شناسهٔ خبر: 12355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مأموریت جدید هیأت‎های امنا در نظارت و اجرای برنامه‎های دانشگاه

عضو کارگروه مشورتی ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور گفت: متاسفانه در فعالیت‌های دانشگاهی زیاد پیوستگی مشاهده نمی‎شود اصلاح و بازنگری قانون تشكيل هيات‎های امنای دانشگاه‎ها موجب می‎شود فعالیت‎های دانشگاهی از ثبات برخوردار شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سیدحسن قدسی پور صبح امروز یکشنبه در نشست خبری که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بازنگري و اصلاح قانون تشكيل هيات هاي اُمناي دانشگاه ها برگزار شد به تولیدات علمی که صورت گرفته اشاه کرد و گفت: کشور ما در تولیدات علمی در منطقه مقام اول را دارد و با توجه به نیروی پر استعداد و جوانان علاقمند به کسب علم و فناوری ضرورت دارد که مدیریت علم و فناوری در کشور بیشتر بررسی شود تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف به صورت کارآمدتر بتوانیم از این نیروها استفاده کنیم .

وی ادامه داد: قانون تشكيل هيات هاي اُمناي دانشگاه ها در سال ۶۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و بیشتر جنبه مالی، پرسنلی و ساختاری داشت واقعیت این است که برای استفاده بهینه از استعداد  و توان موجود جوانان باید دانشگاهها باید در زمینه آموزشی، پژوهشی، علم و فناوری هدف گذاری درستی داشته و برای آن برنامه ریزی کنند.

قائم مقام سابق شورای عالی عتف تصریح کرد: تدوین برنامه های راهبردی دانشگاه باید توسط هیات امنا صورت گیرد و بعد از تدوین برنامه آن را اجرایی کنند متاسفانه در فعالیت‌های دانشگاهی زیاد پیوستگی مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی یک مسئولی در دانشگاه جا به جا شده و شخص دیگری جایگزین می شود برنامه نفر قبلی تحت تاثیر قرار می گیرد هیات امنا باید بر برنامه های دانشگاه به صورت دایم نظارت داشته باشند تا برنامه های دانشگاهی از ثبات برخوردار شوند.

قدسی پور افزود: اصلاحاتی که برای قانون تشكيل هيات هاي اُمناي دانشگاه ها پیشنهاد شده سعی دارد زمینه ای را ایجاد کند که هیات امنا ماموریت و اهداف دانشگاه را تدوین کرده و آن را عملیاتی کنند و در تمام دانشگاه ها دبیرخانه دایمی هیات امنا تشکیل شود تا برتمام فعالیت های دانشگاه ارزیابی کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بودجه تفصیلی دانشگاه ها توسط هیات امنا تشکیل می شود و انتظار این است که هیات امنا بیشتر وارد منابع درآمدی دانشگاهها شوند و برای دانشگاه درآمد زایی داشته باشند در راستای توسعه دانشگاه برنامه ریزی کنند تا فعالیت های علم و فناوری پیش رود.

نظر شما