شناسهٔ خبر: 12104 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: از تغییر محقق در دوره قبل تعجب کردم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن قدردانی از وزیر ارشاد به سبب انتخاب محقق برای ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: از آقای وزیر تشکر می‌کنم که مهدی محقق و ما را دوباره به خانه خود بازگرداند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ مراسم معارفه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز در ساختمان این نهاد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از نخبگان فرهنگی همچنین مهدی محقق رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

خوشحالم که محقق به خانه خودش برگشت

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم از این که بازگشت محقق به خانه خودش در این ایام فرخنده اتفاق افتاده است، برای من و سایر اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی مایه خوشبختی است که دوباره شاهد فعالیت‌های ایشان در این انجمن باشیم.

وی با بیان این که تاریخ برای ملت‌ها همانند حافظه برای آدم‌ها است، توضیح داد: ملتی که تاریخ خود را فراموش کرده و به آن اعتماد نکند به همانند فردی است که حافظه خود را از دست داده باشد، قطعا اگر فردی در اثر حادثه‌ای حافظه‌اش را از دست دهد دیگر فرد قبلی نخواهد بود.

ملتی که نسبت به هویت خود آگاهی نداشته باشد نمی‌تواند هویتش را حفظ کند

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه حافظه جمعی یک ملت از عناصر گوناگونی تشکیل شده که میراث فرهنگی و بزرگان از جمله این عناصر هستند، تصریح کرد: قطعا ملتی که نسبت به گذشته خود حساس نباشد و تاریخ آگاهی کافی نداشته باشد ملتی فرهیخته نخواهد بود و نمی‌تواند هویت خود را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از درس‌هایی که باید به نسل جوان کشور داد همین حساس بودن نسبت به تاریخ کشور است، برخی از کشورها حتی در کوچه‌های خود نیز تابلوهایی زده‌اند و روی آن به طور مثال مدت اقامت مفاخرشان را در یک خانه نوشته‌اند تا نسل جوانشان با فرهیختگانشان آشنا شوند، در حالی که معرفی مفاخر به نسل جوان در کشور ما ضعف دارد.

با کمبود اسناد و مدارک درباره بزرگان روبرو هستیم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب با بیان این که اگر بخواهیم درباره بزرگان معاصر تحقیق کنیم با مشکل کمبود مدارک و اسناد روبرو هستیم ادامه داد: به طور مثال اگر بخواهیم در مورد پروین اعتصامی که یکی از مفاخر معاصر کشورمان به شمار می آید تحقیق کنیم، ضعف اسناد و مدارک داریم و تنها بزرگی که درباره آن اطلاعات تقریبا کاملی در دست است، شاعر بزرگ مولوی است.

حداد عادل اضافه کرد: باید حس توجه به مفاخر و بزرگان کشور را در جامعه ایجاد کنیم، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ادامه دهنده انجمن ملی است که چند ده سال پیش در کشور راه اندازی شده است طبیعتا این انجمن اقدامات خوبی را در راستای حفظ و معرفی آثار و مفاخر فرهنگی انجام داده است.

مهدی محقق مفاخر ایران را در سایر حوزه ها به خوبی می شناسد

وی با تاکید بر اینکه در مدت زمانی که مهدی محقق مسئولیت این انجمن را بر عهده داشت انصافا اقدامات مناسبی انجام گرفته است اما با رفتن وی من به انجمن نیامده و زیر نامه‌ای را امضا نکردم گفت: وی با حضور طولانی د دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی توانسته ویژگی اصیل این حوزه یعنی شخصیت شناسی را پیدا کند به عبارت دیگر مهدی محقق مفاخر ایران را در سایر حوزه ها به خوبی می شناسد و در این حوزه بصیرت کافی را دارد. آقای محقق در دوران مسئولیت خود توانست عده ای از مفاخر کشور را به نسل جوان معرفی کند که متاسفانه آنها در بین این نسل ناشناخته بودند و طبیعتا این کار شایسته‌ای است که در طول مدت مدیریت وی در این انجمن صورت گرفته است.

از تغییر محقق در دوره قبل تعجب کردم

این مقام مسئول سپس با تاکید براین مهم که همیشه برای حضور در جلسات این انجمن خوشحال بودم و هر وقت که دعوتنامه‌ای در دوران مسئولیت مهدی محقق برای من از سوی این انجمن فرستاده می‌شد پذیرفته و در برنامه‌ها شرکت می‌کردم گفت: زمانی که مهدی محقق با دستور وزیر ارشاد وقت تغییر کرد، بسیار تعجب کردم و به هیچ عنوان برگه این تغییر را امضا نکردم و در طول مدتی که وی در این انجمن حضور نداشت، اصلا پای خود را به این انجمن نگذاشتم و به انجمن نیامد.

حداد عادل ویژگی‌های محقق را بیشمار برشمرد اما عنوان کرد: در طول دوران مدیریت مهدی محقق شرح حال بیش از یکصد نفر از مردان معاصر کشور نوشته شده است که نتایج این کار در سطح ملی و جهانی هم تاثیر گذار بوده است. با تغییر دوباره ریاست این انجمن تعجب کردم چرا که معتقدم نباید از مهدی محقق به دلیل سنشان در کارهای اجرایی استفاده شود، با این حال عشق و علاقه ایشان، او را دوباره به این انجمن بازگرداند، خوشبختانه مهدی محقق شخصی است که دیگر نیاز به رهنمود و راهنمایی کردن ندارد و به عقیده من باید چند نفر از جوانان که فکری سالم دارند به وی در اداره این انجمن کمک کنند.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای وزیر تشکر می‌کنم که مهدی محقق و ما را دوباره به خانه خود بازگرداند.

نظر شما