شناسهٔ خبر: 12094 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح طراح‌صحنه «چ» درباره سقوط هلیکوپتر

عباس بلوندی نامزد سیمرغ بهترین طراح صحنه و لباس برای فیلم «چ» با اشاره به بازسازی اکثر لوکیشن‌های این فیلم و ساخت کامل شهر پاوه به ارائه جزئیاتی از چگونگی فیلمبرداری صحنه سقوط هلیکوپتر پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ عباس بلوندی طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که در این بخش نامزد دریافت سیمرغ هم شده است درباره طراحی صحنه و دکور این اثر سینمایی  گفت: در بخش طراحی صحنه این فیلم، من نماینده یک گروه هستم که واقعا زحمت کشیدند و نیاز است که از آنها تشکر کنم. تمام صحنه های این فیلم به جز لوکیشن بیمارستان، بازسازی شده است و ما تنها بیمارستان و محوطه جلوی بیمارستان را با تغییراتی به سال ۵۸ بازگرداندیم اما بقیه لوکیشن ها از جمله شهر پاوه و خیابانی به طول ۱۵۰ متر ساخته شدند.

وی افزود: همچنین تمام صحنه های داخلی فیلم اعم از زیر زمین، اتاق مخابرات، سردابه و تونل در یک سوله بازسازی شد. کل زمانی که من برای این پروژه قرارداد داشتم هفت ماه بود که سه و نیم ماه ساخت و ساز لوکیشن ها به طول انجامید و حدود چهار ماه هم فیلمبرادی فیلم طول کشید.

بلوندی درباره طراحی صحنه تحسین‌برانگیز سقوط هلیکوپتر در این فیلم سینمایی عنوان کرد: برای بخش سقوط هلیکوپتر سازه ای طراحی شد که ۸ متر قطر داشت. زیر این سازه ۸ بلبرینگ کار گذاشته شد و یک فوندانسیون نیز ریخته شد که حول یک محور می چرخید. همچنین اسکلت هلیکوپتر به شکل کامل و واقعی طراحی و روی این سازه نصب شد. دور این سازه را هم به صورت ۳۶۰درجه پرده آبی کشیدیم، در واقع پلان های این صحنه در همان هلیکوپتری که روی سازه نصب شده بود گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین یک پاورکرین به ارتفاع ۸ متر ساخته شد و زیر هلیکوپتر هم به ابعاد یک پنجاهم ساخته و به این پاور کرین وصل شد. یک دوربین فیلمبرداری نیز زیر این جرثقیل نصب کردیم تا صحنه های زمین خوردن هلیکوپتر گرفته شود. در نهایت همه این اتفاق ها به واسطه یک همکاری و تعامل تیمی بسیار لذت بخش شکل گرفت.

طراح صحنه فیلم «فرزند خاک» تصریح کرد: برای طراحی این سکانس ساعتها با آقای حاتمی کیا و بچه های جلوه های ویژه جلسه گذاشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در صحنه سقوط هلیکوپتر باید بخش های واقعی باشد و در بخش هایی از جلوه های ویژه و میدانی استفاده کنیم. خوشبختانه این صحنه ها و لوکیش های دیگر فیلم آنقدر طبیعی از کار درآمد که حتی هنرورانی که از خود شهر پاوه برای فیلمبرداری به کرمانشاه آمده بودند باور نمی کردند که شهری که ما ساخته ایم شهر پاوه واقعی نیست و دکور است.

وی یادآورد: کاظم فریبرزی سرپرست دکور این فیلم به همراه عوامل صحنه زحمت بسیار زیادی کشیدند، کلاً ما تیم وسیعی برای دکور و صحنه در این فیلم در اختیار داشتیم که همگی بسیار تلاش کردند، مثلاً ساخت خیابانی که در فیلم مشاهده می شود حدود سه ماه طول کشید، همچنین میدان شهر و اسلحه فروشی را در مدت ۲۵ روز ساختیم. در واقع ۹۰درصد جزئیات فیلم بازسازی شده است و بسیار خوشحالم که به شکل مطلوبی این کار انجام گرفت.

این طراح صحنه و دکور ادامه داد: معتقدم باید طراحی دکور یک فیلم به گونه ای باشد که اصلاً دیده نشود اگر این طراحی ها دیده نشود به معنای این است که ما کارمان را درست انجام دادیم. اما وظیفه من بود که به خاطر افراد زحمتکش گروه در مصاحبه ام عنوان کنم که همه این صحنه ها بازسازی شده است.

بلوندی درباره تحقیقاتی که روی این پروژه انجام شده است، توضیح داد: اصولاً من خصلتی دارم که البته نمی دانم خوب است یا بد، اما سعی می کنم زیاد فیلم نبینم و در بیشتر مواقع بر تحقیقات و توانایی های خودم تکیه کنم. من در کردستان و پاوه زیاد کار کرده ام مثلا فیلم های «بانی چاو» احمد رضا گرشاسبی و «فرزند خاک» محمد علی باشه آهنگر را در شهر پاوه فیلمبردای کردیم و «چ» سوین کار من در این شهر بود بنابراین شناخت کاملی از اقلیم، فضا و موقعیت ها داشتم.

وی درباره طراحی لباس فیلم متذکر شد: در این فیلم حتی ما برای تک تک هنروران و کسانی که جلوی دوربین قرار می گرفتند لباس طراحی کردیم و به این شکل نبود که از آرشیو لباس ها استفاده کنیم. به هر حال کار خوب باید سخت باشد وگرنه دیده نخواهد شد. این فیلم با یک تلاش گروهی و جمعی شکل گرفت که من هم در کنارشان سهم کوچکی داشتم.

طراح صحنه فیلم «۵۰ قدم آخر» درباره بازسازی سال های ۵۸ در فیلم «چ» متذکر شد: برای این فیلم دست به طراحی گسترده ای در طراحی صحنه و لباس زدم، حتی اگر دقت کنید در فیلم تیمسار فلاحی که سعید راد نقش آن را ایفا می کند و فرمانده ارتش است هیچ درجه و نشانی روی لباسش ندارد چون از مقطعی که انقلاب پیروز شد تا اردیبهشت ۵۹ که آرم الله جمهوری اسلامی به تصویب حضرت امام(ره) رسید ما از هیچ نشانی حتی در پرچم مان استفاده نمی کردیم و همه نظامی ها هم به دلیل اینکه نشانهایشان، نشان های شاهنشاهی بود روی لباسشان علامتی نداشتند.

وی در پایان صحبت هایش گفت: برای رسیدن به این جزئیات من زمان و انرژی زیادی صرف کردم تا حداقل اطلاعاتی که در فیلم ارائه می دهم کامل و واقعی باشد و خوشحالم که شرمنده مخاطبان فیلم نشدم، امیدوارم که از عهده طراحی صحنه فیلم به درستی برآمده باشم.

فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به دو روز از زندگی شهید چمران در سال ۵۸و در شهر پاوه می پردازد در این فیلم سینمایی فریبرز عرب نیا، بابک حمیدیان، سعید راد، مریلا زارعی و ..به عنوان بازیگر حضور دارند.

نظر شما