شناسهٔ خبر: 12069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پری صابری: زندگی هنری را مدیون فرهنگ و ادب ایران زمین هستم

نمایشنامه نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران که بنا دارد نمایش باغ دلگشا با الهام از زندگی و اشعار سعدی شیرازی را اردیبهشت سال آینده (1393) در تالار وحدت به صحنه ببرد گفت: زندگی هنری‎ام را مدیون فرهنگ و ادب ایران زمین هستم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ پری صابری ادبیات و فرهنگ غنی و کهن ایران را شناسنامه هویت بخش و معنا ساز تمدن ایرانی و مردمان ایران زمین دانست و تصریح کرد هیچ افتخاری برای بشر امروز بالاتر از آن نیست که بیتی از یک شاعر ایرانی با این مضمون که بنی آدم اعضای یکدیگر که در آفرینش ز یک گوهرند به عنوان شعار انسانی در سر درِِِ سازمان ملل متحد نقش بسته است.

وی ادامه داد: بیش از سه دهه از زندگی شخصی و هنری ام را صرف تولید آثار دراماتیک با محور مشاهیر و گنجینه های ادب فارسی کرده ام و خوشحالم که این تجربیات و دامنه مطالعاتم به من این جسارت را داد که به سراغ سعدی به عنوان اندیشمندترین ادیب، شاعر و عارف ایرانی بروم و در حد توان و بضاعت خود؛ زندگی، احوالات و اشعار این شاعر جهانی و صد البته ایرانی را در صحنه تئاتر جانی دوباره ببخشم.

کارگردان نمایش رستم سهراب با بیان آنکه نمایشنامه باغ دلگشا با اتکا بر روایت زندگی و شاعرانه سعدی شیرازی در ابتدا به شکل فیلمنامه یک سریال تلویزیونی به رشته تحریر در آمده بود و بعد از مشکلاتی که برای تولید این اثر در صدا و سینما پیش آمد تصمیم گرفتم با نگارش نمایشنامه این اثر، دین خودم را به عنوان یک ایرانی به سعدی شیرازی و مردمان فرهنگ دوست ایرانی ادا کنم.

کارگردان نمایش مرغ باران با تاکید بر این مساله که زندگی هنری ام را مدیون فرهنگ و ادب ایران زمین هستم یادآور شد: تلاش برای نمایش مشاهیر فرهنگ و ادب ایران زمین در حقیقت تلاش برای بازتاب تجلی آیینه معرفت و شناسنامه هویت بخش فرهنگ ایرانی است و هر چه بیشتر در این مسیر تلاش شود باز هم به قدر شان و منزلت آن بزرگواران نخواهد رسید.

صابری معرفی و تاکید برای شناخت و مطالعه آثار ادب پارسی برای نسل جوان را بزرگترین رسالت و وظیفه هنرمندان در عرصه های مختلف تئاتر، سینما و تلویزیون دانست.

وی تصریح کرد انتقال داشته ها و معرفت ادبی و عرفانی ایرانیان برای نسل آینده و جوانانی که کمتر با شناسنامه غنی سرزمین مادری شان آشنا هستند بار امانت بزرگی است که بر شانه تمامی هنرمندان و ومسوولان وجود دارد و امیدوارم که خانواده فرهنگ و هنر کشور برای انتقال صحیح این بار به آیندگان بیش از پیش تعهد و احساس مسوولیت داشته باشند.

کارگردان نمایش های رند خلوت نشین و شمس پرنده درباره اجرای نمایش باغ دلگشا با محوریت زندگی و اشعار سعدی شیرازی گفت: کار بازنویسی نهایی نمایشنامه به اتمام رسیده و در حال انتخاب اعضای گروه این نمایش هستم و تا کامل نشدن اعضای گروه از بازگو کردن نام آنها خودداری می کنم اما طبق وعده مسوولان، این نمایش در اردیبهشت سال آینده در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت.

پری صابری از معدود نویسندگانی است که تمام ایده ها و موضوعات نگارشی خود را از فرهنگ و ادبیات ایرانی گرفته است. او نمایشنامه هایی را نیز بر اساس زندگی شاعران معاصری چون سهراب سپهری و فروغ فرخزاد به روی صحنه برده است.

یوسف و زلیخا، هفت خوان رستم، سوگ سیاوش، لیلی و مجنون، رستم و اسفندیار، شمس پرنده، رند خلوت نشین؛ درباره زندگی حافظ، مرغ باران و بیژن و منیژه نام آثاری از جمله آثار صابری بوده که با الهام از ادبیات کهن اجرا شده اند.

نظر شما