شناسهٔ خبر: 11816 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان دانمارکی: فیلمساز با ذهن باز اثر مستند خلق می‎کند

کارگردان دانمارکی مستند سپیده با بیان اینکه این نوع سینما به فیلمنامه تکیه چندانی ندارد، گفت: فیلمساز با ذهن باز یک اثر مستند سینمایی را خلق می‎کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ کارگاه آموزشی شهر در سینما با همکاری واحد بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر ، انجمن فیلمنامه نویسان، کانون برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در سالن استاد جلیل شهناز در خانه هنرمندان برگزار شد.

این برنامه با مدیریت شادمهر راستین و با حضور کامبیز پرتوی ، سروش صحت و همچنین خانم بریت مدسن کارگردان فیلم سپیده برپا شد.

بریت مدسن با اشاره به نحوه انتخاب ساخت فیلم های مستند گفت: مستند سازی حرفه اصلی من است. معمولا برای ساخت یک فیلم مستند و مستند داستانی به فیلمنامه ای اتکا نمی کنند و با ذهن باز به ساخت فیلم می پردازند.

به اعتقاد وی ، یک مستند ساز باید از دید خود مستند و بازیگران باشد و نه یک دید توریستی.

در ادامه کامبیز پرتوی گفت: یک مستند از دیدگاه توریستی هم می تواند جذاب و خوب جلوه دهد

بریت مدسن تاکید کرد: نباید در فیلم مستند نظر شخصی و سلیقه فیلمساز اعمال شود و بیننده باید با دیگاه و سلیقه خود در مورد داستان قضاوت کند.

شادمهر راستین از بریت مدسن و سپیده هوشیار در مورد چگونگی ساخت فیلم و آشنایی آنها و همچنین اینکه هوشیار تا در اثر تا چه میزان نقش بازی کرده است سوالاتی پرسید. بریت مدسن در پاسخ گفت: با توجه به ایرانی بودن همسرم بارها به ایران سفر کردم.

وی افزود: درست زمانی که در یکی از سفرها از سعادت شهر استان فارس بازدید می کردم در یک مراسم ستاره شناسی با سپیده هوشیار سوژه اصلی مستند سپیده آشنا شدم و بعد از شنیدن شرح حال او و بازدید از خانه اش، علاقه مند به ساخت این مستند شدم.

سپیده هوشیار بازیگر فیلم سپیده هم در ادامه گفت: من و خانواده م در طی چهار سال همکاری با عوامل بریت مدسن با آنها احساس صمیمیتی پیدا کردیم و حتی در زمان هایی فراموش می کردم گروهی از زندگی و شرح حال ما در حال فیلمبرداری هستند.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تا ۲۲ بهمن ماه برپا است.

نظر شما