شناسهٔ خبر: 12368 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«استاندارد از منظر اسلام» خواندنی شد

«استاندارد از منظر اسلام» با هدف شناسایی چیستی و چرایی و امکان بررسی استاندارد از منظر اسلام، از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ «استاندارد از منظر اسلام » به قلم دکتر روح‌اله رازینی در پنج فصل تدوین شده است. دو فصل نخست کتاب با عنوان‌های «چارچوب روش شناختی» و «استاندارد تکاملی؛ نگاهی به گستره مفهوم استاندارد در اسلام» به مباحثی مانند ادبیات موضوع استاندارد، اهداف کلی استانداردسازی، گام‌های استقرار استاندارد، و چهار چوب‌های متوسل به فقه و اجتهاد اشاره دارند. 
نویسنده در نخستین فصل کتاب در تعریف استاندارد آورده: «استاندار کردن به مفهوم قانونمند شدن و مطابقت با اصول و ضوابط علمی و فنی در امورمختلف مانند تولید، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات و .. مصداق می‌یابد.» 
«مفهوم‌پردازی استاندارد، گذری وحیانی و عقلانی از قهر و قسر به تسخیر در بستر تطور مفهوم و مطالعه تطبیقی» و «فقه و استاندارد» و «استاندارد‌سازی گامی د رجهت تحقق عدالت اجتماعی» عنوان‌های بعدی کتاب هستند که به موضوعاتی مانند تاریخچه استاندارسازی، مدل استاندارد در اسلام، واحد‌ها معیار‌های سسنجش در ایران پرداخته‌اند. 
مولف در کتابش درباره مبحث حداقل‌های کیفیت و مطلوبیت در فقه آورده است که بحث کیفیت یا خدمات ارایه شده، به‌عنوان یک بحث مربوط به جامعه، نمی‌تواند از محدوده احکام و دستورات دینی خارج مانده باشد. اما نحوه پرداختن به این موضوع، با توجه به آنچه که در منابع فعلی دینی و فقهی آمده است، می‌تواند با آنچه که در قواعد مربوط به استاندارد آمده است، متفاوت باشد. 
نخستین چاپ کتاب « استاندارد از منظر اسلام» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۳۶ صفحه، به بهای هشت هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما