شناسهٔ خبر: 12105 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشاد: بازگشت «مهدی محقق» را به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بجا می‌دانم

حجت‌الاسلام رشاد ضمن بیان اینکه برکناری مهدی محقق از ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گذشته شایسته نبود، گفت: اکنون با شنیدن خبر بازگشت آقای محقق شادمان گشته و تغییر فعلی را نیز بجا می‌دانم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ مراسم معارفه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز در ساختمان این نهاد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از نخبگان فرهنگی همچنین مهدی محقق رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

چنین برنامه‌ای، برنامه معارفه نیست، بلکه برنامه «به خانه بر می‌گردیم» است

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام صادقی رشاد در این مراسم طی سخنانی با ابراز خرسندی از بازگشت مهدی محقق به انجمن آثار مفاخر فرهنگی اظهار داشت: چنین برنامه‌ای، برنامه معارفه نیست، بلکه برنامه «به خانه بر می‌گردیم» است. محقق نیازمند معارفه نیست چرا که شخصیت برجسته‌ای در حکمت، ادب و فلسفه و با سوابق درخشان که نام نورانی و درخشانش برای همه اهالی ادب آشناست.

رشاد تاکید کرد: این مراسم به طور طبیعی به مراسم تکریم استاد بدل شده و اگر کسی بخواهد از نخبگان و بزرگان تکریم کند باید خود نیز در زمره آن‌ها باشد و از خصوصیات «محقق» همین شناخت از شخصیت‌های علمی و فرهنگی است.

 بزرگان ما در عرصه‌های فرهنگ، ادب و صنعت باید تکریم شوند

حجت‌الاسلام رشاد پیشنهادهایی را برای برگزاری تکریم بزرگان و فرهیختگان عنوان و افزود: تکریم بزرگان هم وجه دینی دارد و یک تکلیف دینی است. بزرگان ما در عرصه‌های فرهنگ، ادب و صنعت باید تکریم شوند از طرف دیگر تکریم بزرگان جزئی از فرهنگ ما ایرانیان قلمداد می‌شود. همچنین جزئی از یک اصل عقلی که شکر منعم کنیم کسی که عمری را خدمت کرده و هستی خود را صرف خدمت به علم فرهنگ و دانش کرده باید قدردانی شود.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه در کشور ما تکریم بزرگان رواج دارد و با شیوه‌ها و روش‌های گوناگون دستگاه‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند در این راستا پیشنهاد کرد: بهتر است یک برنامه ریزی کلان و هماهنگی جامع در این زمینه صورت گیرد تا جریان تکریم بزرگان از طرف دستگاه‌ها سمت و سوی مشترکی داشته باشد در این صورت نه تکرار پیش می‌‌آید و نه از برخی افراد که صلاحیت لازم را دارند غفلت می‌شود. این نوع فعالیت یک فعالیت فرهنگی است و باید با محوریت ارشاد انجام شود. هرچند فرهنگستان‌ها انجمن‌های علمی و دستگاه‌های گوناگون نیز این کار را انجام می‌دهند اما از آنجا که یک نوع سنت فرهنگی آقای جنتی باید به این امر اهتمام داشته باشد.

این محقق و پژوهشگر دینی سپس پیرامون این طرح مطرح شده توضیح داد: در این زمینه لازم است قواعد و اصول جامع و مشخصی را تهیه کنیم تا به مرجع ذی ربط مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.

وی با بیان اینکه اکنون دستگاه‌های ما کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهند اما آنچه بیشتر مشاهده می‌شود تکریم مشاهیر است تا مفاخر، اضافه کرد: برخی از این مفاخر نیز خود رضا نمی‌دهند تا از آن‌ها تکریم شود. در یک برنامه جامع لازم است به این افراد توجه خاصی داشته باشیم.

رشاد تصریح کرد: نوعا تمام کسانی که مورد تکریم و تقدیر قرار می‌گیرند شایسته هستند و کمتر خطایی در این زمینه رخ می‌دهد، البته گاهی از افرادی تقدیر می‌شود که چندان صلاحیت ندارند.

این چهره فرهنگی با بیان این مطلب که اگر این پیشنهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نباید در عرض دستگاه‌های دیگر قرار گیرد گفت: این انجمن باید ستاد مرکزی باشد حتی می‌توان در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این جایگاه را برای انجمن پیش بینی کرد.

 باید به سراغ کسانی رفت که تاثیرگذاری بیشتری دارند

وی پیرامون دغدغه‌های خود در خصوص معیار گذاری برای تکریم بزرگان گفت: دغدغه‌ای که من دارم این است که باید به سراغ کسانی رفت که تأثیرگذاری بیشتری دارند، جهت دهی و نشان دادن آنها به نسل امروز و معرفی شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی به نسل امروز باید در رأس اهداف تکریم بزرگان قرار گیرد.

این فعال فرهنگی ضمن بیان اینکه برکناری مهدی محقق از ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گذشته گذشته شایسته نبود، توضیح داد: زمانی که این تغییر را شنیدم شگفت زده شده و اکنون نیز با شنیدن خبر بازگشت آقای محقق شادمان گشته و تغییر فعلی را نیز بجا می‌دانم.

نظر شما