شناسهٔ خبر: 11843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیرساخت های کشور مدیون طبقات اجتماعی انسی و ذبیح است

نشست خبری فیلم «انارهای نارس» با حضور مجیدرضا مصطفوی تهیه کننده-کارگردان و تدوینگر،پژمان بازغی،آنا نعمتی،قطب الدین صادقی و رابعه مدنی بازیگران فیلم به همراه جمعی دیگر از عوامل فیلم شب گذشته در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» بهئ نقل از تسنیم؛ مجیدرضا مصطفوی کارگردان در ابتدای این نشست گفت:این فیلم با بودجه شخصی تولید شده و با اینکه شرایط سرمایه گذاری سخت بود،سرمایه گذار برای من به عنوان فیلمساز اول ارزش قائل شد. دغدغه ام ساخت فیلم برای مخاطب است اما اگر بخواهم به تلخی از اتفاقات جامعه فاکتور بگیرم، امکان آن وجود ندارد.باید به مستندات جامعه پایبند باشیم و با بسیاری از مشکلات روبرو هستیم. معتقدم زیرساخت های کشور مدیون طبقاتی مانند انسی و ذبیح است.

مصطفوی در پاسخ به قابل پیش بینی بودن فیلمنامه عنوان کرد:به نظرم امکان پیش بینی چندانی وجود نداشت چون ذبیح می توانست بهبود پیدا کند اما خوب شدن و یا مردن آن را به دست بیننده سپردم.

وی همچنین درخصوص کند بودن ریتم فیلمنامه توضیح داد: تم درونی فیلمنامه کند است و ربطی به تدوین و ساختار اجرایی فیلم ندارد. ما باید رابطه ذبیح و انسی را در داستان منعقد می کردیم و در تدوین اولیه اتفاق برای ذبیح تا دقیقه ۵۰ می افتاد اما با تدوین مجدد این اتفاق در دقیقه ۳۳ برای ذبیح می افتد. اما موافقم که تم درونی فیلمنامه تند نیست و امکان دارد دوباره برای اکران این فیلم تدوین مجدد بخورد.

این کارگردان درباره گریم خاص آنا نعمتی بیان کرد:روزهای انتهایی به این نتیجه رسیده بودم که باید درباره چهره بازیگران آشنایی زدایی کنم و خانم نعمتی و پژمان بازغی هم شامل آن می شدند. در جلوه های ویژه ما روتوش گریم داشتیم و چین و چروک به آن اضافه شد و در فیلم مستقل امکان چنین تجربه هایی تقریبا کم است اما به نظرم خوب و راضی کننده است.

مصطفوی افزود: سعی کردم یکدستی بازی ها را حفظ کنم و لنگیدن انسی هم به دلیل این بود که تماشاگر بتواند ارتباط عاطفی بهتری با نقش برقرار کند.

آنا نعمتی درباره نقش انسی در«انارهای نارس» تشریح کرد:طی سالهایی که در سینما بودم، نقش هایی مشابه به دلیل فیزیک صورتم به من پیشنهاد می شد و دوست داشتم نقشی را ایفا کنم که تصور گذشته را از بین ببرم و این اتفاق برای«انارهای نارس» افتاد و اعتماد آقای مصطفوی باعث شد تا سعی کنم این اتفاق بیفتد و خوشحالم نظرتان مثبت بوده و سعی خودم را با تمام وجود کرده ام. شاید ظرفیت برای ایفای این نقش طی این سال ها وجود داشته اما کارگردانان این خطرپذیری را انجام ندادند و کارم مدیون اعتماد آقای مصطفوی است.

این بازیگر با اشاره به باور پذیری نقشش یادآور شد:وقتی این نقش را ایفا می کردم، آن را باور کردم و حتی ریتم خواندن فیلمنامه و موسیقی آن را در اختیارم گذاشته بودند. من و آقای مصطفوی ساعت ها به مناطق پایین شهر می رفتیم و ایشان مرا وادار می کردند چادر سر کنم و سعی کنم با افرادی مانند انسی بیشتر آشنا شوم. در حال حاضر شخصیت هایی مانند انسی و ذبیح را زیاد اطرافمان می بینیم و حس ناشناخته ای نیست و مجموعه این عوامل من را برای رسیدن به شخصیت انسی نزدیک کرد.

آنا نعمتی همچنین درخصوص لهجه اش در فیلم توضیح داد:اصلا قرار نبود لهجه خاصی بگیرم اما در تمرین ها به این رسیدیم که این طور درباره انسی صحبت کنم و برنامه ریزی قبلی وجود نداشت.

پژمان بازغی درباره نقش ذبیح تشریح کرد: ما چندین بار برای این نقش تست گریم زدیم و هرگاه پایین را نگاه می کردم، می دیدم که منطبق با شخصیت ذبیح نیست و تلاش می کردیم به نقش جدیدی برسیم و تصمیم گرفتم موهای خودم را کوتاه کنم که به سفید بودن و جو گندمی بودن نیز رسید. این نقش سخت بود چون دوست داشتم بخشی از شادابی ذبیح را در زندگی ذبیح  و قبل از اتفاق ببینیم.

قطب الدین صادقی نیز درباره نقش خودش توضیح داد:این نقش کوتاه بود اما در مونتاژ کوتاهتر شده بود و ۴ سکانس بود که سه تای آن بیرون آمد. اگر می دانستم این نقش تا این اندازه کوتاه می شود، بازی نمی کردم و بازیگر باید فرصت داشته باشد تا خودش را به مخاطب بشناساند. مهم بازی نیست بلکه ریتم کلی فیلم است و به نظرم این فیلم باید ۱۰ دقیقه یا یک ربع منسجم تر و کوتاهتر شود تا آهنگ تأثیرگذاری بیشتری شود.

این بازیگر با تجربه تئاتر و سینما با اشاره به همکاری با نسل جوان در آینده اظهار کرد: من هرکسی که در راه اعتلای فرهنگ و هنر تلاش کند، کتفش را می بوسم. جاه طلبی خاصی در بازیگری سینما ندارم اما گاهی بازی می کنم و دوست دارم نقش هایی باشد که در کنار انسان های دارای حسن نیت و مستقل باشد. من با هر نیروی فعال و خوش فکری کار می کنم.

رابعه مدنی درخصوص نقش خودش گفت: نقشم بیشتر بیان احساس و رساندن کسالت روانی بود. هرچند که بیمار بودم و آلزایمر داشتم اما متوجه اتفاقات اطرافم می شدم و طوری نبود که بیماری ام مانع شود.

مهدی تراب بیگی درباره فیلمنامه نویسی«انارهای نارس» گفت: دیدگاه آقای مصطفوی را نسبت به اجتماع بسیار دوست داشتم. می خواستیم به صورت آگاهانه به سمت ضرباهنگ کند برویم و سعی کردیم فضایی متفاوت ایجاد کنیم چون روایت کردن این پرسوناژها کندی خاصی را می طلبید.

بهروز معاونیان صدابردار با اشاره به صداگذاری«انارهای نارس» اظهارکرد: اگر کار صدابرداری خوب به نظر می رسد، به دلیل طراحی از قبل فکر شده آقای مصطفوی است و این به بازیگر کمک می کند. ارتقای صدا در کارهای اجتماعی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
روزبه رایگا مدیرفیلمبرداری گفت: ما این فیلم را با دوربینی که عکاسان استفاده می کنند، گرفتیم. این فیلم مستقل بود و به راحتی امکان انتخاب وجود نداشت اما تلاش کردیم آنچه که می خواهیم را به تصویر بکشیم.انتخاب این دوربین و لنز باعث سریع شدن کار شد و فضاسازی فیلم،کارگردانی و بازی ها ما را به این مسیر کشید که تصاویری خلق کنیم که در شأن فیلمنامه باشد و امیدوارم همه فیلم را دوست داشته باشند.
حسن روح پروری نیز درباره طراحی صحنه و لباس بیان کرد: زمان فیلمبرداری ما اردیبهشت و خرداد بود اما قصه می طلبید که فضای ما کمی سرد و در پاییز باشد و در فضاسازی سعی کردیم به پاییز نزدیک شویم. تلاش کردم برای طراحی صحنه به حس بازیگر کمک کنم.

رسول سیدعربی چهره پرداز فیلم نیز عنوان کرد: سعی کردم با شخصیت پردازی صحیح و از قبل طراحی شده کمکی به حس بازیگران کنم.
فرید ناظرفصیحی طراح جلوه های ویژه  در پایان گفت: نخواستیم کار بزرگی انجام دهیم بلکه می خواستیم شرایط را طوری نمایش دهیم که تمرکز خاصی نسبت به صورت خانم نعمتی به وجود نیاید چون این اتفاق هم در درون کار به وجود آمد.

نظر شما