شناسهٔ خبر: 12154 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد: اعتقادی به فعالیت انجمن آثار و مفاخر به سبک مدیریت سابقش ندارم

علی جنتی در مراسم معارفه رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به دوران مدیریت پیشین این انجمن گفت: در ماه‌های اخیر تلاش کردیم فقط امور جاری انجمن برگزار شود و مواردی مانند حقوق و مزایای همکاران قطع نشود و فعالیت‌های جاری ادامه پیدا کند اما برای اجرای کارهای فرهنگی در آن هیچ اقدامی نکردم چون اعتقادی به آن نداشتم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه «مهدی محقق» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که روز دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در محل این انجمن برگزار شد در سخنانی با اظهار خشنودی از حضور در این انجمن اظهار کرد: کارنامه مفاخر فرهنگی ایران فصلی درخشان از تاریخ انسان به شمار می‌رود. سهم مفاخر علمی و هنری ایران در توسعه فرهنگ و تمدن بر کسی پوشیده نیست و به همین خاطر است که باور داریم یکی از علل پیشرفت‌های وسیع فرهنگی کشور ما، بی‌شک فرهنگ اصیل اسلامی ماست که در آن تشویق زیادی نسبت به به خرد ورزی و ترویج نشاط علمی وجود دارد و در سایه این فرهنگ، شوق معرفت‌جویی و حس تحقیق، قلمروی ایران اسلامی را کانون انوار دانش کرد.

جنتی در ادامه با تشریح تجربیات دانشمندان ایرانی در زمینه‌های مختلف علمی گفت: کارنامه آثار و مفاخر ایران اسلامی، کارنامه‌ای فرهنگی است به قامت انسان. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز نهادی است که حفظ آثار این فرهنگ پیشرو و معرفی چهره‌های آن را برعهده دارد.  این انجمن در جایگاه دیرپاترین نهاد علمی و فرهنگی و پیشینه‌ای بیش از ۹۰ سال فعالیت به مشاهیر فرهنگی خود دیده است. این انجمن مانند ساختمان آن اصیل و دیرپا است و در طول زمان فراز و نشیب‌های بسیاری را برخود دیده است. با این حال جانمایه اصلی آن که پاسداشت آثار مهم علمی و پدیدآورندگانشان بوده است حفظ شده است.

وزیر فرهنگ و راشاد اسلامی افزود: برای من افتخاری است که سکان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را به یکی از بزرگان عرصه علم و معرفت می‌سپارم که حضورش در سال‌های پس از انقلاب بر وزانت این انجمن افزوده است.  تاریخ معاصر ما بدون شک به خود می‌بالد که چنین دانشمندی را پرورانده است و امروز او را در راس انجمن می‌بیند. فردی که هم به ادبیات فارسی احاطه دارد‌، هم به ادبیات عرب و هم به زبان انگلیسی می‌خواند و می‌نویسد‌، هم تاریخ و هم طب اسلامی را به خوبی می‌شناسد و کتاب‌هایش به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند. من با اطمینان خاطر ریاست انجمن را به کسی می‌سپارم که از چهره‌های ماندگار کشور ماست گرچه این مثنوی تا اندازه‌ای تاخیر شده بود.

جنتی سپس توضیح داد: من حدود سه ماه پیش توفیق صحبت از نزدیک را با جناب دکتر محقق داشتم اما به دلیل فرآیند انتخاب اعضای هیات مدیره، این کار قدری به درازا انجامید. من از ابتدای خدمت در وزارت ارشاد همواره نگران وضعیت انجمن در ماه‌های اخیر بودم. خوشبختانه پس از این مدت با تایید رئیس جمهور اعضای هیات امنا،‌ جمعی از فرهیختگان و بزرگان اهل نظر به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن انتخاب شدند که من از همه آنها به خاطر پذیرش این مسئولیت صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و اطمینان دارم که در اداره انجمن و کارهای زمین مانده آن بازوی توانمندی برای دکتر محقق خواهند بود.

جنتی همچنین تهیه و انتشار زندگی‌نامه‌های عالمان و متفکرانی ایران که در اعتلای فرهنگ و تمدن ملت ایران نقش داشته‌اند و منشاء اثر بوده‌اند، برگزاری کنگره‌های تحقیقی و مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی، کمک به ساختن بناهای یادبود‌، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مهم در داخل و خارج کشور‌، مبادله اطلاعات و همکاری با موسسات داخل و خارج در تهیه فهرست کتاب‌ها و نسخ خطی و تجلیل و تشویق و حمایت از پدیدآورندگان آثار علمی و فرهنگی ارزنده و همکاری در انتخاب کتب برگزیده سال از دیگر را از مهمترین وظایف انجمن در روزهای آتی عنوان کرد.

جنتی تصریح کرد: از همکارانی که در این مدت علیرغم دشواری‌ها چراغ انجمن را روشن نگه داشتند سپاسگزارم. البته ما در این مدت تلاش کردیم فقط امور جاری انجمن برگزار شود و مواردی مانند حقوق و مزایای همکاران قطع نشود و فعالیت‌های جاری ادامه پیدا کند. اما برای اجرای کارهای فرهنگی در آن هیچ اقدامی نکردم چون اعتقادی به آن نداشتم. امیدوارم کارهای فرهنگی در دوره جدید آغاز شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش خود را برای حمایت از فعالیت‌ها به کار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ارائه این سخنان، حکم مدیریت مهدی محقق به عنوان رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همچنین احکام انتصاب حسن شهرستانی‌، کاظم موسوی بجنوردی‌، محمدمهدی مظاهری‌ و علی اکبر رزم‌جو را به عنوان اعضای هیات مدیره به آنها اعطا کرد.

نظر شما