شناسهٔ خبر: 12012 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برچسب یهودی‌ستیزی، برای منتقدان اسرائیل رنگ باخته است

نشست خبری نورمن فینکلشتاین، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا، با حضور نادر طالب‌زاده صبح امروز با حضور رسانه‌های جمعی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛  استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا، با حضور نادر طالب‌زاده صبح امروز یک‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور رسانه‌های جمعی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

استادی که به خاطر حق‌گویی بر کنار شد

 در ابتدای این نشست طالب‌زاده طی سخنان کوتاهی گفت: آقای فینکلشتاین در میان روشنفکران مبارز آمریکایی جایگاه خاصی دارد و مورد تائید اندیشمندانی و روشنفکرانی از جمله نوام‌چامسکی است. وی کتابهای جریان‌ساز متعددی به رشته تالیف درآورده که از جمله موج‌سازترین آنها «صنعت هولوکاست» است. آقای فینکلشتاین در مقطعی در جنگ ۳۳ روزه از حزب‌الله حمایت کرد و مورد نقد شدید دولتمردان آمریکایی قرار گرفت. در سال ۲۰۰۷ استاد تمامی ایشان در دانشگاه‌های آمریکا، به خاطر حق‌گویی و حق‌طلبی با لابی‌گری و فشار گروه‌های متخاصم از جمله نیوکان‌ها پس گرفته شد و او از کار برکنار شد. ایشان چند روزی است به تهران آمده‌اند و اینجا جایی است که می‌توانند آزاد باشند.

در ایران، زندگی به صورت کاملا عادی جریان دارد

در ادامه این نشست نورمن فینکلشتاین طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در ایران گفت: من سفرهای متعددی به شرق اروپا و کشورهایی چون چین داشته‌ام که اصطلاحا گفته می‌‌شود پشت پرده آهنی قرار داشتند و دارند. در سفرم به ایران هر جا که می‌رفتم بمباران سوال‌هایی بود که درباره صهیونیسم از من پرسیده می‌شد. همیشه سوالم این بود که چرا این‌قدر مردم ایران و دیگر نقاط جهان به صهیونیسم حساس‌اند و نسبت به آن وسواس دارند. دیدن زندگی عادی مردم در ایران هیجان‌زده است و عجیب‌ترین چیزی که می‌توان درباره ایران گفت آن است که ایران به خلاف تبلیغات وحشتناک غربی‌ها، کشوری بسیار عادی است و زندگی در آن جریان دارد. ایرانی‌ها باادبند و نسبت به مردمان سایر دنیا خشونت کمتری دارند و خلاصه آنکه ایران چنان که تبلیغات صرفاً غربی می‌گویند دیگر پشت پرده آهنین نیست.

وی در تشریح این مطلب عنوان کرد: بی‌بی‌سی هر سال یک نظرسنجی عمومی برگزار می‌کند که مردم در آن، نظرشان را درباره منفی‌ترین کشورهایی که در ذهن‌شان قرار دارد بگویند و چندی پیش ۴ کشور کره‌شمالی، ایران، پاکستان و اسرائیل در این لیست چهارگانه قرار گرفتند. سوال این است که چرا این قدر ایران را بد می‌بینند و از ایران ترس دارند. من سال‌ها قبل در زمان حسنی‌مبارک در خیابانهای قاهره راه می‌رفتم و شاهد ترس و دلهره شدید مردم بودم، اما در ایران اوضاع کاملا عادی است و راحت اجازه می‌دهند که آدم صحبت کند. چندی پیش در برنامه‌ هاردتاک در شبکه بی‌بی‌سی شرکت کرده بودم که مجری آن اصلا اجازه صحبت نمی‌داد، در حالی که در ایران هرجا رفتم راحت صحبت کردم.

فینکلشتاین ادامه داد: تصویر ذهنی که تبلیغات کشورهای غربی از نظام ایران و مردم آن به دست داده‌اند، این است که مذهبی و غیرمنطقی هستند، اما من در این چند روزی که در ایران هستم، به جامعةالمصطفی(ص) رفته بودم و در آنجا دیدم که روحانیون ایران بسیار باهوش هستند و صحبت کردن با آنان فوق العاده آسان است. امروز آمریکا تنها به فکر حفظ، افزایش و تضمین قدرت منافع اقتصادی خود است و تنها همین منافع برایش مهم است و این دغدغه‌ها موجب شده که زندگی مردمان آن دیار نیز تحت الشعاع مسائل مادی واقع شود. در ایران به انسانهای باادب و صاحب‌فضیلت بسیاری برخوردم. به فردی ۲۶ ساله برخوردم که تلفن همراه نداشت و سخن‌اش این بود که وقتی می‌توان با کتاب ارتباط عمودی با خدا و آسمان برقرار کرد، چرا به سراغ گوشی موبایل و ارتباط افقی با افراد برویم.

این نشست با سوالات خبرنگاران ادامه یافت.

مصالحه ایران و آمریکا؛ کی و بر سر چه؟

دکتر فینکلشتاین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود با توجه به تماس‌های سران عالی‌رتبه ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر چقدر زمینه برای بازسازی روابط بین دو کشور وجود دارد؟ گفت: پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است، اما چند مسئله مهم در ارزیابی روابط ایران و آمریکا و عادی شدن این روابط وجود دارد. نخست اینکه در دهه‌های گذشته منافع مشترکی در افغانستان و عراق بین ایران و آمریکا به‌وجود آمده که این دو کشور لاجرم به خاطر ظهور این منافع مشترک باید با همدیگر همراهی کنند. نکته دیگر آنکه از نظر آمریکایی‌ها تحریم‌ها آنقدر به ایران فشار آورده که ایران را از سر استیصال، مجبور به مصالحه و مذاکره شده است.

آمریکا ایرانی را می‌خواهد که خارج از کنترلش نباشد

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که آمریکا فقط و فقط به فکر احاطه و کنترل و نفوذ قدرت خود در منطقه است و با هر چالشی که منافعش را تهدید کند مقابله می‌کند. اولین چالش در مقابل منافع آمریکا جمال عبدالناصر بود که در مصر ظهور کرد و در سال ۱۹۶۷ تمام شد. چالش بعدی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ بود که برای آمریکا بسیار گران تمام شد. بنابراین در مجموع باید گفت که با توجه به اوضاع موجود شانس بسیاری برای برقراری مجدد روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد و آن ۳ دلیل عمده دارد: ۱-تلاقی منافع مشترک ایران و آمریکا ۲-نظر آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایرانی‌ها در اثر فشارهای تحریم حاضر به مصالحه و مذاکره شده‌اند و ۳- آن‌که آمریکا شکست‌های استراتژیک زیادی در منطقه و از جمله عراق خورده است.

فینکلشتاین خاطرنشان کرد: در یک چارچوب بزرگ می‌توان گفت آمریکا ایرانی را می‌خواهد که خارج از کنترلش نباشد.

یهودی‌ستیزی؛ ترفندی که دیگر رنگ باخته است

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در دنیای امروز و به خصوص در غرب آمریکا هر کس از اسرائیل انتقاد کند برچسب یهودی‌‌ستیزی می‌خورد؟ گفت: اسرائیل همیشه از این بهانه استفاده کرده که هر کسی را که کوچکترین انتقادی به او داشته باشد متهم به یهودی‌ستیزی کند، اما واقعیت آن است که این ترفند دیگر در آمریکا در کارایی ندارد.

وقتی کارتر و کری نیز متهم به یهودی‌ستیزی می‌شوند

وی افزود: قبلا افراد بسیاری با کوچکترین انتقاد به سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل متهم به یهودی‌ستیزی می‌‌شدند، اما امروز اوضاع به گونه‌ای شده که حتی بسیاری از بزرگان و سران آمریکا نیزبه اسرائیل انتقاد می‌کنند. کار به جایی رسیده که حتی جیمی‌ کارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز از سیاست‌های اسرائیل انتقاد می‌کند و حتی او نیز متهم به یهودی‌ستیزی می‌شود. شاید اگر من حرفی بر ضد اسرائیل بزنم، به دلیل عدم شهرت ۹۹ درصد مردم برچسب یهودی‌ستیزی من را باور کنند، اما دیگر جیمی‌ کارتر کسی نیست که بتوان این برچسب را به او زد و امروز دیگر روش اسرائیل و متحدان او در برچسب‌زدن به دیگران بازدهی و کارایی ندارد. 

فینکنشتاین خاطرنشان کرد: مثال جالب این مسئله آن است که همین چند روز پیش یکی از سران ارشد رژیم صهیونیستی حتی جان کری را هم به یهودی‌ستیزی منتسب کرد. بعد از این ماجرا دو سازمان یهودی و مهم در آمریکا از جمله Jewish Community به شدت به این مقام اسرائیلی تاختند و تصریح کردند که این مقام باید از جان کری عذرخواهی کند. این دو سازمان یهودی در کنار بسیاری از دولتمردان آمریکا عنوان کردند که ما حاضر نیستیم منافع کشورمان را به منافع اسرائیل بفروشیم. برچسب یهودی‌ستیزی را اگر بتوان به افراد فاقد شهرت و قدرت چسباند، اما دیگر نمی‌شود جان کری را نیز به این بهانه متهم کرد.

نظر شما