شناسهٔ خبر: 11861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره سی‌و‌دوم؛ جنگی‌ترین جشنواره فیلم فجر

«سودای سیمرغ»، در بخشی از برنامه خود٬ ۱۷ بهمن ماه به طور زنده از محل برگزاری سی ‌و دومین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد روی موج رادیو گفت‎وگو پخش می‎شد به بحث در مورد فیلم‎های جشنواره پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ «سودای سیمرغ»، در بخشی از برنامه خود٬ ۱۷ بهمن ماه که به طور زنده از محل برگزاری سی ‌و دومین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد روی موج رادیو گفت‎وگو پخش می شد با مهدی پاکدل، احسان ناظم بکایی، سیاوش حقیقی، مهدی انصاری و محمدرضا شهیدی فر گفت‎وگو کرد.

پناهیان: هنر همیشه خوب است. آنچه که خوب نیست هنر نیست، دغل بازی است

در ابتدای برنامه و در بخش «سینما اندیشه» گفتگویی از حجت الاسلام پناهیان پخش گردید. وی در این گفتگو درخصوص «هنر خوب یا بد» گفت: «اینکه هنر خوب و بد داریم یا خیر باید گفت هنر همیشه خوب است، هرچه که باشد. آنچه که خوب نیست، هنر نیست، دغل بازی است. ما بر سر عبارت با کسی دعوا نداریم. ما حتی هنر برای هنر و زیبایی برای زیبایی را می پذیریم. بدین معنا که اگر کسی هنری را در خدمت سیاهی و ابتذال قرار داد، او زیبایی را برای زشتی قرار داده است. دیگر هنر برای هنر نبوده است. ما حتی می توانیم بگوییم هنر برای هنر، عین هنرِ متعهد است. شما اگر اثر زیبایی تولید کرده باشید که در این اثر زیبا، به زشتی ها خدمتی کرده باشید، دیگر زیبا نیست. لذا ما با منظورها کار داریم نه منطوق ها.»

پاکدل: «تمشک» امیدوارانه ساخته شد

مهدی پاکدل، کارگردان و بازیگر سینما، میهمان ویژه برنامه ششم «سودای سیمرغ» بود. وی در این گفتگو درخصوص فیلم «تمشک» گفت: «فکر می کنم مخاطب عام از این فیلم استقبال می کند و فیلم به دل او نشسته است. چراکه مخاطب سینمای قصه گو را دوست دارد. فیلم امیدوارنه ساخته شد و ما ثمره عشق را نهایتاً می دیدیم.»
ناامیدی‌ها بخاطر فضایی است که سینماگر در آن قرار دارد

وی میزان امید در جشنواره امسال را کم ندانست و گفت: «اساسا وظیفه هنرمند القای امید در جامعه است و فکر می کنم اگر کمی هم ناامیدی در فیلم ها می بینیم، بخاطر فضایی است که سینماگر در آن قرار دارد و شاید اصلا امید ندارند از اکران و ساخت فیلم بعدی خود.»

پاکدل: کاش برای فیلم اولی‌ها نشست خبری برگزار می‌کردند

پاکدل درخصوص تجربه اولین کارگردانی خود در فیلم «فردا» بیان داشت: «احساسی را تجربه کردم که تابحال با آن مواجه نبودم. تعریف پذیر نبود و ثمره چندین سال رفاقت من با ایمان افشاریان بود. کاش برای فیلم های اول نشست خبری و نقد می گذاشتند تا ما فیلم اولی ها بشنویم، گوش کنیم و واکنش ها را ببنیم، والا بزرگان که باتجربه اند.»

«شیار ۱۴۳»؛ نمونه خوب سلوک در سینما

در ادامه دکتر سیدبشیر حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس برنامه و مهدی انصاری، منتقد سینما به نقد فیلم های روز ششم جشنواره پرداختند. حسینی با طرح بحثی با عنوان «سلوک در سینما» بیان داشت: «سلوک به معنای حرکت است و هنرمند قرار نیست چیزی جز آینه دار حقیقت باشد. او قرار است جلوه‌ای از حق را متجلی کند. چطور می تواند بهره ای از حقیقت نبرده باشد.

وی نمونه خوب سلوک در سینما را «شیار ۱۴۳» دانست و گفت: «این مسئله از دیروز با تماشای فیلم «شیار ۱۴۳» برای ما متجلی شد. «شیار ۱۴۳» و «۵۰ قدم آخر» با وجود آنکه هر دو در فضای دفاع مقدس ساخته شده اند، اما آن فضای روحانی و احساسی که در شیار دیدیم در اثر آقای پوراحمد ندیدیم. این ناشی از حس و حال همان الفتی است که در گرمای ۵۰ درجه رمضانی سلوک رمضانی خود را حفظ کرده و با زبان روزه نقش مادر شهید را بازی می کند. این اعتکاف نیاز سینمای روز جهان است.»
انصاری: رمز بقای آثار هنری در سلوک و خلوت هنرمند است

مهدی انصاری نیز در همین خصوص بیان داشت: «رمز بقای خیلی از آثار هنری در همین سلوک و خلوتی است که هنرمند دارد. و البته یکی از ویژگی های ذکر تداوم آن است.»

جشنواره سی‌و‌دوم؛ جنگی‌ترین جشنواره فیلم فجر

در ادامه و در بخش «نقد و گفتگوی» برنامه احسان ناظم بکایی و سیاوش حقیقی میهمان «سودای سیمرغ» بودند. ناظم بکایی درخصوص فیلم «میهمان داریم» بیان داشت: «باتوجه به کارهای قبلی آقای عسگرپور، انتظار این فیلم را به هیچ وجه از ایشان نداشتم. فیلم تاحدودی کند بود. البته نکته جالب توجه در جشنواره امسال این است که فیلم های متنوع و متعددی در ژانر دفاع مقدس داریم. ژانری که تخصصی‌ترین حوزه سینمای ایران در جهان است. «چ»، «دلتنگی‌ها...»، «شیار ۱۴۳»، «۵۰ قدم آخر» و «میهمان داریم»، همه اینها نشان می‌دهد ما جنگی‌ترین جشنواره ایران را امسال داشتیم. فکر نمی کنم در جشنواره های ایام دفاع مقدس هم این تعداد فیلم در این حوزه داشتیم.»

حقیقی: فیلمی که به انتظار می پرداخت، انتظارات ما را برآورده نکرد

سیاوش حقیقی نیز «میهمان داریم» را در حد انتظارات ندانست و عنوان کرد: «با وجود آنکه فیلم به انتظار می پردازد اما انتظارات ما را برآورده نکرد. ریتم خوبی نداشت. به نظرم باز هم فیلمنامه، معضل اصلی همه فیلم های ایران، در اینجا نیز معضل شد.»

ناظم بکایی: ای کاش اسم فیلم پوراحمد، «۵۰ دقیقه اول» بود

ناظم بکایی در ادامه درخصوص فیلم «۵۰ قدم آخر» کیومرث پوراحمد گفت: «در این خصوص باید گفت نقد فیلم هنوز زود است. نکته مهم استقبال عمومی اولیه است از این فیلم در روزی که نام کیومرث پوراحمد در لیست فیلم های امروز دیده می شد. اما وقتی در میانه فیلم کسانی می خندند، باید گفت کار فیلم تمام است. نکته اینجا بود که این اتفاق برای «۵۰ قدم آخر» افتاد. ای کاش اسم فیلم «۵۰ دقیقه اول» بود. بعد از نمایش هم خیلی ها ترجیح دادند که پوراحمد همان پوراحمد «قصه های مجید» باقی بماند. ایده بسیار جذاب بود، اما از جایی به بعد فیلم رها شد. من فکر می کنم اتفاق جشنواره جایی که انتظارش را نداریم می افتد.»

حقیقی: «۵۰ قدم آخر» در حد انتظارات نبود

حقیقی نیز «۵۰ قدم آخر» را در حد انتظارات ندانست و گفت: «تا نیمه فیلم شما باید داستان همراه می شوی، اما از جایی به بعد قصه رها می شود. با دیدن اسم حبیب احمدزاده و سرهنگی در تیتراژ خیلی انتظارم بیشتر شد، ولی متاسفانه خوب نبود.»

سودای سیمرغ در بخش ویژه برنامه خود، به بهانه اکران فیلم «دلتنگی های عاشقانه» مربوط به شهید مدق، گفتگوی تلفنی با پسر این شهید برقرار کرد. علی مدق در این گفتگو بیان داشت: «در نگاه اول فیلم برای خود ما راضی کننده بود. یکی از دلایلی که مادرم پس از تماشای فیلم تحت تاثیر قرار گرفت، این بود که فیلم خیلی از جاهای زندگی ما را برای ما تداعی می کرد.»

شهیدی فر: «۵۰ قدم آخر» در نتوانست ریتم خود را حفظ کند
در انتهای برنامه محمدرضا شهیدی‌فر کارشناس انتهایی برنامه درخصوص ریتم فیلم های جشنواره سی و دوم بیان داشت: «اکثر فیلم ها ریتم خود را حفظ می کنند. باید بر سر این سخن گفت که آیا این ریتم، ریتم درستی است یا با مخاطب ارتباط برقرار می کند؟ هرچند فیلمی مثل «۵۰ قدم آخر» یا «دلتنگی های عاشقانه» نتوانست ریتم خود را حفظ کند.»

«دلتنگی‌های عاشقانه»، فیلم عاشقانه محترمی نبود

وی همچنین در خصوص فیلم «دلتنگی های عاشقانه» گفت: «فیلم اشکال موضوعی و اختلاف در نگاه در آن وجود دارد. برخی لحظه‌های فیلم باعث وهن است که این چه وضع برخورد با خانواده شهدا است. اگر می خواهیم داستان عشق را میان دو نفر در پرده سینما به تصویر بکشیم باید حداقل این عشق را برای شهیدان، عشق محترمی به تصویر بکشیم. به نظرم دلتنگی های عاشقانه یک فیلم عاشقانه محترمی نبود. علی رقم اینکه درباره عشق یک شهید سخن می گفت.»

سینما بیشتر به دنبال برقراری ارتباط با واقعیت است و حقیقت را گم می‌کند

وی پرداختن به داستان شهدا و خانواده های آنها را چنانچه در نسبت وثیق با واقعیت باشد، مورد اقبال مخاطب عنوان کرد و تصریح داشت: «باید توجه داشت تنها موضوع واقعیت نیست. چیزی که گمشده سال‌های اخیر سینمای ایران است، این است که سینما بیشتر به دنبال برقراری ارتباط با واقعیت است و حقیقت را گم می‌کند. آن چیزی که هست را بیشتر می‌بنید و حقیقت را گم می‌کند.»

طولانی بودن، عدم تناسب ریتم با مخاطب امروز و موضوع، مشکل اصلی فیلم «میهمان داریم»

شهیدی فر در انتها افزود: «اگر ما رابطه واقعیت و حقیقت را پیدا نکنیم و در فیلم تجلی نیابد یکی از عوارضش فیلم های این دوره جشنواره است و نمونه اش فیلم «میهمان داریم». ایده یک خطی خوب و جذاب به جای تبدیل شدن به یک فیلم ۲۰ دقیقه ای کوتاه تبدیل می شود به فیلم سینمایی بلند. طولانی بودن، عدم تناسب ریتم با مخاطب امروز و موضوع، مشکل اصلی فیلم است.»
«سودای سیمرغ» برنامه ای رادیویی است که به مناسبت برگزاری سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هر شب رأس ساعت ۱۸ از رادیو گفتگو موج ۱۰۳.۰۵ مگاهرتز پخش می گردد.

نظر شما