شناسهٔ خبر: 12046 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای اولین بار احساس کردم نمی توانم فیلم‎های خودم را بسازم

نشست فیلم «خواب‎زده‎ها» با حضور فریدون جیرانی کارگردان، فرهاد اصلانی، ساره بیات، رحمان سیفی‎آزاد تهیه کننده و لیلا لاریجانی نویسنده در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل تسنیم؛ در ابتدای این نشست با اشاره به تغییر لحن فیلم که در فواصل متعدد زمانی عوض می شود،گفت: من یکی از معدود کارگردانانی ام که فیلمنامه را بر مبنای ژانر می نویسم. این فیلم براساس اقتباس از یک کمدی ایتالیایی با نام«۵۲ ساعت» مهلت بود. من سه بار این فیلمنامه را نوشته بودم و هر بار بین کمدی اجتماعی و رمانتیک درگیر بودم. فیلم مورد علاقه من کمدی آمریکایی بود و تغییر لحن در کمدی رمانتیک وجود دارد که به یک لحظه عاطفی تبدیل می شود.

جیرانی افزود: چیزی که در این فیلم سخت بود، فانتزی ها بود.بنابراین فانتزی وارد کمدی رمانتیک شده بود و نمی خواستم کمدی هجو شود و ما بین این دو لحن گیر کرده بودیم و برگشتن به لحن اولیه در آخر فیلم سخت بود.

این کارگردان با اشاره به اینکه اولین کارگردانی است که فیلم خودش را نقد کرده افزود: من نقد فیلم صعود را نوشتم. کارگردانی این کار بسیار سخت بود. برخلاف صعود که فیلم از دستم خارج شده بود می گویم که کارگردانی این کار را بسیار دوست داشتم.

جیرانی همچنین درباره تکرار شدن نقش اکبر عبدی در شمایل یک زن عنوان کرد: نگرانی بابت تمهید تکراری بودن نقش اکبر عبدی نداشتم و به توانایی او مطمئن بودم. اینجا بازیگران را از تکرار نقش منع می کنند و بسیاری از بازیگران فیلم تحت تأثیر این تفکر خانه نشین شدند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا ساره بیات را برای نقش کمدی ایفا کردید،گفت: ایشان را در جدایی دیدم و بازی او را دوست داشتم و اول قرار نبود نقشش را بازی کند و فیلمی را دیدم که ترجیح دادم نباشد. بعد از صحبت با خانم بیات و پذیرفتن فیلمنامه به وسیله بیات کار به آرامی آغاز شد و ایشان خودش بسیار تلاش کرد که کاراکتر متفاوتی ارائه کند. کارگردانی نیستم که سرصحنه از پیشنهادها عبور کنم و خوشبختانه در پایان فهمیدم که این انتخاب اشتباه نبوده است.

فرهاد اصلانی درباره همکاری با فریدون جیرانی گفت: علاقه مند به تکرار کار با آقای جیرانی بودم و به دنبال یک فیلم راحت و بی دردسر بودم و می خواستم شانسم را در فیلم های کمدی امتحان کنم.

این بازیگر با اشاره به ایفای نقش جدی در«قصه ها» و «خواب زده ها» توضیح داد: هر دوفیلم کارگردانان اثرگذاری داشتند. این لحن آذری را خودم به جیرانی پیشنهاد دادم چون قابلیت پیش بینی بازی با عبدی را داشتم. هر دوی این فیلم ها در شرایط ملتهبی کار شد و در حوادث ۸۸ بود و خیابان پر از مأمور بود. در زمان کار با جیرانی ابتدای بحث ما درباره این نقش بود.

ساره بیات همچنین با اشاره به همکاری اش با فریدون جیرانی توضیح داد: امسال سه کار با سه گونه متفاوت داشتم. رسالتم در بازیگری این است که در هرجایی بتوانم حضور داشته باشم و در این کار نام آقای جیرانی کافی بود. رسالتم ایجاد لبخندی بر دل مخاطب است و با کمک های آقای جیرانی توانستیم به این هدف برسیم و از خجالت چشمان شما بربیاییم.

وی افزود: تنها کاری که در سینما از من اکران شده است«جدایی» بود. تمام تلاشم این بود که یک ریتم خاص را تکرار نکنم. به نظرم جسارتی بود که بتوانم خودم را محک بزنم. بعد از این هم به هیچ عنوان یکجا نمی مانم و دوست دارم نقش های متفاوتی را تجربه کنم.

رحمان سیفی آزاد تهیه کننده«خواب زده ها» نیز توضیح داد: این کار متفاوتی بود و تلاش کردیم فیلمی را در ژانر خودش درست روایت کنیم و امیدوار بودیم تماشاگر سینما با سینما آشنا شود. این تغییر روند تا حدودی به دلیل مشکلات در فیلم های قبلی باز می گردد.

در ادامه نشست فریدون جیرانی درباره ضرورت پرداختن به این موضوع در فیلم«خواب زده ها» خاطرنشان کرد: من فیلم های دیگری هم دارم که لحن جدی دارد و این اولین بار بود که احساس کردم نمی توانم از این فیلم ها بسازم. من با بخش خصوصی به سختی کار می کنم و باید خودم را با شرایط پروانه ساخت تطبیق دهم و تنها فیلمسازی ام که هرسال بدون کمک دولتی فیلم می سازد.

رحمان سیفی آزاد در تأیید صحبت های جیرانی با اشاره به پیش بینی اش از وضعیت اکران فیلم گفت: پیش بینی ما این است که فیلم با تماشاگر ارتباط خوبی برقرار کند. این قصه فانتزی است و پیش بینی خودم این است که با توجه به بازخورد در سینماهای دیگر مردم عکس العمل های خوبی نسبت به فیلم خواهند داشت و ملاک هم عموم تماشاگران هستند.

وی در ارتباط با موسیقی زیرزمینی کار تشریح کرد: ما موسیقی زیرزمینی را تشویق نکردیم و با پاک کردن مسائل نمی توانیم کاری انجام دهیم اما انگار دوستان اصرار بر دروغ گویی دارند.

فریدون جیرانی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران مضمون گرا شده است،گفت:فضای سینمای ایران مضمون گرا و مضمون زده است. آقای فخیم زاده به من گفت کمدی نساز و در ایران مضمون حرف اول را می زند و نه ژانر. من برا ی آقای هنرمند که فیلم«مومیایی ۳» را ساخت احترام قائلم اما بیماری بد اصغر فرهادی به همه سرایت کرده و فیلمسازان جوان می گویند فیلمنامه ای شبیه اصغر فرهادی به ما بدهید و به همین دلیل وقتی به سراغ کمدی می رویم با ترس و لرز می رویم.

نظر شما