شناسهٔ خبر: 12436 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیدگان اولین جایزه بلخ معرفی شدند

مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه بلخ عصر دوشنبه برگزار شد و برگزیدگان این جایزه مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه بلخ عصر روز دوشنبه ۲۸ بهمن با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزیدگان این جایزه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

امین متولیان مدیر موسسه الهدی در ابتدای این برنامه گفت: از میان تمام آثار راه یافته به دبیرخانه جایزه بلخ، ۲۵ اثر برگزیده شدند که آثار چاپ شده در کشورمان از ابتدای انقلاب تا سال ۹۰ را شامل می‌شوند. این آثار با محوریت افغانستان تولید شده‌اند. بررسی آثار مربوط به سال ۹۰ به بعد هم به دوره بعدی برگزاری جایزه موکول می‌شود. با کمک و حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، ۱۰۰ جلد از آثار برتر خریداری خواهد شد.

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: افغانستان از دیرباز، برای ما حداقل در حوزه ادبیات بسیار عزیز، بزرگ و مهم بوده است. این کشور به ویژه ادیبان بزرگی را در دامن خود پرورانده که فراموش شدنی نیستند. مگر می‌توان شعر افغانستان را به فراموشی سپرد؟

وی افزود: برگزاری این جایزه گام مهمی در تقویت مناسبات فرهنگی ایران و افغانستان است و نشان از توجه ایران به فرهنگ و ادب افغانستان است. مشترکات ما این قدر مستحکم است که همچون روحی در دو پیکر تنیده شده است. این مساله به خوبی در آثار تالیف شده در حوزه فرهنگ و ادب نمود دارد. افغانستان بی‌تردید بخش مهمی از زبان فارسی است. زبان پهلوی در دوره اشکانیان، در افغانستان رواج داشت و بعد از آن نیز به پهلوی ساسانی یعنی همین زبان دری تبدیل شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: ما با افغانستان مشترکات زیادی داریم که گسستنی نیستند و جایزه بلخ هم حرکتی نمادین برای پاسداشت این مشترکات و نزدیکی دو کشور است.

در ادامه این برنامه از محمدکاظم کهدویی و محمدحسین جعفریان به عنوان رایزنان سابق فرهنگی ایران در افغانستان و ناصر جهانشاهی رایزن فعلی تقدیر به عمل آمد. در بخش دیگری از این برنامه از حسن انوشه محقق و پژوهشگر و محمد واعظی وزیر ارتباطات هم تقدیر به عمل آمد.

اسامی کتاب‌های برگزیده این جایزه در بخش ادبیات به همراه اسامی نویسندگانشان، به این ترتیب است:

«این قند پارسی» نوشته محمدکاظم کاظمی، «گل سرخ دل‌افگار» نوشته محمدجواد خاوری، «شعر مقاومت افغانستان» ابوطالب مظفری و نادر احمدی، «دیوان خلیل‌الله خلیلی» محمدکاظم کاظمی، «فیض قدس» خلیل‌الله جوادی، «رنگ و رنج» (به انضام یادواره هنرآوران هری) محمدرفیع اصیل یوسفی، «ستاره شب دیجور» (یادمان علامه شهید سیداسماعیل بلخی) اسحاق شجاعی، «سرخ‌جامگان بامدادی» حمزه واعظی، «فیض قدس» (احوال و آثار میرزا عبدالقادر بیدل) عفت مستشارنیا، «کرسشی‌نشینان کابل» مهدی فرخ، محمدآصف فکرت، «گزارش سفارت کابل» (سفرنامه سیدابوالحسن قندهاری) محمدآصف فکرت، «افسانه‌های مردم فارسی‌زبان» روشن رحمانی، «همزبانی و بی‌زبانی» محمدکاظم کاظمی و «احمدشاه مسعود» (روایت صدیقه مسعود)، شکیبا هاشمی و ماریا فرانسوزا کولومبانی با ترجمه افسر افشاری.

کتاب‌های برگزیده سیاسی این جایزه نیز به همراه اسامی نویسندگانشان عبارت‌اند از:

«آغاز یک پایان» (در حاشیه‌های سقوط کابل) اثر عبدالقهار عاصی، «احوال شخصیه شیعیان افغانستان» اثر عبدالله شفاعی، «افغانستان در پنج قرن اخیر» اثر میرمحمدصدیق فرهنگ، به کوشش محمدابراهیم شریعتی، «افغانستان در مسیر تاریخ» اثر میرغلام محمد غبار، «بررسی جامعه‌شناختی پیامدهای فرهنگی بازگشت مهاجران به افغانستان» اثر محمدعیسی عالمی، «پشت پرده‌ افغانستان»، ترجمه اسدلله شفاعی، «تاریخ درانیان» اثر حسین شیرازی، «جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی شیعیان افغانستان» اثر محمدحسین فرهنگ، «سرخ‌جامگان بامدادی» اثر حمزه واعظی، «سرزمین و مردم افغانستان» ترجمه مرتضی اسعدی، «گفتمان جهانی‌شدن و اسلام سیاسی در افغانستان پساطالبان» اثر عبدالقیوم سجادی، «نهضت‌های اسلامی افغانستان» اثر سیدهادی خسروشاهی، «هزاره‌های افغانستان» نوشته عسکر موسوی با ترجمه اسدلله شفاعی.

نظر شما