدی اظهار داشت: هم اکنون کاریکاتور ارتباط تنگاتنگی با هنرهای تجسمی ندارد و این ارتباط باید هر چه سریعتر برقرار و کاریکاتور از شرایط ژورنالیستی تبدیل به حلقه مکمل در هنرهای تجسمی شود.

این کاریکاتوریست پیشکسوت خاطرنشان کرد: طی دو دهه اخیر روش های اغراق آمیز اغلب آثار کاریکاتور برگرفته شده از دنیای غرب بوده است.

شهیدی در ادامه تصریح کرد: هنرمندان جوان کشورمان از استعدادها و پتانسیل های بسیار مناسب و مطلوبی برخوردار هستند اما باید این نسل را آموزش داد تا زمینه های مستقل فکری خودشان را به تدریج به دست آورند.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی یادآور شد: این زمینه های مستقل فکری باید بر مبنای ریشه های اصیل ایرانی برای درک مسائل اجتماعی کشور باشد.

شهیدی با اشاره به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی گفت: کاریکاتورهای راه یافته به این جشنواره نباید همان الگوها و فرمول های کلی غربی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم آثاری که تاکنون از هنرمندان کشورمان خلق شده همگی ارزشمند بوده و قابل احترام هستند اما وقتی این روند هنری تکامل می یابد که بتوانیم به یک استقلال فکری نیز در این عرصه دست یابیم.

داوود شهیدی، کاریکاتوریست، نویسنده، طنزنویس و معمار ایرانی متولد ۱۳۳۰ در تهران است؛ او دانش آموخته رشته ی معماری در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور و طنز سیاه از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد.

وی با چاپ آثارش در مجلات آبنوس، جهان نو، خوشه، اطلاعات و تماشا به شهرت رسید؛ از آخرین نمایشگاه های شهیدی می توان به نمایشگاه پانسمان اشاره کرد.

ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش ملی(نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سرامیک هنری و مجسمه سازی)، بین الملل( عکاسی، کاریکاتور، پوستر و تصویرسازی) و مکمل( فیلم های مستند هنرهای تجسمی) از ۱۴ بهمن ماه آغاز شده و تا چهارم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما