شناسهٔ خبر: 12195 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رستاخیز» تحریف تاریخ نیست

حاشیه‌های مراسم اختتامیه جشنواره فجر به حاشیه جلسه دولت نیز کشیده شد.جنتی به چند سوال سینمایی هم پاسخ گفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به چند سوال سینمایی اهالی رسانه هم پاسخ گفت.

حذف "عصبانی نیستم" خواست تهیه‌کننده فیلم بود

جنتی در پاسخ به این سؤال که حذف فیلم "عصبانی نیستم" به‌دلیل هجمه اصولگرایان به این فیلم نبوده است، تأکید کرد: خود تهیه‌کننده این فیلم تصمیم گرفت که چون ممکن است برخی از جوایز این جشنواره را بگیرد و بر این اساس نیز برخی از مسئولان تحت فشار قرار گیرند تصمیم گرفتند که از مرحله ارزیابی حذف شود و هیچ هجمه‌ای از جانب اصولگرایان ندیدیم که فیلم حذف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این امید بود که برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مجوز فعالیت بگیرند اما این‌گونه نشده است، گفت: ما در این دولت هیچ روزنامه‌ای را نبستیم، فقط روزنامه بهار توقیف شد که بنده هم به‌عنوان عضو هیئت نظارت بر مطبوعات مخالف توقیف کردن این روزنامه بودم و اعتقاد داشتم که اگر تخلفی صورت گرفته که البته مقاله منتشر شده ممکن بود از دست روزنامه در رفته باشد مجازات‌های دیگری در نظر گرفته شود و همان‌گونه که می‌دانید مدیر مسئول این روزنامه نیز داوطلبانه مدتی این روزنامه را تعطیل کرد بنابراین ما هیچ روزنامه‌ای را توقیف نکرده‌ایم.

در ادامه خبرنگاری از وزیر ارشاد علت توقیف نشریه یالثارات را پرسید که جنتی پاسخ داد: این نشریه سابقه طولانی در تذکر گرفتن داشته است که حتی اعضای قدیمی هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گفتند که این نشریه بارها تذکر کتبی گرفته بود و براساس آیین‌نامه نیز اگر روزنامه یا نشریه‌ای ۳ بار تذکر کتبی بگیرد بار چهارم اقدام شدیدتری علیه آن صورت می‌گیرد.

وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز و نحوه تأمین بودجه این فیلم نیز گفت:‌ بنده این فیلم را دیده بودم و از ۹ سال پیش در جریان ساخت آن قرار داشتم.

جنتی افزود: این فیلم‌نامه در رابطه با حماسه عاشورا ساخته شده بود و در این زمینه نیز نظر بسیاری از شخصیت‌های حوزوی را گرفته بود و از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح  عاشورا تدوین شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از علما فیلم رستاخیز را تأیید کرده بودند، اظهار داشت:‌ در متن فیلم هیچ تحریفی صورت نگرفته بود و یکی از فیلم‌هایی که جوایز را درو کرد فیلم رستاخیز بود.

وزیر ارشاد افزود: بخشی از بودجه این فیلم را شیعیان خارج از کشور تأمین کردند و بخشی دیگر را وکلای آیت‌الله سیستانی تأمین کرده بودند و بخش دیگر را نیز کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم.

جنتی افزود: البته شاید این فیلم از نظر محتوایی اشکالاتی داشته است، مثلاً در خود واقعه عاشورا و روز عاشورا آنچه بیشتر در فیلم دیده می‌شد حماسه بود و به‌عنوان مثال وضعیت زنان و کودکان در خیمه و یا حالت لطف خاص امام حسین(ع) به فرزندانشان در این فیلم به تصویر کشیده نشده بود و در کل فیلم خوبی از نظر کارشناسان به حساب می‌آمد.

توضیحات روابط عمومی ارشاد درباره بخشی از سخنان وزیر در برخی رسانه‌ها

روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به این صورت اعکاس یافته که تصور می‌شده نظر مراجع عظام تقلید درباره فیلم رستاخیز در هنگام ساخت گرفته شده است، اطلاعیه‌ای منتشر کرده و این مدل انعکاس سخنان وزیر را تکذیب کرده است. متن اطلاعیه روابط عمومی ارشاد به شرح زیر است:

مطالبی از قول وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای جنتی، توسط خبرگزاری ها نقل شده که از آن سخنان، سرمایه گذاری مستقیم تعدادی از مراجع عظیم الشان تقلید در ساخت فیلم رستاخیز و نظارت بر مراحل تحقیق و نگارش فیلم نامه برداشت شده است. بدین وسیله خبر فوق تصحیح و نقش مراجع عظیم الشان به شیوه یاد شده تکذیب می گردد.

بابک دربیکی، مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

نظر شما