شناسهٔ خبر: 11814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بخش عکس جشنواره مطبوعات چهار برگزیده معرفی می‎کند

دبیر گروه عکس بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‎ها و پایگاه‎های اطلاع رسانی، انتخاب چهار برگزیده را از ویژگی‎های این دوره جشنواره در بخش عکس عنوان کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ کاوس صادقلو به نحوه انتخاب و تعداد برگزیده های بخش عکس دوره های قبل جشنواره اشاره کرد و گفت: درگذشته دو جایزه برای عکس های خبری و غیر خبری تعلق می گرفت و این بخش تنها دو برگزیده داشت.

وی ضمن تشکر از معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت همکاری و موافقت با پیشنهاد درنظر گرفتن چهار برگزیده در بخش عکس جشنواره بیستم توضیح داد: مقرر شد از این پس در جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی چهار نفر به ترتیب یک نفر درحوزه تک عکس خبری، یک نفر عکس خبری، یک نفر مجموعه عکس خبری، در غیر خبری هم یک تک عکس و یک مجموعه عکس غیر خبری برگزیده معرفی شود لذا نفرات برگزیده این بخش از دو نفر به چهارنفر افزایش یافت.

استقبال هنرمندان عکاس از جشنواره مطبوعات چشمیگر بود

صادقلو به ارسال آثار فراوان به این جشنواره اشاره کرد و گفت: این میزان آثار رسیده نشانگر از استقبال خوب این جشنواره است که نسبت به سالهای گذشته مشارکت دو برابری دیده می شود.

دبیر بخش عکس جشنواره بیستم مطبوعات و خبرگزاریها در ادامه به زمان فراخوان جشنواره هم اشاره کرد و گفت: از زمان اعلام فراخوان تا جمع آوری آثار زمان کوتاهی در نظر گرفته شد اما با ابن حال استقبال در حد عالی بود.

وی یادآور شد: هر سال افراد حداقل دو ماه فرصت برای ارسال آثار خود داشتند و در این زمان آثار خود را جمع آوری و به جشنواره می فرستادند.

صادقلو گفت: معتقدم باید فرصت بیشتری برای ارسال آثار در جشنواره های ملی در نظر گرفته شود تا افراد بیشتری در جشنواره شرکت کنند.

شاخصه های ارزیابی وداروی آثاربخش عکس

دبیر بخش عکس جشنواره بیستم مطبوعات درادامه با اشاره به اینکه علاوه بر معیارهای علمی، نوع سلیقه حرفه ای نیز در انتخاب آثار دخیل است خاطرنشان کرد: منظور از انتخاب سلیقه ای آثارنگاه داوران با سابقه این گروه است که به حکم تجربه و سال ها مطالعه و کسب مهارت در عرصه عکاسی خبری، دانش حرفه ای کسب کرده اند که معمولاً در انتخاب اثر نهایی، نگاه هنرمندانه و عالمانه حرفه ای خود را مد نظر خواهند داشت.

وی با بیان اینکه انتخاب یک عکس شامل استانداردها و معیارهایی است که داوری آثار بر اساس آن ها صورت می گیرد افزود: رعایت کادربندی در عکاسی، قرار گرفتن عناصر به طور اصولی در عکس و رعایت زیبایی شناسی از معیارهای ثابتی هستند که برای انتخاب عکس برتر در هر جشنواره ای در نظر گرفته می شوند اما در جشنواره مطبوعات وی‍ژگی خبر لحظه ای و رسانه ای بودن عکس نیز نقش مهمی در انتخاب آن دارد.

معرفی برترین ها

صادقلو در ادامه به تأثیر جشنواره در بهبود وضعیت مطبوعات پرداخت و گفت: معرفی بهترین های جشنواره حتما به بهبود وضعیت هر بخشی در امر اطلاع رسانی و مطبوعاتی کمک می کند؛ در نتیجه تأثیرگذاری و کیفیت آثار بالا رفته و با جذب مخاطب بیشتر، شمارگان یک نشریه یا بازدیدکنندگان سایت ها نیز افزایش می یابد.

۴۵۵۲ نفر از اهالی رسانه از۳۱ استان کشور آثار خود را در بخش های خبر،گزارش، مصاحبه، عکس به جشنواره ارسال کردند که از این تعداد استان های تهران با مشارکت ۱۸۳۳نفر و ارسال ۳۹۷۱ اثر، خراسان رضوی با مشارکت ۳۴۸ نفر و ارسال ۹۰۵ اثر و اصفهان با مشارکت ۲۵۵ نفر و ارسال ۵۹۳ اثر، بیشترین میزان مشارکت و بالاترین تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را به خود اختصاص دادند.

آثار رسیده به جشنواره بیستم ۱۰هزار و ۲۵۷ اثر از چهارهزار و ۵۵۲شرکت کننده اعلام شده است.

مراسم پایانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی سوم اسفندماه جاری درتالار وحدت تهران برگزارمی شود.

نظر شما