شناسهٔ خبر: 12183 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیمیشن «تمام زمستان هایی که ندیده‌ام» برای ترویج صلح است

کی مورو شین چادو کارگردان فیلم «دکتر جنود» و سویا شوزی‌کا، تهیه‌کننده این فیلم از مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن بازدید کردند و انیمیشن‌هایی همچون «تاریخ از این ور»،«شکرستان» و «تمام زمستان هایی که ندیده‌ام» را دیدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سویا شوزی کا، تهیه کننده فیلم انیمیشن ضد جنگ «دکتر جنود» در بازدیدی که به همراه جمعی از هنرمندان ژاپنی از مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن داشت گفت: فیلم انیمیشن «کابوس ها» در راستای ایجاد نگاه واقع گرایانه به فجایع و وقایع و ترویج صلح و دوستی است.

در این بازدید هنرمندان کشور ژاپن از جمله کی مورو شین چادو کارگردان فیلم «دکتر جنود» و سویا شوزی کا تهیه کننده این فیلم از انیمیشن‌هایی همچون «تاریخ از این ور»،«شکرستان» و «تمام زمستان هایی که ندیده ام» که فیلم سینمایی درباره اثرات مخرب بمب‌های شیمیایی است، دیدن کردند.

در این دیدار که با حضور سید مسعود صفوی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری و تهیه کننده فیلم  و امید خوش نظر، کارگردان فیلم «تمام زمستان‎هایی که ندیده‎ام» برپا شد، سید مسعود صفوی درباره خاطره اثر گذاری که  از دوران تحصیلش در ذهن داشت و انگیزه‎ای که وی را به تولید این فیلم ترغیب می‎کرد توضیحاتی ارائه کرد.

تهیه کننده فیلم‌ «تمام زمستان هایی که ندیده ام» خاطر نشان کرد: در دوران تحصیل، یکی از معلم های محبوب مدرسه ما جانباز شیمیایی بود که در حلبچه ماسک ضد شیمیایی خود را بر روی سر کودکی گذاشته بود. جناب سرهنگی در تحقیقات فضاهای دراماتیک فیلم نقش زیادی داشت و از اول تا پایان پروژه در کنار گروه بود.

وی همچنین اظهار کرد: از آنجا که سالها پیش در منطقه جنوبی کشور زندگی کرده‎ام و با اثرات منفی مواد شیمیایی چون گاز خردل در بمباران حلبچه و سردشت آشنا بودم تصمیم گرفتم فیلمی با این مضمون تولید کنم بنابراین برای تولید آن نیز با پزشکان زیادی به گفت‎وگو پرداختم .

خوش نظر با تاکید براینکه داستان فیلم انیمیشن «تمام زمستان هایی که ندیده ام» برگرفته از مستندات است، تشریح کرد: من با تکنیک استفاده از انیمیشن در قالب یک موقعیت داستانی  فاجعه شیمیایی حلبچه را نشان داده‌ام که همچون واقعه هیروشیما در ژاپن است. همچنین در این فیلم نشان داده شده افرادی که عقبه و گذشته‌ای در شهر حلبچه داشته‌اند هنوز درگیر عواقب این اتفاق هستند که شامل مشکلات فیزیکی و یا ارتباطات عاطفی است.

وی افزود: ما در این کار به دنبال موقعیتی بودیم که بتوانیم هم نگاه ایرانی را در جنگ ایران و عراق و هم جنگ عراقی ها را با ایران مقایسه کنیم. این مجموعه قصد دارد با تولید این فیلم و ارائه آن در سطح برون مرزی فاجعه حلبچه را به مخاطب خارجی نشان دهد و نظر گاه های دو جبهه مقابل را رونمایی کند.

خوش نظر در معرفی مضمون این فیلم خاطر نشان کرد: «تمام زمستان هایی که ندیده ام» داستان ژنرالی است که دستور بمباران شیمیایی حلبچه را صادر می‌کند در حالیکه فرزند او در همین اثنا متولد می‌شود و در معرض گاز خردل قرار می‌گیرد.

حبیب احمد زاده نویسنده رمان شطرنج با ماشین قیامت که در این جلسه حضور داشت، در معرفی این فیلم بیان کرد: فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ام» تنها قربانیان بمباران های شیمیایی حلبچه و سردشت را نشان نمی‌دهد بلکه تاثیرات استفاده از این مواد برنسل آینده انسان  را نیز یادآوری می‌کند.

سویا شوزی کا، تهیه کننده فیلم انیمیشن «دکتر جنود» از کشور ژاپن ضمن بیان اینکه تحت تاثیر این فیلم انیمیشن قرار گرفته است اذعان کرد: این فیلم باعث برقراری ارتباط نزدیک تر بین کسانی که با فاجعه کشتار جمعی آشنا هستند، می‌شود. فیلم انیمیشن «تمام زمستان هایی که ندیده ام» در راستای ایجاد نگاه واقع گرایانه به فجایع و وقایع و ترویج صلح و دوستی میان دولت ها است.

کی مورو شین چادو، کارگردان فیلم انیمیشنی «دکتر جندو» در پایان این گپ و گفت دوستانه اظهار کرد: موضوع فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ام» به گونه‌ای است که می‌تواند برای کشورها مشترک باشد بنابراین جوامع را به هم نزدیک می‌کند؛ همچنین این مضمون می تواند با زبان سینما و انیمیشن شعارها و هدف هایی را ایجاد کند که تمامی کشورها به صورت دسته جمعی آن را دنبال کنند.

نظر شما