شناسهٔ خبر: 11770 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوران خارجی جشنواره تجسمی فجر کارگاه های آموزشی برگزار می‎کنند

هفت داور خارجی ششمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر، کارگاه های آموزشی برگزار می‎کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ طی برگزاری جشنواره نشست هایی با حضور داوران خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می شود.

فلیپ تابوردا و راجر ملو هر دو از کشور برزیل، محی تین کوراوغلو از ترکیه، آجیم سولاج از آلبانی، لیز اندرسن از دانمارک و خاویر برمودز از کشور مکزیکی، ژان گامی از فرانسه داوران خارجی این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

فلیپ تابوردا طراح گرافیست فارغ التحصیل دانشگاه کاتولیک ریو است که سینما و عکاسی را در مدرسه بین المللی فیلم لندن (انگلستان)، هنرهای ارتباطی را در موسسه فن آوری و طراحی گرافیک را در مدرسه هنرهای تجسمی آمریکا آموخته و از سال ۱۹۹۰ در زمینه های فرهنگی، انتشار و ضبط موسیقی فعالیت دارد.

همچنین انتشار Brazil Designs، چند شماره ویژه مجله آمریکایی Print، برنامه ریزی و دبیری جشنواره ۳۰پوستر محیط زیست و توسعه طی کنفرانس Eco برزیل. طراحی و دبیری تصویر صدا، پروژه گرامی داشت موسیقیدانان معروف برزیل از طریق هنرهای تجسمی هنرمندان معاصر و نمایشگاه اخیر ˈBrazil Designsˈ در گالری باشگاه مدیران هنری نیویورک را در کارنامه دارد.

آثار تابوردا تاکنون در کتاب های طرح های گرافیک قرن ۲۱، یکصد هنرمند بر تر گرافیک جهان (تاشن – آلمان)، طراحی گرافیک جهان (انتشارات مرل انگلستان)، کالبد شناسی طرح (انتشارات راکپورت – آمریکا)، نیز ثبت شده اند.

وی همچنین تالیف خود با عنوان طراحی گرافیک آمریکای لاتین را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد که اولین کتاب جامع در رابطه با طراحی تاریخی و معاصر گرافیک در این منطقه است و توسط انتشارات تاشن به چاپ رسیده است.

راجر ملو تصویرگر، نویسنده و فیلمنامه نویس در سال ۱۹۶۵ در برزیل متولد شد، او بیش از یکصد عنوان کتاب را به تصویر کشیده که بیست و دو عنوان را نیز خود به نگارش درآورده است.

ملو جوایز متعددی را برای تصویرگری و نگارش دریافت کرده است. بنیاد ملی کتابهای کودکان و نوجوانان برزیل نیز علاوه بر اعطای جوایز گوناگون در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ او را به عنوان نماینده برزیل در بخش تصویرگری به جایزه بین المللی هانز کریستین اندرسون معرفی کرد که در هر ۲ دوره وی بین ۵ نفر بر تر جای گرفت.

اتاق کتاب برزیل هم طی ۹ دوره جایزه جابوتی را به وی اعطاء کرده است. همچنین مجموعه آثار وی جوایز متعددی را از فرهنگستان ادبیات برزیل و انجمن نویسندگان برزیل دریافت کرده است.

سه عنوان کتاب این هنرمند هم با عنوان های گل های طرف دیگر، باید مراقب باشی! و بچه های جنگل مرداب در سال ۲۰۰۷ در فهرست کتابهایی که باید هر کودک قبل از رسیدن به سن بلوغ بخواند منتشر شده توسط ˈFolha de São Pauloˈ (نشریه برزیلی) قرار گرفت.

محی تین کوراوغلو متولد سال ۱۹۴۸ و فارغ التحصیل رشته نقاشی دکوراتیو در سال از سال ۱۹۸۹ فعالیت خود را بعنوان کارتونیست حرفه ای آغاز کرد. آثار وی با عنوان حال زمان محیط زیست است و حال زمان عشق است در چندین کشور جهان از جمله ایتالیا، اسپانیا، قبرس، بلغارستان، مقدونیه و چند شهر ترکیه به نمایش درآمده است.

وی برنده بیش از ۷۰ جایزه بین المللی از جمله دیپلم افتخار بیست و نهمین مسابقه بین المللی کاریکاتور آیدین دوگان – ترکیه، جشنواره بین المللی کاریکاتور علیه تروریسم – ایران، دوازدهمین جشنواره بین المللی کاریکاتور پورتو – پرتغال، همچنین مدال طلای هفدهمین جشنواره بین المللی کاریکاتور دایکاکو – کره جنوبی، چهارمین جشنواره بین المللی شبکه کاریکاتور آزاد چین، دومین جشنواره بین المللی کاریکاتور سوریه است.

آجیم سولاج یکی از معروف ترین نقاشان آلبانی است. او تحصیلات خود را در سال ۱۹۸۵ در فرهنگستان هنر تیرانا به پایان رساند و در همان سال همکاری خود را با نشریه سیاسی و طنز Hosteni آغاز کرد.

این امر درهای جهان طنز را به روی هنرمند جوان گشود و واقعه ای مهم در شکل گیری فعالیت هنری وی گردید. همزمان وی سبک ˈفراواقع گراˈ خود که در کارهای بعدی وی بیشتر مشاهده می شود را توسعه داد.

برای اولین بار در سال ۱۹۹۳، آجیم آثاری که در دوره کمونیسم خلق کرده بود را در نمایشگاه انفرادی رالی دی ریمینی ایتالیا به نمایش گذاشت که مورد استقبال گرم عموم مواجه شد. از آن زمان در شهر ریمینی حرفه نقاشی فراواقع گرا و کاریکاتور خود را ادامه داد.

آثار کاریکاتور این هنرمند شهرت جهانی یافته اند. آجیم سولاج برنده جوایز متعدد بین المللی است و آثار وی جوایز متعدد جهانی از کشورهای چین، روسیه، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، یونان، آمریکا، لهستان، ترکیه، آلمان، سوئد و ایران را به خود اختصاص داده اند. او همچنین در نمایشگاه های گروهی به همراه هنرمندان معروف نظیر چیریکو، بالتوس، نردروم، سندورفی، دیوید هاکنی و غیره شرکت کرده است. آثار وی تصاویر زیبای سورئال طنز و نماد وضعیت محیط و عجز در محافظت از آن است.

لیز اندرسن متولد ۱۹۵۸دانمارک، کار شناس ارشد زبان شناسی اسکاندیناوی دوره مطالعات فیلم و رسانه را با دریافت ۴ مدرک از دانشگاه کوپنهاگ گذرانده است. او در سال ۲۰۰۱ نیز تحصیل در رشته هنرهای تجسمی معاونت آموزشی دانشگاه آرهوس را به پایان برده است.

نمایندگی در خدمات بین المللی کتاب کودکان، نگارش داستان و تصویرسازی کتاب های مختلف در سطح ملی، تدریس ادبیات کودکان دانمارک در مرکز ادبیات کودکان دانشگاه آرهوس، ویرایش و ترجمه آزاد کتاب کودکان و برنامه ریزی نمایشگاه ˈتصویرگری از ایرانˈ در دانمارک از سوابق و فعالیت های عمده او محسوب می شود.

اندرسن همچنین سمت نایب رئیسی IBBY دانمارک و عضویت هیات داوران بین المللی BIBبراتیسلاوا را بر عهده داشته است.

خاویر متولد مکزیکو سیتی طراحی گرافیک را در مکزیک و ایتالیا آموخته و مدرس و سخنران در کشورهای اسپانیا، کانادا، برزیل و آمریکا است. او یکی از موسسین آکادمی تجسمی تراما و از جمله برگزارکنندگان دوسالانه پوس تر مکزیک است. آثار او در نشریات ˈLine Graphˈ، ˈPrintˈ، ˈAfficheˈ و ˈIdeaˈ منتشر شده اند. او عضو هیئت داوری دوسالانه های لهستان، فنلاند، فورت کالینز (آمریکا) و بولیوی بوده و آثارش در مجموعه های متعدد جهانی به نمایش درآمده است. اندرسن پروژه های موسسه فرانسه برای آمریکای لاتین، موسسه گوته، موسسه ملی هنرهای زیبا و مجموعه الفبای سیریلی بلغارستان را نیز اجرا کرده است.

خاویر برمودز متولد مکزیکو سیتی طراحی گرافیک را در مکزیک و ایتالیا آموخته و مدرس و سخنران در کشورهای اسپانیا، کانادا، برزیل و آمریکا است.

او یکی از موسسین آکادمی تجسمی تراما و از جمله برگزارکنندگان دوسالانه پوس تر مکزیک است. آثار او در نشریات Line Graphˈ، ˈPrintˈ، ˈAffiche و ˈIdeaˈ منتشر شده اند

برمودز عضو هیئت داوری دوسالانه های لهستان، فنلاند، فورت کالینز (آمریکا) و بولیوی بوده و آثارش در مجموعه های متعدد جهانی به نمایش درآمده است.

او پروژه های موسسه فرانسه برای آمریکای لاتین، موسسه گوته، موسسه ملی هنرهای زیبا و مجموعه الفبای سیریلی بلغارستان را نیز اجرا کرده است.

ژان گامی؛ فرانسوی متولد اوت ۱۹۴۸ دوره ای کوتاه با آژانس ویوا گذراند و سپس به آژانس گامای فرانسه در سال ۱۹۷۳ پیوست.

وی در سال ۱۹۷۵ دو پروژه طولانی با موضوع هایی که تا آن زمان هیچ کس در فرانسه به آنها نپرداخته بود را آغاز کرد؛ اول در خصوص یک بیمارستان که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و دومی زندانیان در خصوص زندانهای فرانسه که در سال ۱۹۷۶ تهیه و در سال ۱۹۸۳ منتشر شد.

در سال ۱۹۷۷ و پس از حضوری چشمگیر در جشنواره بین المللی عکاسی آرل (۱۹۷۶) وی به آژانس ماگنوم پیوست.

در سال ۱۹۸۴ وی اولین فیلم خود با نام ˈدزدان دریاییˈ را ساخت که نامزد دریافت جایزه ˈسزارˈ در سال ۱۹۸۶ برای بهترین فیلم مستند شد.

پس از آن فیلم های دیگری که اغلب آنها نیز برنده جوایز شدند را ساخت و تمامی آنها از تلویزیون های فرانسه و اروپا پخش شده است. در همان سال وی چرخه سفرهای زمستانی را در کشتی های ماهیگیری آغاز و آن را تا سال ۱۹۹۸ ادامه داد که منجر به انتشار کتاب ˈدر دریاˈ در سال ۲۰۰۱ گردید.

وی در سال ۲۰۰۱ موفق به دریافت جایزه Nadar گردید. اولین سفر وی به ایران در سال ۱۹۸۶ رخ داد که این سفرها تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. از جمله فیلم های ساخته وی ˈژان ژاکˈ است که به روایت زندگی در روستا از نگاه ژان ژاک می پردازد که اشتباهاˈ به ˈدیوانه روستاˈ معروف بود. این فیلم در سال ۱۹۸۷ آغاز و ساخت آن به مدت ۲ سال به طول انجامید.

وی در سال ۱۹۹۴ سومین فیلم خود با نام ˈمارسل ، کشیشˈ را در مرکز فرانسه و طی مدت چند سال ساخت. از سال ۲۰۰۵ وی در جستجوی لوکیشن (مکان) مناسب و فیلمبرداری زیردریایی مشغول است و چهار ماه را نیز در یک زیردریایی گذرانده است.

کسب عنوان نقاشی رسمی نیروی دریایی در سال ۲۰۰۸ برای تصاویر و فیلم های ساخته از تجربه های گتمی است.

در سال ۲۰۰۸ پس از فیلمبرداری در یک زیردریایی وی پروژه شناسایی و عکاسی را آغاز کرد که تاکنون او را از دریای قطب شمال تا اراضی آلوده چرنوبیل و فوکوشیما کشادینده است.

همزمان و برای همان پروژه وی مجموعه منظره های کوهستانی را شروع و کتاب آن را منتشر کرد که منجر به دریافت جایزه Nadar برای دومین بار (واقعه ای بسیار نادر) در سال ۲۰۱۰ گردید.

جشنواره تجسمی فجر در بخش های ملی، بین المللی و مکمل از ۱۴ بهمن ماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

نظر شما