شناسهٔ خبر: 12223 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده کتاب کودک و نوجوان: نشریات امروز کودک و نوجوان به خدمت سیاست درآمده‎اند

طاهره ایبد با اشاره به این‌که نشریات امروز کودک و نوجوان به خدمت سیاست درآمده‌اند، گفت: در دنیای کودکان و نوجوانان، جایی برای سیاست ندارد به همین‌خاطر سیاستمداران باید به این درجه از آگاهی برسند که این بخش را به اهل آن واگذار کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ طاهره ایبد، نویسنده کتابهای کودک ونوجوان با اشاره به این‌که نشریات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر را نمی‌توان با اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مقایسه کرد گفت: بیشتر مجله‌های کودک و نوجوان دولتی یا وابسته به نهادهای عمومی چون موسسه کیهان یا اطلاعات هستند و بی‌گمان از یک‌سری سیاست‌های کلی پیروی می‌کنند.

به گفته نویسنده کتاب «دور گردون»، نشریات امروز کودک و نوجوان، تحت تاثیر سیاست حاکم بر سازمان‌ها و نهادهای متبوع خود هستند. برای مثال سیاست کلی آموزش و پرورش بر نشریات«رشد» تاثیر می‌گذارد و سیاست سازمان صدا و سیما بر مجله «سروش». بنابراین چه کسی می‌تواند بگوید«کیهان بچه‌ها» تحت تاثیر روزنامه کیهان و سیاست‌های گردانندگان آن نیست؟

وی با اشاره به این که در دنیای کودکان و نوجوانان، جایی برای سیاست ندارد  گفت: به همین‌خاطر سیاستمداران باید به این درجه از آگاهی برسند که این بخش را به اهل آن واگذار کنند و به دست‌اندرکاران نشریات، این امکان و فرصت را بدهند که فارغ از سیاست و سایه سنگین آن، مطالب جذاب و خواندنی برای بچه‌ها تولید کنند.

ایبد داشتن نگاه انحصاری را یکی از مشکلات پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان می داند و می گوید: ما به جوان‌ها فرصت نداده‌ایم تا وارد میدان شوند. ورود آدم‌های تازه، جای ما را تنگ نمی‌کند. چرا فکر می‌کنیم ادبیات کودک و نوجوان، ملک مسلم ماست و هیچ‌کس حق ورود به آن را ندارد؟

او، وجود افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت را نقطه قوت یک نشریه دانست و افزود: چه در دوره وحید نیکخواه آزاد و چه روزگاری که امیرحسین فردی، سردبیر نشریه «کیهان بچه‌ها» بود، همه آدم‌ها با هر طرز فکری می‌توانستند در این نشریه قلم بزنند اما امروز، نشریات کودک و نوجوان هم سیاست‌زده و انحصارطلب شده‌اند. تنها همفکران خود را می‌پذیرند و دیگران را در جمع خود راه نمی‌دهند.

نویسنده کتاب«عروسیه عروسیه» در پاسخ به این‌که روزگاری نشریاتی چون«سروش نوجوان» و«کیهان بچه‌ها» نسلی از شاعران، نویسندگان و تصویرگران را تربیت کردند چرا امروز چنین کارکردی کمرنگ شده است گفت: قطعا مسایل اقتصادی بر این رویه بی‌تاثیر نیست. زمانی سردبیران نشریات همه وقت و انرژی خود را به یک نشریه اختصاص می‌دادند اما امروز تنها دغدغه این است که مجله‌ای منتشر شود. کسی به این فکر نمی‌کند که بر سر ادبیات کودک و نوجوان چه می‌آید؟

نظر شما