شناسهٔ خبر: 12220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مبانی فقهی عملیات استشهادی و انتحاری از دیدگاه شیعه و وهابیت» بررسی شد

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع «مبانی فقهی عملیات استشهادی و انتحاری از دیدگاه شیعه و وهابیت» در پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ جلسه دفاع از پایان نامه دانشجو موناسالاریان، با موضوع «مبانی فقهی عملیات استشهادی و انتحاری از دیدگاه شیعه و وهابیت» در پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
بر اساس این گزارش، مونا سالاریان که در مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق تحصیل می کند، توانست با کسب رتبه عالی از پایان نامه خود دفاع کند. این پایان نامه به راهنمایی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی چیت سازیان و داوری حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رسایی و مهدی نظری برگزار شد.
نگارنده این پایان‌نامه در بخش نخست به تشریح عملیات استشهادی به عنوان پدیده‌ای نوظهور در مقابل دشمن با وسایل کشتار مدرن و جدید در مقایسه با گذشته پرداخته است.
این گزارش می‌افزاید: مونا سالاریان در بخش دیگری از پایان‌نامه خود به تبیین مبانی فقهی این عملیات در شیعه و ادله وهابیت برای جواز این عملیات و همچنین به بررسی نظر و آرای علمای شیعه و وهابی در خصوص تفکیک مبانی استشهاد و انتحار و آثار و پیامد آن پرداخته است.
گفتنی است، مونا سالاریان، دانشجوی رشته فقه و حقوق مقطع کارشناسی ارشد موفق با کسب رتبه عالی در این پایان‌نامه شد.
در بخشی از این پایان‌نامه می‌خوانیم: عملیات استشهادی به شکل امروزی پدیده‌ای نوظهور در مقابل دشمن است که با وسایل کشتار مدرن وجدید صورت می‌گیرد که در گذشته به این نحو نبوده است. در این عملیات اهداف عالیه‌ای چون ایثار و گذشت و فداکاری و جا‌ن‌فشانی برای رهایی از ظلم وستم دشمن وجود دارد، به گونه‌ای که هر عقل و مکتبی بر این اهداف صحه می‌گذارد وآن را تأیید می‌کند.
نگارنده با اشاره به ارزش‌های عملیات استشهادی، می‌نویسد: علی‌رغم جنبه‌های مقاومتی و استقامتی مثبت و با ارزش این عملیات در مقابل ظلم و تجاوز دشمن، شاهد این هستیم که در جوامع امروزی، علی‌الخصوص جوامع غربی  این عملیات استشهادی را زیر سئوال برده‌اند و به همین منظور باعث شده نسبت‌هایی ناروا به اسلام و مسلمین وارد کنند. از طرفی برخی مخالفان نیز با خلط بحث استشهاد با انتحار و خودکشی و ارائه  فتاوایی در خصوص حرمت این حرکت، به نوعی آب در آسیاب دشمن ریخته‌اند.
به بیان نگارنده، این تحقیق درصدد است که مبانی فقهی این عملیات در شیعه و ادله‌ای که وهابیت برای جواز این عملیات مطرح کرده‌اند را بیان کند و به بررسی آرای علمای شیعه و وهابی در خصوص تفکیک مبانی استشهاد و انتحار و نیز نظر آن‌ها درمورد شاخصه‌ها و تحلیل و آثار و پیامد این عملیات بپردازد تا ضمن پاک کردن این عملیات ایثارگرانه، فداکارانه و شرافت‌مندانه از بسیاری از تهمت‌ها و برچسب‌های ناروا، از دسیسه حربه اسلام علیه اسلام که دشمنان دین و مذهب در صدد آن هستند، پرهیز شود.

نظر شما