شناسهٔ خبر: 11860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نرمین تولیچ: بازیگر» مستند جدید عباسیان به نمایش درآمد

مستند «نرمین تولیچ: بازیگر» به کارگردانی محمدرضا عباسیان در روز ششم جشنواره در کاخ جشنواره سی و دوم به نمایش درآمد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مستند «نرمین تولیچ: بازیگر» به کارگردانی محمدرضا عباسیان در روز ششم جشنواره در کاخ جشنواره سی و دوم به نمایش درآمد.

این مستند ۷۰ دقیقه‌ای داستان نرمین تولیچ بازیگر تئاتر و سینمای بوسنیایی است که در جریان جنگ بوسنی و در شهر تحت محاصره سارایوو بر اثر اصابت گلوله خمپاره دو پای خود را از دست داد اما همچنان سوار بر صندلی چرخدار خود، به بازی در فیلمهای سینمایی و تئاتر ادامه می‌دهد. او علاوه بر این مدیر تئاتر سارایوو است.

نرمین تولیچ و همسرش در این فیلم درباره چگونگی بروز جنگ در صربستان و حادثه‌ای که منجر به از دست دادن دو پای تولیچ شد صحبت می‌کنند. تولیچ در این فیلم همچنین در مورد زندگی مسلمانان و صربها پیش از وقوع نسل کشی در صربستان می‌گوید.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آغاز دهه نود میلادی باعث شد تا هژمونی دولت های سوسیالیستی در اروپا کم کم از میان برود و باعث شد که در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی هم منحل شود و به این ترتیب جمهوری بوسنی و هرزگوین، در پی همه‌پرسی استقلال انجام‌گرفته در سال ۱۹۹۲، اعلام موجودیت کرد.

این اتفاق، آغازگر جنگ‌های بوسنی بود. همه‌پرسی استقلال، توسط صرب‌های بوسنی تحریم شده بود. صرب های بوسنی که از سوی صربستان و مونته‌نگروی همسایه حمایت می‌شدند، جمهوری صرب بوسنی را تشکیل داده و به قصد تجزیه دست به اسلحه بردند که یکی از خونبارترین جنگ ها قومی را رقم زد. در این جنگ ها مسلمانان زیادی قتل عام شدند.

آنچه موجب توجه بیشتر کشورهای اسلامی و از جمله ایران به این منازعه شد، مسلمان بودن بوسنیایی‌ها و عدم برخورداری آنان از نیروی نظامی بود.

مستند «نرمین تولیچ: بازیگر» محصول گروه «گزارشگران آزاد» است.

نظر شما