شناسهٔ خبر: 12137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: مهمترین ویژگی جشنواره امسال گام برداشتن در تحقق «عدالت رسانه‌ای» بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه فیلم فجر گفت: مهمترین ویژگی جشنواره امسال گام برداشتن در تحقق «عدالت رسانه‌ای» بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه فیلم فجر ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هنرمندان سینمای ایران در ابتدای سخنان خود گفت: به همه کسانی که با خلاقیت قله‌های جهانی سینما را درنوردیدند و افتخار آفریدند تبریک می‌گویم و به آنان که حماسه دفاع و رشادت ملت ایران را به سینما آوردند و به‌ آنان که حقیقت را در دل مستندها یافتند  و به آنها که سینما را در عکس و پوستر روایت می‌کنند و به همه آنان که سرشار از این همه عشق و امیدند درود می‌فرستم.

وی در ادامه افزود: افسانه سینما زیباست، خواندنی و شنیدنی است، مرغان سیمرغ هزار رنگ و نقش دارند اما همه به سوی سعادت پر می‌کشند. امسال پرنده افسانه ای ایران در سی و دومین سفر خود شاداب‌تر گشود در حالیکه سودای بزرگ در سر داشت و نگاهی نو تا بلندای آسمان سرزمین سعادت و فرهنگ را آغاز کند. امسال سیمرغ امید و اعتباری دوباره یافت امسال سیمرغ همه آنان که روی برگردانده بودند فراخواند و زیر سایه پرهای خویش جای داد و قدر و اعتبارشان را خوب دانست. امسال پرنده سینمای ایران زمین بیش از هر سال علاقه‌مندان و اهالی سینما را در زیر علم سینمایی خویش جای داد. خوب می‌دانست اهالی سینما با اعتماد بیشتری به جشن سی و دوم آمدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:  هنرمندان عزیز، سینمارگران ارجمند از آنجا که از گزارش های مختلف بر می‌آید همه بخش‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر گرم و پررونق بوده است برخی چون سودای سیمرغ به دلیل ماهیت و علاقه‌مندی پررونق‌تر و بخشی دیگر به دلیل تخصصی بودن از حضور کارشناسان و متخصصان برخوردار بوده است. بخش‌های مستند، جام جهان‌نما، سینمای سعادت و بازار فیلم نسبت به گذشته از جنبه‌های مختلف برتری داشته است و گرم‌تر و پررونق‌تر بوده است.

جنتی با اشاره به برگزاری جغرافیای گسترده جشنواره فیلم فجر در امسال گفت: از مهمترین ویژگی‌ جشنواره امسال این بوده که جشنواره فجر در سراسر شهرهای ایران امکان اکران فیلم‌ها را فراهم آورد. بی‌تردید هم این هدف در راستای تحقق فرهنگی صورت گرفته است و خواست دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است. ویژگی‌ که کمترین فایده آن تشویق سرمایه‌گذاران برای تجهیز سینما در شهرستان‌ها خواهد بود.

وی در ادامه گفت: این جشنواره از لحاظ تعدد مضامین و سوژه‌های به نمایش در آمده از بهترین دوره‌های جشنواره به شمار می‌آید و طیف‌های مختلف مخاطبان را مورد توجه قرار داده است. البته در این میان نباید از ایده‌های بکر سازمان سینمایی نیز عبور کرد. هدیه ویژه سازمان سینمایی در قالب روزی به عنوان سینما سلام ابتکاری بود که با استقبال مردمی روبرو شد و زمینه آشتی را با سینما فراهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مراسم تقدیر و تشکر از سینماسازان بخش خصوصی، گفت: در حوزه سینما و سینماداران نیز از برنامه‌هایی بود که می‌تواند این بخش را به سوی سرمایه‌گذاری و تولید صنعت سینما ترغیب کند که این هم جای تشکر از سازمان سینمایی را دارد.

جنتی در ادامه افزود:‌ امروز سینمای ایران و سینماگر ایرانی مورد احترام ویژه‌ سینمای جوان است. این سینما ویژگی‌های منحصر به خود دارد که در ۳ دهه گذشته به سبکی دست یافته است که بیشترین احترام را برای حریم خانواده قائل است. سینمایی مبتنی بر اخلاق که در همه جهان مورد پذیرش است. سینمایی که مردم پسند و خود را از کلیشه و خشونت، بداخلاقی و بی‌بندوباری دور نگه داشته است. سینمایی که همواره مورد استقبال مخاطبانی است که خانواده و اخلاق اجتماعی و سنت‌های نیکوی بشری را در معرض خطر می‌بیند.

وی در ادامه با اشاره به فراز و فرودهایی که برای سینمای ایران در چند دهه گذشته شکل گرفته است گفت: سینمای ایران هرگز راه بالندگی و نوآوری خود را ترک نکرده است و اصولا عرصه هنر و فرهنگ عرصه‌ای نیست که بتوان با ایجاد محدودیت و تنگ‌نظری مانع رشد آن شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: عرصه هنر، عرصه آزاداندیشی است و هنرمند در فضای آزاد می‌تواند نیک بیندیشد و بیافریند. البته رعایت مسائل شرعی و عرفی و انقلابی و فرهنگ و پیشینه ایرانی نیز همواره مورد نظر سینماگران ایرانی بوده است و همین موارد و پیشینه باعث بسط اخلاقی و حفظ حریم خانواده در این سینما را فراهم می‌کند.

جنتی در ادامه افزود: سینمای ایران به لحاظ دیدگاه خاص فلسفی و سوژه‌ها ناب و مردان و زنان هوشمند و خلاق می‌تواند هم‌پا و هم ردیف سینمای رده اول جهان حرکت کند و شاید بتوان گفت کمبود تجهیزات و سرمایه‌های بزرگ مادی نقطه ضعفی برای سینمای ایران باشد که درد مشترک اهالی فرهنگ و هنر در کشورهای در حال توسعه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سینمای قبل از انقلاب و مقایسه آن با سینمای این سال‌ها گفت: تعداد فیلم‌های صاحب استناد و سینماگران صاحب سبک انگشت در سینمای قبل از انقلاب شمار است. برخی در قید حیات هستند و همچنان فعال که برایشان سلامتی و عافیت را آرزو می‌کنم و برخی نیز همچون سینماگر خلاق مرحوم علی حاتمی دار فانی را واداع گفته‌اند که برایشان آمرزش می‌طلبیم.

وی در ادامه افزود: مقایسه تعداد سینماگران ۳ دهه بعد از انقلاب و حضور در عرصه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که جنبه فرهنگی انقلاب اسلامی بر جنبه‌های دیگر رجحان دارد.

جنتی با اشاره به برخی سیاست گذاری‌های دوره‌های گذشته مدیریت فرهنگی گفت: تصمیمات مدیریتی در حوزه سینما دلخوری‌هایی را داشت اما این دوره بیش از گذشته هنرمندان به خدمتگزاران خود اعتماد کرده و امیدوارم تلاشی که برای برگزاری منصفانه جشنواره صورت گرفت پاسخگوی خوبی برای اعتماد شما و سرمایه راه آینده ما باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: در سینمایی که سرشار از هنر و استعداد است کار انتخاب و داوری سخت است و معمولا یک اثر هنری حکم فرزند یک هنرمند است و سینماگر خود را محق دریافت جایزه می‌داند اما باید دانست جشنواره صرفا ظرفیتی است برای انتخاب یک رشته یا یک فرد و وقتی تفاوت‌ها بسیار اندک باشد کار انتخاب سخت‌تر می‌شود.

وی در ادامه افزود: لازم می‌دانم از همین‌جا از هیئت انتخاب فیلم‌ها و هیئت داوران صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

جنتی تصریح کرد: حضور سلایق مختلف و‌ آثار متنوع نسبت به سال‌های گذشته فضای شایسته و توام با رقابت را برای جشنواره سی و دوم فراهم آورد که این توفیق بزرگ و همدلی و همراهی را به همه هنرمندان هنر هفتم تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به حضور کم نظیر فیلم اولی‌ها خاطرنشان کرد: این دوره از جشنواره حضور فیلم‌اولی‌ها نشان می‌دهد که مسئولیت و رسالت ما نسبت به هنرمندان جوان و مشتاق بیشتر می‌شود. فیلمسازان جوان مدیران آینده هنر سینما در ایران هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جا دارد از اینجا از همه هنرمندانی که در عرصه هنر دینی تلاش کردند تشکر کنم. هنر دینی همواره عرصه آزاداندیشی و ژرف‌اندیشی است و پدیده‌های هنری وقتی جذاب و تاثیرگذار می‌شوند که از کلیشه و تکرار دوری کنند و برخی از هنرمندان در ابتکار نشان دادن نمادین چهره برخی از یاران و نزدیکان ائمه اثر پیام دینی و روایت تاریخی حماسه کربلا را در ذهن مخاطب و حتی غیر مسلمان صدچندان می‌کند.

جنتی در ادامه افزود: این کار برای روش‌های دیگر تبلیغی به این راحتی امکانپذیر نیست و گاهی دست نیافتنی است از این رو در عین درک برخی از حساسیت‌های روحیه اسلام‌خواهی ابتکار این گروه از هنرمندان را قابل ستایش می‌دانم که زمینه انتشار دوستی، برادری و مفاهیم انسانی اسلام را در نظر می‌گیرند تقدی می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در پایان از همه عزیزانی که به آوردگاه جشنواره فیلم فجر آمده‌اند و همه دست‌اندرکاران این رویداد بزرگ سینمایی تقدیر و تشکر می‌کنم.

نظر شما