شناسهٔ خبر: 11875 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

13 اسفندماه؛ نکوداشت کتابخانه مجلس

۱۳ اسفندماه سال جاری نکوداشت سالگرد افتتاح نخستین کتابخانه پارلمانی آسیا یعنی کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌‌شود،‌ این کتابخانه در جهت نشر فهارس نسخ خطی، تصحیح متون و انتشار آثاری در حوزه کتاب‌شناسی فعالیت می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ آیین نکوداشت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، اولین کتابخانه‌ پارلمانی آسیا، ۱۳ اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود،‌ تأسیس رسمی کتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فکری و علمی نمایندگانِ مجلس که از ضرورت‌های اساسی تشکیلِ حکومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ نخست مجلس با همه‌ عزمی که برای انجام این کار وجود داشت، به‌دلیل مشکلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حکومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد، اما با مساعی و پشتکار برخی از نمایندگان فرهیخته‌ی عضو هیأت رئیسه‌ دومین دوره‌ی مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۷ دنبال شد.کتابخانه مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای فرهنگی و تاریخی کشور است و قدمت این کتابخانه پس از کتابخانه آستان قدس رضوی از همه کتابخانه‌های دیگر بیشتر است.

تاسیس و شکل‌گیری این کتابخانه در نهاد قانون‌گذاری کشور و قبل از ایجاد هرگونه کتابخانه دیگر در سایر نهاد‌ها و سازمانهای رسمی نشان از بینش عمیق نمایندگان ملت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد. چگونگی تشکیل اولین هسته‌های کتاب و کتابخانه مجلس به خوبی موید این مساله است که فرزانگان آن روز در تشکیل و تدوام کتابخانه ‌‌نهایت اهتمام را به کار برده‌اند.

کتابخانه مجلس که در حال حاضر یکی از کتابخانه‌های بزرگ کشور و از لحاظ کمی وکیفی از اهمیت خاصی برخوردار است، حاصل تلاش نود و چند ساله‌ای است که در طول سالیان به رشد و بالندگی رسیده است. کتابخانه مجلس بر اساس اساسنامه خود، رسالتی در جهت نشر فهارس نسخ خطی، تصحیح متون و انتشار آثاری در حوزه کتاب‌شناسی دارد.این کتابخانه آثار پرشماری را در حوزه‌های مختلف تاکنون منتشر کرده است. اما شاید جالب باشد که بدانیم نخستین کتاب منتشر شده در کتابخانه مجلس  چه کتابی بوده است؟

هنگامی که نخستین مدیر کتابخانه مجلس برگزیده شد، برای ۳۵۰۰جلد از کتاب‌ها فهرستی به چاپ رسید. در مقدمه این فهرست که نخستین کتابی است که بر اساس کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی از طرف کتابخانه مجلس چاپ شده و ظاهرا پیش از آغاز کار اعتصام الملک تهیه و در ۲۵ اسفند ۱۳۰۵ شمسی بدون نام مولف منتشر شده آمده است: «کتابخانه مجلس شورای ملی به استثناء ۱۹۱ جلد کتاب مکرر و ناقص، دارای ۱۸۲۸ کتاب و حساب شماره مجلدات ۳۵۰۰ جلد کتاب دارد و ۶۵۵ کتاب خطی و چاپی نیز اخیرا خریداری شده است.»

پس از آن چند سال، در اسفندماه ۱۳۱۱ که وی فهرست دوم یا در حقیقت نخستین فهرست ویژه کتاب‌های خطی کتابخانه را نوشت شماره کتاب‌ها به یازده هزار می‌رسید که از جمله آن ۷۸۸ جلد خطی بود که در فهرست مرحوم اعتصامی شناسانده شد.۲۱۶ جلدخطی که در فهرست پیشین یاد شده بود، بار دیگر و به تفصیل در این فهرست معرفی شد.

در کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی در حال حاضر ۵۱۰ هزار کتاب چاپی، ۲۴ هزار کتاب خطی، بیش از ۴۱ هزار مجلد نشریه‌ ادواری و میلیون‌ها برگ سند نگهداری می‌شود. در طول سالیان تهیه فهرست کتب خطی کتابخانه زیر نظر کار‌شناسان آزموده و متبحر صورت گرفته است و تاکنون بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در این کتابخانه منتشر شده است.

نظر شما