شناسهٔ خبر: 12353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود هیأت امنای دانشگاه‎ها به درآمدزایی

قائم مقام ستادر راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از بازنگری و اصلاح قانون تشكيل هيات‎های امنای دانشگاه‎ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی خبر داد.

به گزاش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ منصور کبگانیان در نشست خبری که صبح امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد گفت: با توجه به رشد علمی و گسترش کار به ویژه در دانشگاه ها و پژوهشگاههای کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی تشخیص داد که قانون تشكيل هيات‌هاي اُمناي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي که مصوبه سال ۱۳۶۷ شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود اصلاح و بازنگری شود.

وی با بیان اینکه اصلاح و بازنگری قانون تشكيل هيات‌هاي اُمناي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي در ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور از چند زاویه مطرح شده است، تصریح کرد: اولین بحثی که در این خصوص مطرح شده افزایش اختیارات و مسئولیت هیات امنای دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: حدود اختیارات هیات امنا در یک دانشگاه که از سابقه و قدمت زیادی برخوردار است باید با یک دانشگاهی که تازه تاسیس شده و درحال رشد است متفاوت باشد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: باید اختیارات هیات امنای دانشگاه هایی که از قدمت و سابقه بالایی برخوردارند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دولت بخش کوچکی از بودجه دانشگاه ها را تامین می کند، افزود: اعضای هیات علمی و هیات امنای دانشگاه ها می توانند بخش قابل توجه ای از بودجه دانشگاه ها را با ارتباطی که با صنعت برقرار می کنند تامین کنند همچنین می توانند از ظرفیت خیرین در دانشگاه ها استفاده کنند.

کبگانیان افزود: هیات امنا می توانند در حوزه درآمدزایی ورود پیدا کنند و همچنین رئیس دانشگاه را پیشنهاد دهند البته این بدین معنی نیست که از وزیرسلب اختیار شود بلکه تصمیم گیرنده نهایی وزیر است ولی هیات امنا می تواند رئیس دانشگاه را پیشنهاد دهند همچنین در صورت افزایش اختیارات، هیات امنا نیز باید مقابل مصوبات خود پاسخگو باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخي آسيب ها و نارسايي هاي وضع موجود هيات‌هاي اُمنا اشاره کرد و گفت: پر مشغله بودن برخي اعضا و نداشتن فرصت و انگيزه كافي برای انجام و پيگيري امور مربوط به اداره دانشگاه، منظم برگزار نشدن جلسات، اجرا نشدن بخش هايي از قوانين مربوط به هيات‌‎هاي اُمنا، برخی از آسيب هاي قانون فعلي هيات هاي امناي دانشگاه ها است كه براي برطرف شدن آنها پيشنهاد هاي اصلاحي و تكميلي براي لحاظ كردن در اصلاح قانون موجود ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دایمی هیات امنا ارایه شده است که هیات امنا بتواند بر تمام فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و حتی برفعالیت رئیس دانشگاه نظارت داشته باشند و ترکیب هیات امنا از اساتید باسابقه، نخبگان، خیرین، مسئولان صنایع که دانشگاه ها با آنها بیشترین ارتباط را دارند انتخاب شوند.

وی یادآورشد: فعالیت های کارشناسی در این زمینه یکی دو سال است که صورت گرفته است و پیش بینی می شود که ظرف یکی و دو ماه آینده اصلاح و بازنگری قانون تشكيل هيات‌هاي اُمناي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي کشور نهایی شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه و پس از بررسی و تصویب توسط شورا ابلاغ شود.

نظر شما