شناسهٔ خبر: 12289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینمای توخالی‌ متظاهر به اندیشمندی زنگ خطر جشنواره فجر است

همایون اسعدیان کارگردان و تهیه‌کننده سینما معتقد است که جشنواره امسال از جهت محتوایی یک زنگ هشدار بزرگ برای سینمای ایران بود. سینمای قصه‌گوی بدنه خودمان را از دست داده‌ایم و سینمای توخالی‌ای داریم که به اندیشمندی تظاهر می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ برنامه «هفت» شب گذشته میزبان رسول صدرعاملی و همایون اسعدیان کارگردان، شاهرخ دولکو منتقد و محسن علی اکبری تهیه کننده بود تا عملکرد جشنواره فیلم فجر را تحلیل کنند.

همایون اسعدیان کارگردان سینما درباره عملکرد جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم جشنواره فجر در دهه انقلاب به تمامی نمود جشن‌های انقلاب است و مسئولان به آن فرا‌تر از نمایش فیلم نگاه می‌کنند و بیشتر یک جشن ملی است و به همین دلیل سخت گیری‌های جشنواره‌های دیگر در جشنواره فجر وجود ندارد و به نظرم چندان هم حرکت غلطی نیست.

اسعدیان افزود: مسئولان فعلی سینمایی به دلیل سال‌های سختی که داشتیم تلاش کردند در جهت همدلی سینمایی قدم بردارند و سعی کنند مرهمی برای آشفتگی موجود پیدا کنند. سیاست دبیر جشنواره با توجه به نگرانی‌های موجود صحیح بود که برای تعداد فیلم‌ها سخت گیری نکنند.

اسعدیان: زنگ خطر سینمای بدنه در جشنواره فجر

همایون اسعدیان نیز افزود: جشنواره‌ای که در 20 تا 30 سینما و در 10 استان برگزار می‌شود، نباید با کن مقایسه شود. این یک جشن ملی است که در آن ارزیابی‌هایی باید صورت بگیرد. مسائل و مشکلات بیشتر از خودمان شروع می‌شود که من به عنوان کارگردان برای خودم شأنیتی قائل می‌شوم که کمیته داوری را زیر سؤال ببرم.

وی ادامه داد: این خوب است که برای جشنواره سال آینده تعریف و شعاری تعیین کنیم اما با این دیدگاه که چرا فیلم گیشه‌ای در جشنواره وجود دارد، مخالفم.

همایون اسعدیان درباره دستاوردهای جشنواره امسال خاطرنشان کرد: جشنواره امسال از جهت محتوایی یک زنگ هشدار بزرگ برای سینمای ایران بود و ما در یک وضعیت خطرناک هستیم که سینمای قصه‌گوی بدنه خودمان را از دست داده‌ایم. نوعی از سینما ظاهر شده که به اندیشمندی تظاهر می‌کند و این در حالی است که به شدت توخالی است. علاوه برآن به شدت ضدقصه شده‌ایم و بدون اینکه درک صحیحی از پایان باز داشته باشیم، آن را در آثار فیلمسازان می‌بینیم.

وی افزود: در این جشنواره فیلم‌های کمی وجود دارد که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. متأسفانه به دلیل اینکه ذهنیت جوانان موفق شدن در جشنواره‌های جهانی است، مسیر را اشتباه می‌روند و مسئولان پخش نگرانند که چه طور اکران نگران کننده‌ای را داشته باشند.

اسعدیان در این رابطه گفت: این جشنواره برای من برآیند یک سال سینمای ایران است اما به نظرم سینما به شدت کوچک شده و فیلم‌های بسیاری وجود دارد که در یک لوکیشن بوده است و این برای فرار از هزینه‌ها بوده است.

اسعدیان درباره دلیل این مشکلات بیان کرد: بخشی از این موضوع به دیجیتال شدن سینما‌ها باز می‌گردد که ما معایب را بیش از محاسن گرفتیم و تلاش کردیم با یک دوربین 35 میلی متری کارگردانی کنیم. بسیاری از کار‌ها برای کارگردانی زود بوده است و به نظرم «چند متر مکعب عشق» به دلیل عاشقانه بودن می‌تواند با مخاطب خودش ارتباط برقرار کند. منظور آقای دولکو فروش میلیاردی نیست بلکه باید هر فیلمی مخاطب خودش را پیدا کند و فروش معمول خودش را داشته باشد.

این کارگردان در پایان گفت: آن قدر فیلم استاندارد بدنه را سرکوب کرده‌ایم که دیگر کارگردانان خجالت می‌کشند که به سمت ساخت یک فیلم تجاری خوب بروند. زمانی می‌گفتند اگر فیلمی بفروشد از کارگردان حمایت می‌کنیم اما الان این حمایت‌ها را کنار گذاشته‌ایم. باید از این بخش سینما حمایت شود و سینماگرانی چون صدرعاملی و محمدرضا هنرمند که می‌توانند مخاطب را جذب کنند، حمایت شود.

 

علی‌اکبری: وجود حس همگرایی فیلمسازان در جشنواره فیلم فجر
محسن علی اکبری تهیه کننده نیز درخصوص این جشنواره توضیح داد: امسال احساس همگرایی بین فیلمسازان وجود داشت اما نکته مهم این بود که حضور 60 فیلم در مسابقات مختلف کار داوری را سخت می‌کند. با توجه به تعداد بالای فیلم‌ها به طور طبیعی تعداد سیمرغ اهدایی نیز افزایش یافت و نزدیک به 19 سیمرغ در بخش سودای سیمرغ داریم و 5 سیمرغ هم اضافه داریم و در اینجا ارزش سیمرغ هم زیر سوال می‌رود.

علی اکبری هم درباره برآیند جشنواره امسال بیان کرد: فیلم‌های جریان دفاع مقدس مجموعا 12 درصد بود و در بخش‌های نوعی تجربه 11 درصد و 76 درصد هم درخصوص مضامین اجتماعی بود. 60 درصد از این فیلم‌ها به هیچ وجه قصه گو نبوده است و شاید هیچ سینماداری حاضر به اکران آن نشود و این به دلیل نداشتن بیان سینمایی است. شاید باز بودن دریچه تولید زنگ خطری بود و نمی‌گوییم که نیایند اما این ورود باید حساب شده باشند.
 

دولکو: جشنواره فجر بلاتکلیف است
شاهرخ دولکو منتقد سینما با اشاره به عملکرد ناموفق جشنواره فیلم فجر تشریح کرد: به نظرم این جشنواره بلاتکلیف است و ما تنها 32 دوره جشنواره داریم و هیچ وحدت و یکپارچگی طی این 32 دوره دیده نمی‌شود. وقتی مدیر تغییر می‌کند، خط مشی‌ها هم دستخوش تغییر می‌شود و هربار سیاست جشنواره سالانه تغییر می‌کند. آیین نامه هم یا اجرا نمی‌شود و یا با هر مدیری تغییر پیدا می‌کند و این به صلاح جشنواره نیست.

وی افزود: هرجشنواره‌ای در دنیا قواعدی دارد که تعدادی فیلم را به عنوان فیلم‌های بخش مسابقه می‌پذیرد. در همه جای دنیا با وجود فیلم‌های زیاد فقط 20 فیلم پذیرفته می‌شوند. این خطر است که تمام فیلم‌ها در جشنواره حضور پیدا کنند.

این منتقد بیان کرد: من حرف تمام دوستان را می‌پذیرم اما به نظرم بلاتکلیفیم و از طرفی می‌خواهیم مثل اسکار رفتار کنیم و از طرف دیگر هم نیت برگزاری این جشنواره را داریم.

شاهرخ دولکو نیز در این رابطه عنوان کرد: دستاورد جشنواره امسال این بوده است که مخاطب را فراموش کردیم. دو جریان این طرف و آن طرف داریم که میانه آن رشد نمی‌کند. در حال حاضر در سینما به دلیل بلدنبودن تا فشارهای سیاسی و اجتماعی دو نوع فیلم ساخته می‌شود که یکی سفارشی است و نتیجه اکران اهمیتی ندارد و این یک خطر است. نمونه فیلم دیگر با کمترین پول ممکن ساخته می‌شود و چون می‌دانند در ایران فروش نمی‌کند، به سمت قصه‌ها و فضاهای خاص گرایش پیدا می‌کنند. متأسفانه سینمای قصه گو از بین رفته و نفس سینما مضمحل شده است.

شاهرخ دولکو یادآور شد: یا ما می‌خواهیم یک جشن برگزار کنیم و یا اینکه یک جشنواره داریم که باید به فیلم‌های بر‌تر جایزه بدهیم و ما میان این دو بلاتکلیفیم و درحال رفت و آمد هستیم.
 

صدرعاملی: جشنواره فیلم فجر سیاسی تلقی می‌شود
رسول صدرعاملی بیان کرد: جشنواره فجر با توجه شرایط کشورمان برگزار شد که در میان آن‌ها فیلمسازان با تجربه و جوان وجود داشت. در تمام طول این سال‌ها جشنواره فجر استعداد معرفی کرده است اما اجازه داده نشده که از این فیلم‌ها حمایت شود. امسال چند استعداد جوان معرفی شدند و در مقابل چند جوان هم نتوانستند بیایند. اشکال در اینجاست که جشنواره فجر سیاسی تلقی می‌شود. کمیسیون فرهنگی مجلس نباید در اجرا دخالت کند بلکه باید تنها نظرخودش را بعد از اجرای جشنواره اعمال کند.

این کارگردان افزود: ما همیشه به کارگردانان هشدار می‌دهیم که باید قواعد بازی را رعایت کنند اما از طرف دیگر هم باید قواعد بازی رعایت شود و وقتی فیلمی وارد جشنواره می‌شود تا روز آخر به این تصمیم پایبند باشند. به نظرم دوستان در مجلس باید 35 سال در سینما کار کرده باشند تا به اهمیت این موضوع پی ببرند. نباید صرف اینکه لحظاتی از کار یک فیلمساز جوان را نمی‌پسندیم، وی را منهدم کنیم.

رسول صدرعاملی در نقض صحبت‌های اسعدیان عنوان کرد: ما امسال جشنواره ارزشی داشتیم و در عرصه دفاع مقدس شاهد اتفاقات خوبی بودیم و در زمینه ارتقای فنی سینمای ایران اتفاقات خوبی افتاد. اما به نظر می‌رسد به طور میانگین نوعی شتاب زدگی در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد ماراتنی وجود داشته که باید همه در آن شرکت کنند. امکان این وجود ندارد که بخواهیم فیلمی را منهدم کنیم. وقتی فیلم «من عصبانی نیستم» را نابود می‌کنید، به نوعی جایزه فیلم ارزشی را هم زیر سوال می‌برید.

وی افزود: مدیر فرهنگی به کارگردانان مشاوره نمی‌دهد و به نظرم باید دوباره مدیریت فرهنگی را دوباره تعریف کنیم.

وی افزود: چه طور انتظار داریم یک فیلم ارزشی باشد اما اگر مسأله‌ای برایمان ناخوشایند بود، با آن برخورد ضد ارزشی انجام دهیم و به اصول پایبند نباشیم. خوشحالم که مجموعه تلاش سینماگران به سمت عرصه‌هایی رفته بود که کمتر تجربه شده است.

این کارگردان تشریح کرد: البته معتقد نیستم آنهایی که موفق می‌شوند خودشان را به جشنواره برسانند فیلم‌های بدی هستند بلکه یا خوب و یا کمتر خوب هستند. اگر کسی با دقت فیلم‌ها را می‌دید به چند مورد روبرو می‌شد؛ یکی اینکه به سختی تلاش می‌کنند حضور تأثیرگذاری داشته باشند و از طرفی هم بعضی موضوع را شروع می‌کنند اما بلاتکلیف هستند. به نظرم تجربه‌های جدیدی در این جشنواره بود.

نظر شما