شناسهٔ خبر: 12108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خلاء حضور «خانه پدری» در میان برگزیدگان جشنواره‌ فجر پر می‌شود؟

«خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که طلسم اکرانش در جشنواره‌ی فیلم فجر شکست، همچنان به اذعان منتقدان و صاحب‌نظران بسیاری، بهترین فیلم جشنواره‌ امسال بوده است اما چون به دلایل آیین‌نامه‌ای و فراآیین‌نامه‌ای، در بخش رقابتی به نمایش درنیامد، در نگاه رسمی، انگار اصلا در جشنواره حضور نداشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ با گذشت بیش از ۱۰ روز از جشنواره‌ی فیلم فجر و نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره‌ی فجر، همچنان اظهار نظرهای رسمی و غیررسمی حاکی از این است که فیلم «خانه پدری» بهترین یا یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی فجر امسال است؛ تا جایی‌که اصغر فرهادی (کارگردان برگزیده‌ی ایرانی در اسکار) تنها برای نمایش این فیلم حاضر شد به کاخ جشنواره‌ی فجر برود و پس از نمایش آن، از آخرین ساخته‌ی کیانوش عیاری تمجید کرد. خود مسوولان جشنواره هم با وجود اینکه فیلم در بخش خارج از مسابقه بود برای آن نشست خبری گذاشتند.

طبق مقررات جشنواره‌ی فیلم فجر، فیلم‌های که در بخش رقابتی سودای سیمرغ به نمایش درمی‌آیند، نباید پیش‌تر در سایر جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش درآمده باشند. فیلم «خانه پدری» در زمانی که در ایران اجازه نمایش و حضور در جشنواره را نداشت، اولین نمایش‌هایش در جشنواره‌ی ونیز به نمایش درآمد و مدیر این فستیوال آن را کشف سال جشنواره معرفی کرد. البته همان مسؤولانی که حتا حاضر نشدند این فیلم را در کاخ جشنواره آن‌سال برای اهالی مطبوعات به نمایش بگذارند، با فاصله زمانی، آن‌را در سالن سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهالی رسانه به‌نمایش گذاشتند تا تناقض دیگری برای خود ایجاد کرده باشند.

این فیلم تاثیرگذار پس از سه سال سرانجام در دوره‌ی مدیریت دولت تدبیر و امید طلسم اکرانش فعلا در جشنواره‌ی فجر شکسته است و امید می‌رود که این طلسم اکران عمومی‌اش هم شکسته شود. اما از آن‌جا که نگاه رسمی، همواره سعی می‌کند نگاه مردمی را هم زیر نظر خود درآورد، این فیلم برمبنای آیین‌نامه متناقض جشنواره فیلم فجر، مانند سایر فیلم‌های خارج از بخش مسابقه، در نظرسنجی مردمی هم اجازه حضور نداشته است. این در حالی است که اگر قرار است سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر تماشاگران به فیلمی اهدا شود، معلوم نیست بر چه منطق واردی مخاطبان نمی‌توانند درباره همه فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره نظر خود را اعلام کنند؟!

به هر حال، در شرایطی که حضور فیلم‌هایی با کیفیت پایین‌تر در میان نامزدها و برگزیدگان احتمالی جشنواره در مقابل فیلم‌های باکیفیت‌تری که به‌دلیل مسائل کیفی در بخش مسابقه آن حضور ندارند، خود یک نقض غرض بزرگ و ضعف آیین‌نامه‌ای محسوب می‌شود، امید می‌رود مسوولان جشنواره‌ی فیلم فجر و سازمان سینمایی که سعی کردند این نقیصه را با انتخاب عیاری به‌عنوان عضو هیات داوران جشنواره ترمیم کنند، حداقل از فرصت نمایش آن در جشنواره و میزان استقبال از این فیلم استفاده کرده، تقدیر ویژه از کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» داشته باشند. مخصوصا با صدور پروانه نمایش عمومی آن.

کیانوش عیاری در جدیدترین اظهارنظرش گفته است: در مدت چند روزی که فیلم اکران داشته است با بازتاب‌هایی برخورد کردم که همه متفق‌القول می‌گفتند لزومی نداشت این فیلم توقیف شود.

وی اضافه کرد: نمی‌دانم این فیلم در آینده اکران عمومی می‌شود یا خیر اما دیده شدن آن توسط چندهزار نفر که شاید یک حسرت کوچک باشد، برای من خیلی خوب بود چون مکمل هر فیلمی مخاطبان آن هستند.

«خانه پدری» آخرین ساخته‌ی سینمایی کیانوش عیاری است که داستان آن از اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی آغاز می‌شود. این فیلم درباره‌ی پدری است که به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اینکه آبروی خانواده را برده است، می‌کشد و در خانه‌اش به خاک می‌سپارد. تاثیر این اتفاق در ۶ دهه در «خانه‌ی پدری» روایت می‌شود.

در فیلم «خانه پدری»، مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و... به ایفای نقش پرداختند.

مجموعه تلویزیونی «دکتر قریب» و فیلم‌های سینمایی تنوره دیو، شبح کژدم، آن‌سوی آتش، روز باشکوه، دو نیمه سیب، آبادانی‌ها، شاخ گاو، بودن یا نبودن، سفره ایرانی و بیدارشو آرزو از آثار این کارگردان سینما و تلویزیون هستند.

نظر شما