شناسهٔ خبر: 12432 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحیم پور ازغدی: حرکت مردم منطقه در جریان بیداری، انقلاب بود نه برنامه غرب

مخالفم که حرکت مردم منطقه در بیداری اسلامی، انقلاب نبود؛ این بسیار بی‌سابقه بود که ملل مسلمان عرب با وجود تفاوت ماهوی به خیابان‌ها بریزند و خط مشی آن‌ها‌‌ همان مشی ۳۰ سال پیش انقلاب ما بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛ برنامه «چند دقیقه برای تفکر» ویژه سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع پرسش ها و پاسخ های انقلاب اسلامی، ‌دوشنبه شب، ‌۲۸ بهمن ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ رحیم پور ازغدی طی سخنانی با بیان اینکه «قرآن» در آیات مختلفی خطر انحطاط یک نهضت توحیدی را گوشزد می کند، ‌گفت: در زمان جنگ احد زمانی که شایعه شد پیامبر (ص) به شهادت رسیده اند آیه ای نازل شد بر این مبنا که فرض کنیم پیامبر (ص) از دنیا رفتند آیا شما این راه طی شده را باز می گردید و طرف مسیر آبا و اجداتان می روید؟
وی در ادامه با طرح این سوال که هدف از انقلاب چیست،‌ اظهار کرد: انقلاب برای از بین نظام ظالم و ایجاد ثبات است، اینکه انقلابی بشود و تا شرایط برای ایجاد ثبات فراهم می شود دوباره انقلاب شود «جنون» است،‌ مثل اینکه می گفتند شخصی به خودش سوزن می زد و می گفت آخ، پرسیدند چرا این چنین می کنی جواب می داد چون بیکارم! 

این محقق تصریح کرد: اما در این میان «انقلاب در انقلاب» خطر است،‌ یعنی زمانی که انقلابیون به حکومت می رسند و تبدیل به افرادی محافظه کار می شوند که این رویکرد در صدر اسلامی نیز دیده می شد چنانچه برخی از همین افراد که زمانی مجاهد بودند و با پای برهنه می جنگیدند زمان مرگ شان آن قدر طلا به ارث گذاشتند که قابل تصور نبود، در این دوران نیز شاهد چنین افرادی بوده و هستیم،‌برای مثال یادم هست یکی از دوستانم نقل می کرد که یکی از افرادی که در دوران جنگ رزمنده بود را در کانادا دید و تعریف می کرد که این شخص در کانادا زندگی می کرد و حتی نماز نمی خواند و همسرش حجاب نداشت و مشروب در منزلش وجود داشت.

در ادامه رحیم پور ازغدی سوالات حاضران در سالن که به صورت مکتوب ارایه شده بود، ‌پاسخ گفت که در سوال اول بیان شده بود که آیا انتخاب خبرگان رهبری مثل سقیفه نیست؟
رحیم پور ازغدی در پاسخ به این سوال بیان کرد: خیر چنین نیست، ‌در جریان سقیفه آمدند و دور یکدیگر جمع شدند و تصمیم دیگری گرفتند و در واقع شبه کودتا شد و اسمش را اجماع گذاشتند در حالی که اجماعی نبود و از بقیه با جوسازی بیعت گرفتند و اتفاقی که افتاد این بود که به نص رسول الله (ص) عمل نشد و اجماعی هم صورت نگرفت. 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ملاک و تفکر انقلاب اسلامی در نسبت با اشخاص عنوان کرد: از منظر انقلاب اسلامی ما با هیچ شخصی نه دشمنی و نه دوستی ثابتی نداریم، ‌چراکه اشخاص برای ما ملاک نیستند و اگر کسی معیارهایش درست نباشند قطعا کلاه او را برخواهند داشت.

این پژوهشگر ادامه داد: امام(ره) در رابطه با اشخاص چنین عنوان کرد که من با هیچ کس عقد اخوت دائمی و نامشروط نبستم،‌ بنابراین اشخاص تا آخر عمر در خطر هستند و ممکن است یک فرد مومن باشد اما دقیقه آخر زندگیش چنین نباشد و یا برعکس، ‌پس نتیجه این که ما در هر حال باید به وظیفه خود عمل کنیم که عبارت است از داشتن مواضع در حوزه های دینی، ‌فرهنگی، ‌سیاسی و اجتماعی بر اساس اسلام که بر پایه همین رویکرد با هر شخص تا زمانی که چنین ویژگی هایی را داشته باشد، دوست خواهیم بود.

رحیم پور ازغدی در ادامه به سوال یکی حضار در رابطه با کمرنگ شدن بیداری اسلامی و تفاوت آن با جنبش وال استریت پاسخ داده و اظهار کرد: وال استریت یک جنبش بود و از همان اول بنا و قرارش بر این نبود که تغییر ایجاد کند بلکه برای اولین بار بود که جنبشی در نفی نظام سرمایه داری در سطح وسیع پرداخت.

وی تاکید کرد: ‌همچنین در مورد بیداری اسلامی چند موضوع را باید تحلیل کنیم که قبل از آن لازم می دانم اشاره ای به تحلیل چند پرفسور روس داشته باشم،‌ چندی قبل در کنفرانسی در روسیه بودم، ‌برخی از همین پرفسورهای روس معتقد بودند که جریان شکل گرفته در منطقه و ممالک اسلامی، انقلاب نیست بلکه طرح غرب است، ‌یعنی غربی ها ساخت و پاخت کردند و چون دیدند رژیم های دست نشانده در حال سقوط است و می دانستند در صورت سقوط بسیاری از مردم به دنبال ایجاد حکومت مبتنی بر رای مردم و یا حکومت اسلامی خواهند بود،‌ لذا ادای انقلاب کردن را در آورند.
وی ادامه داد: به شخصه البته با این نظر مخالفم که حرکت مردم منطقه در بیداری اسلامی، انقلاب نبود، ‌همچنین در مورد سوریه نیز باید بگویم که سوریه مورد تهاجم رژیم های عربی و قبیله ای قرار گرفت که در عمرشان رای گیری را ندیده بودند و نمی دانند که چنین حکومتی چگونه است.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه شرایط جهان اسلامی وارد فاز جدیدی شده است،‌ خاطرنشان کرد: این بسیار بی سابقه بود که کل ملت های مسلمان عرب با وجود تفاوت های ما

نظر شما