شناسهٔ خبر: 11864 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد اصفهانی بی‎واژه می‌خواند

تنها پنج روز تا آغاز بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است. در این روزها، علاقه‌مندان به موسیقی به دنبال این هستند که اجراهای مورد علاقه خود را انتخاب برای روزهای برگزاری جشنواره انتخاب کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ کوینتت بادی- برنجی ایرانیان به عنوان تازه‌ترین و متفاوت‌ترین گروه موسیقی در سومین روز جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود. این گروه از پنج ماه پیش کارش را آغاز کرده است.

افشار حشمتیان، سرپرست گروه کویینت بادی- برنجی ایرانیان درباره سازهای بادی و برنجی گفت: نوازنده‌های کمی در کشورمان به این سازها تسلط دارند و یکی از معضلات ساختاری در ارکستر سمفونیک تهران، نبود نوازنده حرفه‌ای دراین بخش است.

وی ضمن اشاره به عمر کوتاه کوینتت بادی برنجی ایرانیان توضیح داد: در عرصه سازهای بادی-برنجی تعداد نوازنده‌ها به یکی دو نفر می‌رسد؛ به همین دلیل من از پنج ماه پیش تصمیم گرفتم این کوینتت را راه اندازی کنم تا مخاطبان با این سازها آشنا شوند و تشویق شوند تا فرزندان خود را به یادگیری این سازها تشویق کنند.

حشمتیان که یکی از دو نوازنده  ساز توبا در ایران است، ادامه داد: زمانی که ارکستر سمفونیک تهران سرپا بود و حتی دیگر اجراها اگر نیاز به نوازنده‌های بادی – برنجی داشتند حتما با مشکل روبرو می‌شدند و برای رفع این مشکل یا باید از اتریش و ارمنستان نوازنده دعوت می‌کردند که هزینه بسیار سنگینی داشت یا باید برنامه ریزی می‌کردند که اجراها تداخل ندشته باشد تا بتوانند از همراهی معدود نوازندگان این سازها بهره‌‌مند شوند.

افشار حشمتیان درباره اجرای گروهش در جشنواره موسیقی فجر گفت: این کنسرت ۲۶ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود و در آن قطعاتی از دوره باروک و موسیقی کلاسیک را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین برای جذابیت کنسرت چند قطعه از موسیقی جاز به همراه چند قطعه موسیقی فیلم نظیر پیتر گان نیز اجرا می‌کنیم.

حشمتیان در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ قطعه‌ای از آهنگسازان ایرانی اجرا نمی‌کند،گفت: ما به چند آهنگساز ایرانی قطعه سفارش دادیم ولی متاسفانه این قطعات دیر به دست ما رسید و نتوانستیم آن را به جشنواره امسال برسانیم؛ امیدوارم سال آینده بتوانیم با رپرتوار متنوع‌تری به صحنه رویم.

این مدرس هنرستان موسیقی گفت: یکی دیگر از ضعف‌ها نبود رپرتوار آماده از آهنگسازان ایرانی است که برای پویایی و مانایی موسیقی ایرانی باید فکری جدی به حال این موضوع کرد وگرنه در دراز مدت همه قطعات تکراری خواهند بود.

در این کنسرت افشار حشمتیان ساز توبا، محمدعلی ایرج‌پور(ترمبون)، حسام سید احمد(هورن)، مهسا خطیب زاده و مصطفی بیات (ترومپت) می‌نوازند.

گروه نقش با موسیقی منتظمیه به جشنواره فجر می‌آید

گروه نقش به سرپرستی امیر شریفی در بخش نسلی دیگر جشنواره  بیست و نهم،  قطعاتی در نظام مدال موسیقی دستگاهی را اجرا می‌کند.

امیر شریفی نوازنده تار و سه تار به همراه گروه موسیقی «نقش» به خوانندگی   مهدی امامی و نوازندگی احمد مستنبط قطعاتی در نظام مدال موسیقی دستگاهی و با استفاده از امکانات فرمال موسیقی کلاسیک ایرانی در دوران تیموری را اجرا می‌کند.

امیر شریفی درباره رویکرد گروه نقش گفت: در دوره معاصر برداشت‌های متفاوتی از موسیقی کلاسیک ایران وجود دارد. در میان آهنگسازان و نوازندگان جوان نیز، بازار تلفیق موسیقی ایرانی با انواع موسیقی‌های دیگرمناطق دنیا و تجربه فضا‌ها و امکانات جدید بسیار رایج وشایع است.

وی ادامه داد: هم نسلان ما بیشتر اولویتشان را بر نوآوری و باز کردن راهی برای ادامه مسیر موسیقی ایرانی، ‌ بر پایه کم توجهی به اصول و مبانی موسیقی دستگاهی قرار داده‌اند. حال اینکه شیوه‌های ارزشمند و غنی اجرایی و محتوای پیچیده و صیقل خورده موسیقی کلاسیک ایرانی در حال فراموشی است. گروه موسیقی نقش در نظر دارد تا این شیوه‌های اجرا در موسیقی کلاسیک ایران را احیا کند.

شریفی درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره انتخاب کرده‌اند اظهار کرد: برای حضور در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، قطعاتی  اجرا می‌کنیم که با توجه به بخشی از امکانات فرمال و ترکیب مد در مکتب علمی و موسیقایی منتظمیه ساخته شده است. آهنگسازی این قطعات تماما درمدهای چندگانه آواز راک دستگاه ماهور که اجرا و قطعات کمی از آن در دسترس است، صورت گرفته است.

وی درباره نظام موسیقایی «منتظمیه» گفت: مکتب منتظمیه ‌در پی تشریح مبانی نوعی از موسیقی نخبه‌گرای ایرانی است که در گذر زمان فراموش شده و بخش زیادی از اصول و امکانات آن در حال حاضر‌ در مرزهای کنونی کشور ما وجود ندارد.

سرپرست گروه موسیقی «نقش» با اشاره به فعالیت‌های این گروه اظهار کرد: ما گروه موسیقی نقش را در سال ۱۳۸۹ به شکل رسمی تاسیس و ثبت کردیم. هدف ما از تاسیس این گروه فعالیت در عرصه موسیقی کلاسیک ایرانی و استفاده از امکانات بالقوه اجرایی و محتوایی این موسیقی است؛ امکاناتی که یا از آن‌ها استفاده نشده یا بسیار کم به آن‌ها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: من و مهدی امامی با یک ذهنیت مشترک، گروه موسیقی «نقش» را تاسیس کردیم و در سه سال اخیر مبنای فعالیت‌هایمان را بر استفاده حداکثری از امکانات نظام موسیقی دستگاهی ایران نهاده‌ایم و از نظر اجرایی نیز به شیوه‌های اجرایی استادان نسل‌های گذشته تکیه کرده‌ایم.

شریفی در پایان گفت: البته نباید این نکته را فراموش کرد که ما در زمان حال و در دوره معاصر زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم گذشتگانمان را به طور کامل تکرار کنیم. ولاجرم روح دوره معاصر در آثار و اجراهای ما شنیده می‌شود.

از گروه موسیقی «نقش» تا کنون دو آلبوم «برافشان» و «چهارسو» توسط انتشارات ماهور منتشر شده است. این گروه جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲، ساعت ۲۰ در جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به اجرای برنامه می‌پردازد.

فیروزه نوایی و آرپینه ایسرایلیان در جشنواره می‌نوازند

دوئیت فلوت و پیانو به سرپرستی فیروزه نوایی و با همراهی آرپینه ایسرایلیان شنبه ۲۶ بهمن ساعت ۲۱:۳۰  در سالن روکی اجرا می‌شود.

فیروزه نوائی در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شده و پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور هانس رزنی چک Hans Reznicek مدرک کارشناسی ارشد با رتبه ممتاز را اخذ کرد.

وی همچنین در کلاسهای تخصصی دانشگاه موسیقی وین تحت نظر پروفسور روبرت ولف Robert Wolf شرکت کرد.  نوایی در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته هنر موسیقی دانشگاه موتزارتیوم، سالز بورگ اتریش شد و همزمان به نوازندگی فلوت در ارکسترهای مختلف پرداخت.

وی پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکسترهای رادیو و تلویزیون و سمفونیک تهران داشت.  فیروزه نوائی اولین بانوی فلوتیست ایرانی بود که به عنوان نوازنده اول فلوت ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را آغاز کرد.  همچنین وی مدرس فلوت مدرسه ایران آلمان در تهران بوده است.
بعد از بازگشت دوباره به اتریش، عضو فعال مستر کلاس‌های اورله نیکولت جیمز گالوی Aurele Nicolet and James Galway و کلاس‌های تک نوازی و موسیقی مجلسی و مستر کلاس‌های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور ولفگانگ شولتز Wolfgang Shults بود و در مدارس موسیقی وین اتریش هم تدریس کرده است.

وی هم اکنون در کالج موسیقی دولتی در شهر دورن بیرن اتریش مشغول تدریس در رشته فلوت نوازی و موسیقی مجلسی است.

در دوئیت پیانو و فلوت جشنواره بیست و نهم آرپینه ایسرایلیان با فیروزه نوایی همراهی می‌کند. ایسرایلیان در سال ۱۹۷۱ در شهر ایروان مرکز جمهوری ارمنستان در خانواده‌ای موسیقیدان متولد  شد و به جهت استعداد و علاقه وافرش به موسیقی در سال ۱۹۷۷ تحصیلات رسمی خود را در رشته نوازندگی پیانو در" مدرسه موسیقی چایکوسکی" آغاز کرد. او پس از ۱۲ سال تحصیل در سال ۱۹۸۹ دوره ابتدائی و متوسطه را در آن مرکز هنری  به پایان رساند  و در همان سال در آزمون ورودی کنسرواتوار دولتی موسیقی ایروان معروف به "کنسرواتوار کمیتاس" پذیرفته شد. ایسرایلیان تحصیلات عالی خود را در رشته نوازندگی پیانو در سطح تخصصی ادامه و در سال ۱۹۹۴  به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به اخذ فوق لیسانس از آن کنسرواتوار شد و هم‌اکنون در همان مرکز بعنوان مدرس مشغول به‌کار آموزش است.

وی در کنار فعالیت آموزشی از سال ۱۹۹۶ فعالیت حرفه‌‌ای نوازندگی را در" ارکستر سازهای زهی ایروان" آغاز کرد و از سال ۲۰۰۰ همزمان در "گروه تکنوازان موسیقی معاصر" به رهبری زاون وارتانیان به اجرای آثار موسیقی مدرن پرداخته است. از سال ۱۹۸۶ الی ۲۰۰۰ وی به اجراهای متعددی در تالارهای اجرای موسیقی در ایروان داشته و در جشنواره های متعدد موسیقی شرکت جسته است. درسال ۱۹۹۴ در مسابقات جشنواره موسیقی " Sarajev" موفق به اخذ دیپلم افتخار شده و در سال ۱۹۹۶ در مسابقات جشنواره بین المللی "Elmasi " جایزه سوم و نیز جایزه ویژه جشنواره  را از آن خود کرد. 

ایسرایلیان در طول زندگی خود فرصتهایی برای اجرای موسیقی در شهر رم پایتخت ایتالیا و نیز در امارات متحد عربی داشته است.

به عنوان فرزند پدری موسیقیدان، وی فرصتهای خوبی برای آشنایی با هنر موسیقی معاصر داشته وبه کرات به اجرای قطعات موسیقی مدرن موسیقیدانان معاصر ارمنی  پرداخته بنحوی که مهارت حاصل از این تلاش وی را در ردیف نوازندگان ممتاز موسیقی معاصر در ارمنستان قرارداده و بموجب همین شهرت  در برنامه اجرای آثار موسیقی مدرن توسط "گروه همنوازان  کشور سویس" در ایروان شرکت افتخاری داشته است.

وی از سال ۲۰۰۲ در ایران اقامت گزیده و از همان زمان آموزش موسیقی را در مراکز آموزشی آغاز کرده است. او با یک وقفه چهارساله از مدتی پیش در ایران به تدریس موسیقی اشتغال دارد.

محمد اصفهانی بی واژه را در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کند

محمداصفهانی  ۲۶ بهمن ساعت ۱۸:۱۵ و ۲۱  در تالار وحدت به صحنه می‌رود. اصفهانی در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شد و با اخذ رتبه ۱۷۸ به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران راه یافت و فارغ التحصیل شد. وی همزمان با تحصیل علم به کسب هـنر نیز اهتمام ورزید. 

اصفهانی  موسیقی ایـرانـی را با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجـریان و شاگردش علی جهانـــدار آموخت. سپس از اساتیــدی چون  همایون خـرم، فریدون شهبازیان و بابک بیـات در زمینه تصنیف خوانـی و ترانـه و زیبایـی شناسی در الحـان موسیـقی ملی ایران بهره برد. او همواره از مربیانش در زمینه موسیقی خصوصا فریدون شهبازیان با تواضع و مهر، یاد می کند .

آخرین آلبوم اصفهانی «بی واژه» نام دارد و او قطعاتی از این آلبوم را به همراه گلچینی از قطعات گذشته خود را در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کند.

گروه پارس «کودکان بم» را دوباره اجرا می‌کند

گروه پارس به سرپرستی ناصر نظر، قطعات «رنگارنگ»، «ابر»، «دوستی مترسک و پرنده» و «کودکان بم»  که ده سال پیش و همزمان با زلزله بم اجرا و به کودکان بم تقدیم شد، را دوباره اجرا می‌کند.

کنسرت گروه پارس در دو بخش به صحنه می‌رود. ناصر نظر در این باره گفت: تنظیم قطعات و سرپرستی گروه در بخش نخست کنسرت که به موسیقی ایرانی می‌پردازد با محمدرضا فیاض است. در این قسمت قطعاتی از درویش‌خان، حسام‌السلطنه، فرامرز پایور و حسین علیزاده در دستگاه ماهور اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دوم کنسرت نیز چهار قطعه با ارکستر بزرگ اجرا می‌شود. «رنگارنگ»، «ابر»، «دوستی مترسک و پرنده» و «کودکان بم» را اجرا می‌کنیم. شعرهای این قطعات را جمال‌الدین اکرمی سروده است.

ناصر نظر که از اولین دوره در  جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، گفت: در دوره‌های اول امکان اجرای ارکسترال در جشنواره وجود نداشت اما کم کم گروه‌ها توانستند به خلاقیت خود پر و بال دهند و با متنوع شدن و بعد بین‌المللی شدن جشنواره فضایی فراهم شد تا هنرمندان این عرصه با هم تعامل داشته باشند و موسیقی در کشورمان به سمت رشد و تعالی گام بردارد.

به گفته این هنرمند یکی از اتفاقات خوب جشنواره توجه به موسیقی کودک است. سرپرست گروه پارس با اشاره به مشکلات گروه‌های موسیقی کودک گفت: این موسیقی به توجه جدی متولیان فرهنگی نیاز دارد. من می‌دانم گروه‌های خوبی در شهرهای مختلف از جمله در تبریز فعالیت می‌کنند و توجه به آنها باعث می‌شود این هنرمندان دلگرم شوند و موسیقی کودک به جایگاه مناسبش دست پیدا کند. 

ناصر نظر در ادامه گفت: ممکن است برگزارکنندگان جشنواره بودجه و امکانات لازم برای شناسایی و دعوت از گروه‌های مختلف موسیقی کودک را نداشته باشند اما حمایت متولیان از گروه‌های فعال در این عرصه، می‌تواند زمینه را برای مطرح شدن آنها فراهم کند.

گروه موسیقی پارس جمعه ۲۵  بهمن ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود.

حضور در جشنواره موسیقی یک تجربه متفاوت است

خویی‌نژاد که ضمن همکاری با ارکسترهای مختلف در بیشتر سالن‌های شهر تهران نوازندگی کرده، برای اولین بار به صورت مستقل در جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود.

در بخش استعدادهای درخشان ماکان خویی‌نژاد نوازنده ویلنسل، چهار قطعه اجرا می‌کند که یکی از آنها با همنوازی پیانو است.

وی درباره حضورش در جشنواره گفت: امسال جوانان به دعوت اساتیدشان در این بخش شرکت کرده‌اند. زمانی که استادم آقای کریم قربانی از من دعوت کردند که در بخش استعدادهای درخشان شرکت کنم این فرصت را به عنوان یک تجربه جدید غنیمت شمردم.

خویی‌نژاد که دوازده سال است فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده، ضمن همکاری با ارکسترهای تجربیات بسیاری کسب کرده و در بیشتر سالن‌های شهر تهران نوازندگی کرده است. او درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر با برنامه تکنوازی گفت:  تجربه تکنوازی در سالن رودکی  فرصت خوبی برای من است. هیچ وقت به صورت مستقل کنسرت نداشته‌ام و با مشکلات آن خیلی دست و پنجه نرم نکرده‌ام اما می‌دانم که گاهی این مسائل کار هنرمندان جوان را به تعویق می‌اندازد. امیدوارم با اقداماتی که  در پیش گرفته شده، از مشکلات موسیقی‌دانان جوان کاسته شود.

وی افزود:  وقتی نام استعدادهای درخشان بر گروهی از جوانان گذاشته می‌شود، این توقع ایجاد می‌شودکه برای پیشرف‌شان اقدامات ویژه‌ ای صورت بگیرد و امکاناتی در اختیارشان قرار گیرد که حضورشان در عرصه‌های حرفه‌ای تسهیل شود. 

ماکان خویی‌نژاد درباره مشکلات هنرمندان گفت: هنرمندان و بخصوص جوانان فعال در عرصه موسیقی دغدغه‌های بسیاری دارند. مثلا یکی از مسائلی که موسیقی ما را از دیگر کشورهای دنیا دور نگه می‌دارد نداشتن امکانات برای برگزاری و یا شرکت در کلاس‌های بین المللی است.

وی افزود: اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم در کنار اساتید ایرانی از هنرمندان خوب خارجی نیز  درس بیاموزیم، قدم مهمی در پیشرفت موسیقی کشور برداشته می‌شود.

این هنرمند جوان، اهدای بورسیه، حدف کنکور برای ورود به دانشگاه یا معافی از خدمت سربازی برای هنرمندان برتر را انگیزه‌ بخش توصیف کرد و گفت: برخی تسهیلات کمک می‌کنند که جوانان راحت‌تر بر مشکلات فایق شوند و جدی‌تر اهدافشان را دنبال کنند.

تکنوازی ویلنسل ماکان خویی نژاد ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ در سالن رودکی برگزار می شود.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.
علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com   مشاهده کنند.

نظر شما