شناسهٔ خبر: 11963 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلمسازان جنگی امسال از زاویه «سینما» به جنگ وارد شده اند

شهرام مکری سازنده اثرشاخص«ماهی و بچه گربه» گفت: در حال حاضر نسلی از فیلمسازان درباره دفاع مقدس فیلم می سازند که ممکن است تجربه مستقیمی درباره فیلم های دفاع مقدس نداشته باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ شهرام مکری صاحب اثر شاخص«ماهی و گربه» در خصوص پرداخت به فیلم های دفاع مقدس از دیدگاهی دیگر گفت: نکته جالبی که در مورد«شیار ۱۴۳» شنیدم این بود که بین طیف های مختلف بازخورد مثبت داشته و این محدود به طرفداران سینمای مقدس نبود. در حال حاضر نسلی از فیلمسازان درباره دفاع مقدس فیلم می سازند که ممکن است تجربه مستقیمی درباره فیلم های دفاع مقدس نداشته باشند.

مکری افزود:فیلمسازان نسل قبلی غالبا افرادی بودند که تجربیات جنگ داشتند اما فیلمسازان جدید واسطه ای بین سینما و جنگ میان آنها وجود دارد و آن تجربه سینمای دفاع مقدس است که از زاویه سینما به مسأله دفاع مقدس نگاه می کنند.احتمالا در سینمای دفاع مقدس آینده ردپای درام و تأثیرات سینمایی را بیشتر در فیلم ها خواهیم دید و به نظر می رسد و فکر می کنم فیلم خانم آبیار چنین ویژگی دارد.

این کارگردان درباره فیلم«چندمترمکعب عشق» بیان کرد: متأسفانه روحیه ای در ایران وجود دارد که به قشر مهاجری که به ایران می آیند از بالا نگاه می شود و این موضع بالا باید آسیب شناسی شود. شاید این موضع میان دیگر فیلمسازان این طور باشد که وقتی به عنوان مهاجر به دیگر کشورها می رویم، با چنین برخوردی روبرو می شویم. اگر هر فیلمی بتواند این نگاه را نسبت به مهاجران تغییر دهد،قابل تقدیر است.

وی در ادامه درباره ویژگی امسال جشنواره فیلم فجر گفت: امسال تمام نسل های فیلمساز اعم از فیلم اولی ها و افراد باسابقه تر متقاضی حضور در جشنواره بودند. اگر بخواهیم اتفاق فعلی که در سینمای جشنواره می افتد را بررسی کنیم به این مسأله می رسیم که این سینما در حال نزدیک شدن به مدل دیگری از سینمای دنیا دربرابر مخاطبی است که به راحتی می تواند فیلم های روز دنیا را ببیند. به همین دلیل دراین مسابقه به نظر می رسد سینمای ایران در حال برداشتن اولین قدم هاست؛ یعنی اگر کسی فیلم های جشنواره را ببیند، فکر نمی کند که نوعی فیلمساز کهنه کار روبروست و به نظر می رسد که تمام نسل های سینمای ایران در حال برداشتن اولین قدم ها برای جذب مخاطب هستند.

نظر شما