شناسهٔ خبر: 12005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمام جشنواره‌ها مردمی می‌شوند، دولت سالیانه تنها یک جشنواره برگزار می‌کند

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصمیم داریم به زودی جشنواره‌هایی راه‌اندازی کنیم که متولی آن مردم باشند و دولت تنها سالیانه یک بار در حوزه‌های مختلف جشنواره برگزار کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ژان پیر تیبودا، نویسنده، روزنامه‌نگار و مشاور هنری و مدیر برنامه‌ریزی جشنواره «پاساژ»، روز گذشته، ۱۹بهمن ماه، در دیدار با علی مرادخانی، برای دعوت از هنرمندان ایرانی به جشنواره «پاساژ» ابراز علاقه کرد و گفت: این جشنواره، که در شهر متز فرانسه برگزار می‌شود، راه ارتباطی میان تئا‌تر فرانسه و کشورهای دیگر است و تنها گروه‌های تئاتری از سایر کشور‌ها به آن دعوت می‌شوند.

وی تصریح کرد: در ابتدای شروع فعالیت جشنواره «پاساژ»، به دلیل اینکه تخریب دیوار برلین انگیزه‌ راه‌اندازی جشنواره بود، فقط گروه‌های نمایشی از کشورهای اروپای شرقی به جشنواره دعوت می‌شدند، ولی در حال حاضر گروه‌های نمایشی از تمام دنیا برای حضور در جشنواره «پاساژ» دعوت می‌شوند. با توجه به اینکه جشنواره «پاساژ» دو سالانه است، علاقه‌مندیم که در دوره بعدی آن در می‌ سال ۲۰۱۵ (اردیبهشت و خرداد ۹۴) پذیرای گروه‌های تئاتری از ایران باشیم که هم شامل تئا‌تر قدیمی و سنتی باشد و هم فضای مدرن و امروزی ایران را ترسیم کند.

مشاور هنری جشنواره «پاساژ»، که در روزهای اقامتش در ایران، از نمایش‌های روی صحنه هم دیدن کرده، تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که در ایران جشنواره‌ای بین‌المللی برگزار شود و انتخاب کارهای ارائه شده در آن با وسواس و دقت باشد تا فعالان تئا‌تر در ایران با رویدادهای تئا‌تر دنیا آشنا شوند. این تجربه در جشنواره «پاساژ» برای ما مفید بود؛ به طوری که شهروندان فرانسه می‌توانند از اتفاقات تئاتری روز دنیا آگاه شوند. در مدت اقامتم، چندین نمایش روی صحنه یا فیلم اجراهای گذشته را دیدم که بیشتر نمایش‌ها کیفیت خوبی داشتند. این اتفاق نادری است، چون در سفر به کشورهای دیگر تنها چند کار قوی می‌دیدم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: خوشبختانه در این مدت همکاریم با دولت، برنامه‌هایی مانند جشنواره تئا‌تر فجر را به خوبی برگزار کردیم. روز ۲۴ بهمن‌ماه نیز جشنواره موسیقی فجر کار خود را آغاز می‌کند و خوشحال می‌شوم در این جشنواره حضور پیدا کنید. 

علی مرادخانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری چندوجهی است و در زمینه‌های مختلف جشنواره‌های تئا‌تر دارد، اظهار داشت: تصمیم داریم به زودی جشنواره‌هایی راه‌اندازی کنیم که متولی آن مردم باشند و دولت تنها سالیانه یک بار در حوزه‌های مختلف جشنواره برگزار کند. در حوزه تئا‌تر علاوه بر جشنواره فجر، جشنواره عروسکی و کودک و نوجوان نیز در ایران برگزار می‌شود که مهمانان خارجی بسیاری از آن استقبال می‌کنند. همچنین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی داریم که در آن نمایش‌هایی مانند تعزیه، خیمه‌شب‌بازی و نمایش‌های خاص سنتی و مذهبی اجرا می‌شوند. در استان‌ها هم جشنواره تئا‌تر داریم. جشنواره‌ای نیز در مورد مسائل جنگ تحمیلی با عنوان جشنواره تئا‌تر مقاومت برگزار می‌شود.

معاون امور هنری وزیر ارشاد همچنین از راه‌اندازی موزه تئا‌تر در ایران خبر داد و بر گسترش همکاری‌ها با گروه‌های هنری فرانسوی در جشنواره‌های مختلف تکید کرد.

ژان پیر تیبودا از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ مسئول بخش فرهنگی روزنامه لیبراسیون فرانسه بود و از سال ۱۹۹۶ به عنوان مشاور هنری و مدیر برنامه‌ریزی با جشنواره «پاساژ» همکاری می‌کند. تیبودا سال‌های گذشته نیز برای آشنایی با هنرمندان ایرانی به ایران سفر کرده بود.

نظر شما