شناسهٔ خبر: 12067 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پایان خدمت» از بهترین‌های بخش نگاه نو جشنواره فجر امسال است

کارگردان فیلم «تاج محل» که سال گذشته به عنوان کارگردان فیلم‌اولی در جشنواره فجر حضور داشت امسال با تماشای آثار بخش نگاه نو ویژه فیلم‌ اولی‌ها از «پایان خدمت» ساخته حمید زرگرنژاد دفاع کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دانش اقباشاوی کارگردان جوان سینمای ایران که سال گذشته به عنوان فیلمساز فیلم‌اولی با «تاج محل» در جشنواره فجر حضور داشت درباره فیلم‌های فیلمسازان اول در سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: زمانی که یک فرد به عنوان کارگردان در عرصه سینمای حرفه ای وارد می شود به این معنا است که آمادگی کامل برای ورود به این حرفه را دارد بنابراین جایی برای آزمون و خطا ندارد و نباید به دیده اغماض به فیلم های فیلمسازان فیلم اولی نگریست.

وی افزود: کارگردانی که فیلم اول خود را می سازد باید راه سینمای جوان را طی کرده و بعد به بدنه سینمای حرفه ای وارد شده باشد ولی من جز برخی از فیلم‌های این دوره از جشنواره، آمادگی لازم برای ساخت فیلم اول را در برخی از فیلمسازان فیلم اول ندیده ام.

کارگردان فیلم «تاج محل» تاکید کرد: زمانی که یک فیلمساز به شکل حرفه ای به سینما می آید باید طبق استانداردهای تولیدِ یک فیلم حرفه ای با او برخورد کرد اما این اتفاق معمولا برای فیلمسازان فیلم اول از مرحله طرح و ایده اولیه تا تولید و اکران نمی‌افتد.

دستیار کارگردان احمدرضا درویش در فیلم سینمایی «رستاخیز» با اشاره به اینکه چهار فیلم از آثار فیلمسازان اول را دیده است، گفت: چهار فیلم اول را در جشنواره سی و دوم دیده ام که بهترین آنها فیلم «پایان خدمت» به کارگردانی حمید زرگرنژاد بود.

اقباشاوی دلیل این انتخاب را اینگونه بیان کرد: یکی از معضلات فیلمسازی در سینمای ایران که به خصوص در یک دهه اخیر بسیار باب شده است، ساخت فیلم در فضای آپارتمانی است و نوعی راحت طلبی در آثار دیده می شود، اما در این دوره از جشنواره تعدادی فیلم از فیلمسازان فیلم اولی دیدم که در فضای غیر آپارتمانی ساخته شده بودند.

وی در ادامه افزود: یکی از فیلم های خوبی که در میان فیلم های اول دیدم «پایان خدمت» بود. این فیلم که به کارگردانی حمید زرگرنژاد ساخته شده است، یک فیلم جاده ای است که ماجرا در چند شهر می گذرد و به شدت به قومیت ها احترام می گذارد. در واقع جز معدود دفعاتی است که در سینمای قصه‌گوی کلاسیک به خوبی به قومیت ها اهمیت داده می‌شود.

این کارگردان جوان با اشاره به محتوای فیلم سینمایی «پایان خدمت» گفت: پس از مدتها برای اولین بار بود که می دیدم قهرمان قصه دروغ نمی گوید، باهوش است و پای دیگران می ایستاد و در عین حال فیلم دچار شعارزدگی نمی‌شود.

اقباشاوی در پایان متذکر شد: فیلمنامه این فیلم سینمایی متعلق به بهروز افخمی است و باعث شد با فیلمنامه خوبی که نوشته فیلم اول این فیلمساز پرمایه از آب درآید و اثری قابل تامل در ستایش عشق ساخته شود. در واقع «پایان خدمت» به تماشاگر یادآوری می کند که دو کار در زندگی سخت است و صبر می‌خواهد؛ یکی فیلم ساختن و دیگری عاشق شدن.

نظر شما