شناسهٔ خبر: 12042 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

300 میلیارد تومان اعتبار جدید برای دانشگاه‎ها

معاون امور مالی اداری از تصمیم صبح دیروز مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتبار دانشگاه‎ها خبر داد و گفت: با رای دو سومی کمیسیون تلفیق مبلغ 300 میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‎های کشور برای سال 93 اختصاص یافت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمدحسین امید عصر دیروز در نشست مطبوعاتی به آخرین وضعیت تصمیمات مجلس و دولت برای بودجه سال ۹۳ دانشگاهها، همکاری وزارت علوم و دولت با خیرین دانشگاه ساز، رشد آموزش عالی در ۳۵ سال گذشته و آخرین وضعیت طرح مهرآفرین بر آموزش عالی و کسری بودجه دانشگاهها و همچنین ۲ راهکار ادامه همکاری استادان بازنشسته با دانشگاهها اشاره کرد.

وی ادامه داد: این ۳۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه پیشنهاد شده در لایحه بودجه سال ۹۳ دانشگاهها است که پیش از این در کمیسیون تلفیق رای نیاورده بود.

امید با بیان اینکه دانشگاههای کشور از بابت بودجه های شکننده سالهای گذشته مبلغ یک هزارودویست و هفتاد میلیارد تومان کسری دارد، اظهار داشت: بودجه جاری دانشگاههای کشور امسال ۴ هزار میلیارد تومان بود و با توجه کسری بودجه اعلام شده، دانشگاههای کشور ۳۰ درصد بودجه کل سال ۹۳ را بدهکار هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه روی زمین مانده و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های دارای رشد ۸۰ درصد نیاز است؛ ازسوی دیگر تخصیص بودجه سال ۹۲ تاکنون به جای ۹۰ درصد رشد به ۶۵ درصد رسید.

اخباری تازه از سرانه ایی شدن بودجه دانشگاهها

امید در بخش دیگر سخنان خود در خصوص بودجه دانشگاهها با یادآوری اینکه طبق برنامه های چهارم و پنجم توسعه دانشگاهها هیات امنایی اداره می شوند و دولت به دانشگاهها کمک می کند ادامه داد: لازم است دانشگاهها بخشی از هزینه ها را توسط درآمدهای خود و بخشی دیگر را با کمک دولت مدیریت کنند؛ پذیرش دانشجوی نوبت دوم، همکاری در پروژه های کلان و ارتباط با صنعت از جمله راههایی است که دانشگاههای کشور می توانند هزینه های خود را مدیریت کنند.

وی گفت: قرار بود کمک دولت به دانشگاهها طبق شاخصی که همه آن را قبول دارند توزیع شود، اقدامات به خوبی پیش رفت اما به این دلیل که دولت می خواست برخلاف سالهای گذشته لایحه بودجه را به موقع به مجلس برساند فرصتی برای بحث برای سرانه ای شدن و بودجه دانشگاهها نشد.

معاون مالی اداری وزارت علوم با خبر اینکه از تابستان سال آینده روی سرانه ای شدن بودجه دانشگاهها اقدامات لازم آغاز خواهد شد، اظهار داشت: سرانه ای شدن بودجه دانشگاهها با توجه به عملکرد دانشگاهها در تولید علم و دانشجویی که تربیت می کنند پرداخت می شود.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته بودجه سرانه ای یا بودجه ریزی عملیاتی که بر اساس عملکرد دانشگاههاست از سال آینده عملیاتی می شود.

اقدامات خیرین دانشگاه ساز و اقدامات دولت در همکاری با آنها

امید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خیرین دانشگاه ساز به چند نکته اشاره کرد و با بیان اینکه اساسنامه بنیاد خیریه دانشگاه ساز در ایام دهه فجر به دانشگاههای کشور به منظور تشکیل هیات موسس ابلاغ می شود بیان کرد: بر اساس طرحی که وزارت علوم تهیه کرده بنیاد خیرین دانشگاه ساز با راه اندازی یک هیات موسس در هر استان وزارت علوم می تواند یک نماینده در این هیات داشته باشد.

وی همچنین از اقدام جدید دیگر دولت برای همکاری با خیرین دانشگاه ساز خبر داد و گفت: براساس مصوبه دولت خیرین می توانند پروژه های نیمه تمام دانشگاهها را به نام خودشان به اتمام برسانند زیرا دولت تا ۲۰ سال آینده توانایی تکمیل این پروژه ها را ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: پیش از این اعلام شده بود اگر خیرین ۵۰ درصد از پروژه های دانشگاهی را تقبل کند دولت ۵۰ درصد ما بقی این پروژه ها را برعهده می گیرد هم اکنون ۲ امکان برای کمک خیرین با دانشگاهها اعلام شده است نخستین اقدام این است که خیرین پروژه ای را تا ۵۰ درصد متقبل شود و دومین راه این است که خیرین می توانند از بانکها برای اتمام پروژه های دانشگاهی وام بگیرد؛ سپس اصل وام را برگرداند اما سود این وام را دولت پرداخت کند.

امید همچنین در خصوص پرداخت خمس به دانشگاهها توسط خیرین تاکید کرد: آیت الله صافی اعلام کرده است افراد می توانند ۳۰ درصد از محل خمس خود را خرج دانشگاهها کند.

اقدام وزارت علوم درخصوص طرح مهرآفرین

به گزارش مهر؛ امید در بخش دیگر سخنان خود در خصوص طرح مهرآفرین که در دولت قبلی به آن اشاره شده بود با ذکر توضیحاتی اظهار داشت: در طرح گذشته مهرآفرین سهمیه آموزش عالی معلوم شده بود امابه این دلیل که دولت یازدهم طرح قبلی را لغو و اصلاحاتی اعلام کرد سهمیه های جدید آموزش عالی هنوز ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ این طرح که تا پایان سال جاری پیش بینی می کند انجام شود به ازای افرادی که متقاضی شرکت در جذب هستند آزمون کتبی و شفاهی همچنین بررسی توانایی علمی حتما در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: افراد شاغل که قراردادی یا روزمزد هستند می توانند در این طرح شرکت کنند و در شرایط مساوی اولویت قرار خواهند گرفت.

۲ راه ادامه همکاری استادان بازنشسته با دانشگاهها

امید با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی استادان در شرف بازنشستگی می توانند با دانشگاهها همکاری داشته باشند، به ۲ شیوه این همکاری اشاره کرد و گفت: راه اول این است که استادان بازنشسته در تدریس، تحقیق و پایان نامه با انعقاد قرارداد با دانشگاهها همکاری کند.

وی درباره راه دوم همکاری استادان بازنشسته در دانشگاهها خاطرنشان کرد: افرادی که خارج از عرف عادی بازنشسته شده اند ابتدا تقاضای خود را به دانشگاه اعلام می کنند، گروه و دانشکده لازم است استاد را بپذیرند. پس از طی این مراحل لازم است دانشگاه این تقاضا در هیات امنا اعلام کند و اگر تصویب شد موضوع در وزارت علوم مطرح می شود.

وی خاطر نشان کرد: نحوه همکاری با استادان اخراجی و بازگشت آنان به دانشگاه در قالبهای دیگری می گنجد.

رشد آموزش عالی از ۳۵ سال گذشته تاکنون

امید با ارائه آماری از رشد آموزش عالی در ۳۵ سال گذشته گفت: در سال۵۷ تعداد دانشجویان کشور ۱۶۰ هزار نفر بود که این تعداد هم اکنون با رشدی ۳۰ برابری به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. قبل از انقلاب ۹۱۳ نفر دانشجوی دکتر داشتیم که این تعداد هم اکنون به ۵۸ هزار و ۶۸۳ نفر دانشجوی دکتری رسیده که حاکی از رشد ۶۰ برابری تربیت این دانشجویان است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب دانشجوی دکترای حرفه ای به ۹۴۵۸ نفر می رسید این تعداد بعد از انقلاب به ۶۱ هزار نفر افزایش یافت. در سال ۵۷ تعداد استادان دانشگاهها به ۷۲۳۱ نفر می رسید اما این تعداد هم اکنون به ۶۸۵۵۲ نفرعضو هیات علمی افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: آموزش عالی در کشور به صد درصد خودکفایی در تامین نیروی متخصص رسیده است. اما در سایر بخشهای کشور چنین خودکفایی نداریم.

نظر شما