شناسهٔ خبر: 12545 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر از عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» در خبرگزاری تسنیم

در نشست صمیمانه‌ای با حضور عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» در خبرگزاری تسنیم مجید‌ قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری از بازیگران، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم تقدیر کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در نشست صمیمانه‌ای با حضور عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» مجید‌ قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم از بازیگران، کارگردان و تهیه کننده این فیلم تقدیر کرد.

در این نشست‌ که با حضور نرگس آبیار کارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه کننده، گلاره عباسی و مهران احمدی بازیگران فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» برگزار شد؛ مجید قلی‌زاده مدیر عامل خبرگزاری تسنیم و سرویس فرهنگی این خبرگزاری به‌پاس زحمات عوامل سازنده فیلم «شیار ۱۴۳» از آنها تقدیر کردند.

در ابتدای این نشست مجید قلی‌زاده ضمن تقدیر و تشکر از عوامل فیلم شیار۱۴۳ برای ساخت این فیلم اظهار داشت: در معارف دینی ما هم این نکته وجود دارد که نیات افراد تأثیر مستقیمی روی نتیجه اعمال آن‌ها دارد و این  موضوع در «شیار ۱۴۳» نیز بروز و ظهور داشته است. اینکه یک فیلم بتواند تأثیر بر مخاطب بگذارد، بدون شک برگرفته از این است که نیت پاکی میان دست اندرکاران این فیلم وجود دارد. در «شیار ۱۴۳» شاید خانم زارعی کار آخر را کرد ولی این نیت‌های پاک و خالص همه دست اندرکاران این کار بود که این اثر را در این تراز تأثیرگذار کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در ادامه اضافه کرد: شروع و پایان و سیر جذابی که در روایت فیلم وجود دارد از نکات قوت این فیلم است که به‌زعم بنده این امر نشأت گرفته از فیلم‌نامه قوی آن است. فکر می‌کنم کسی که فیلم‌نامه این فیلم را نوشته و ساخته، حال و هوای این حوزه و دورانی را که فیلم روایت می‌کند بسیار خوب درک کرده است و به‌دلیل این رویکرد است که فیلم تا این حد باورپذیر و تأثیرگذار شده است. این موفقیت به‌خاطر این است که دوران دفاع مقدس از سوی کارگردان و عوامل فیلم به‌خوبی درک شده است.

قلی‌زاده ضمن بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس ادامه داد: سخت‌ترین لحظات برای کسانی که در دوره دفاع مقدس حضور داشتند زمانی بود که می‌خواستند خبر شهادت یک رزمنده را به خانواده شهیدی بدهند. من احساس می‌کنم که قبل از آنکه خداوند مقام شهادت را به شهید بدهد، مقام صبر و استقامت را به خانواده شهدا می‌دهد. این چیزی بود که بارها در جریان رساندن این پیام میان خانواده‌ها مشاهده کردیم. این فیلم به‌لطف خدا توانسته حق مادران و خانواده شهدا را ادا کند و سختی‌های انتظار یک مادر برای برگشت فرزندش از جبهه را به‌خوبی تصویر کرده است.

قلی‌زاده در ادامه اضافه کرد: وقتی در این فیلم مادران را نمادی از ایثارگری نشان می‌دهیم خیلی جای تقدیر دارد و به‌خصوص صحنه‌های آخر فیلم که مادر فرزند را در آغوش می‌کشد. به‌نظرم دلیل اینکه مخاطب با چشمان خیس از سالن نمایش خارج می‌شود به‌خاطر این است که انعکاس درست از واقعیت را در این صحنه‌ها می‌بینیم. شما هیچ فردی را نمی‌بینید که پای این فیلم اشک نریخته باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این که دفاع مقدس را همچون گنجینه‌ای غنی بدانیم که هر گوشه‌ای از آن داستانی به‌بلندای تاریخ دارد را این فیلم اثبات کرد. برخی تصور می‌کردند که دوران دفاع مقدس و حرف‌های آن تمام شده است ولی این فیلم ثابت کرد که می‌توان فیلمی ساخت که هم پایبند به آن ارزش‌ها باشد و هم مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: «شیار ۱۴۳» روایت صادقانه، شریف و باورپذیر از دوران دفاع مقدس است و با اینکه در این فیلم یک گلوله هم شلیک نشده است ولی در سراسر فیلم مشکلات و سختی‌های دوران دفاع مقدس را نمایش می‌دهد.

قلی‌زاده در آخر گفت: ما به‌سهم خودمان از جانب خبرگزاری تسنیم از همه عزیزانی که در ساخت این فیلم تلاش کردند تشکر می‌کنیم و ان‌شاءالله دعای پدران و مادران شهید همراه شما عزیزان باشد.

در ادامه این نشست صمیمانه، عباس درویش توانگر، قائم‌مقام مدیرعامل خبرگزاری تسنیم با اشاره به استقبال طیف‌های مختلف سینمایی از این فیلم در روزهای جشنواره فیلم فجر گفت: در این فیلم ضمن پرداخت به سوژه ارزشمند خانواده شهدا می‌بینید که گروه‌های مختلف سینمایی این اثر را پذیرفته‌اند و این نشان دهنده این است که کنار یک نگاه ارزشی، یک نگاه حرفه‌ای در ساخت این فیلم حضور داشته است.

توانگر با اشاره به حمایتی که سرویس فرهنگی خبرگزاری تسنیم از روزهای ابتدای جشنواره از فیلم «شیار ۱۴۳» کرده است، اظهار داشت: از روزهای قبل از جشنواره نیز گفت‌وگوهای مفصلی با عوامل فیلم داشتیم و رویکرد خبرگزاری در روزهای جشنواره فیلم فجر حمایت از این فیلم بود. به‌جرأت می‌توانم بگویم بیشترین فیلمی که به‌عنوان خبرهای صفحه اول در خبرگزاری تسنیم مطرح بود، مربوط به فیلم «شیار ۱۴۳» می‌شد که به این طریق می‌خواستیم حمایت خود را از این فیلم اعلام کنیم.

در ادامه مراسم تقدیر خبرگزاری تسنیم از عوامل فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳»، محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم ضمن تشکر از همه منتقدان و اهالی رسانه به‌خاطر حمایت از فیلم «شیار ۱۴۳» بیان کرد: در روزهای جشنواره و حتی در روزهای قبل از جشنواره خبرگزاری تسنیم از جمله رسانه‌هایی بود که با حمایت‌های خود باعث شد فیلم شیار ۱۴۳ دیده شود و بعد از آن توجه آقای حاتمی‌کیا به این فیلم به‌عنوان نمونه بارزی از حمایت‌ها از این فیلم بود.

قاسمی در ادامه ضمن تشکر از سرویس فرهنگی خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: من بارها این را گفتم که اهالی رسانه و منتقدین یار اصلی این فیلم بودند و طیف‌های مختلف به‌دلیل علاقه‌ای که به این فیلم داشتند حمایت خودشان را از ما دریغ نکردند. در روزهای قبل از جشنواره که نسبت به این فیلم بی‌مهری‌هایی شده بود خبرگزاری تسنیم کنار دیگر رسانه‌ها باعث شدند که این غبارها کنار برود و این فیلم دیده شود.

قاسمی همچنین با اشاره به سختی‌هایی که از ساخت تا اکران در جشنواره برای این فیلم ایجاد شده بود، ادامه داد: همه موفقیت‌های فیلم به‌خاطر این است که عنایت خدا همیشه همراه ما بود و اگر عوامل و بازیگران فیلم خوش درخشیدند همه این‌ها به‌خاطر این بود که خدا انرژی به این عوامل داده بود که در شرایط سخت و گرمای رفسنجان و با ۱۶ ساعت کار و در ماه رمضان بتوانند این فیلم را بسازند.

در ادامه این نشست صمیمانه نرگس آبیار، کارگردان فیلم ضمن تشکر از رسانه‌ها اظهار داشت: به‌نظر من خبرگزاری تسنیم به‌دلیل پوشش خبری که نسبت به این فیلم داشته است پیش از این تقدیر خود را از من کرده است و زمانی که ما دل‌شکسته بودیم از این که قرار است اتفاقاتی بیفتد که فیلم دیده نشود، خبرگزاری تسنیم یار «شیار ۱۴۳» بود که تأثیر بسزایی در دیده شدن این فیلم در جشنواره داشت.

مهران احمدی بازیگر فیلم «شیار ۱۴۳» ضمن تأکید بر اینکه اولین باری است که در جلسه‌ای به‌مناسبت این فیلم حضور دارد اضافه کرد: من هنوز این فیلم را ندیده‌ام ولی با توجه به بازخوردهایی که از این فیلم شنیدم، حال و هوای فیلم را درک کردم و از همان روزهای مراحل تولید می‌شد حدس زد که فیلم متفاوتی قرار است ساخته شود.

وی در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی فیلم «شیار ۱۴۳» صداقت و بی‌تکلف بودن آن است و اینکه عاری از هرگونه شعارزدگی، فیلم تأثیرگذاری تولید شده است. علت اصلی اینکه برخی آثار سینمای دفاع مقدس موفق نیستند شعارزدگی و روایتی دور از واقعیت است. ولی این فیلم بدون اینکه یک گلوله در آن شلیک شود به‌خاطر همین تکیه بر واقعیت، تأثیری دارد که با تأثیرگذاری ۱۰۰ منبر برابری می‌کند.

گلاره عباسی دیگر بازیگر فیلم «شیار ۱۴۳» در ادامه این نشست گفت: من پیش از این در فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس بازی نکرده بودم و در این فیلم خانم آبیار با نگاهی کاملاً زنانه و مادرانه این فیلم را ساختند. همه فکر می‌کنند که سینمای دفاع مقدس باید صحنه‌های جنگی و توپ و تانک داشته باشد و زن‌ها از نزدیک این صحنه‌ها را درک نکرده‌اند. چیزی که در این فیلم حرف دیگری درباره‌اش زده می‌شد.

عباسی اضافه کرد: ساخت فیلم «شیار ۱۴۳» شروع خوبی برای سینمای دفاع مقدس است که رویکرد دیگری به این دوره داشته است و حضور زنان را به‌درستی نشان دهند. این فیلم حس مادرانه و ظرافت زنانه را داشت.

عباسی در مورد همکاری خود با خانم آبیار گفت: من در کار اول خانم آبیار که با موضوع دفاع مقدس با تم اجتماعی ساخته شده است هم حضور داشتم و فکر می‌کنم صداقت ایشان در روایت داستان از نقاط قوت کاری‌شان است که حرفهای دل خودشان در فیلم بیان شده است.

در بخش دیگری از این نشست نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ضمن تمجید بازی بازیگران شهرستانی این فیلم گفت: بازیگران کرمانی با دستمزدهای ناچیزی در این فیلم ایفای نقش کردند و لازم است از بازی خانم زهرا مرادی، یدالله شادمانی و علی نفیسی که بازیگران توانمندی بودند که ما را در ساخت این فیلم کمک کردند، قدردانی کنم.

آبیار ضمن تأکید به اینکه اهالی روستاها و شهرستان‌هایی که در تولید این پروژه همراهی‌شان کرده‌اند، اضافه کرد: اهالی سر‌چشمه کرمان ، روستای موگویه، ریسه، مانی، میمک و همچنین کارکنان مس سرچشمه در این کار به ما خیلی کمک کردند و از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی همچنین ضمن تقدیر از همه عوامل سازنده فیلم که در شرایط سختی این فیلم را ساختند، ادامه داد: در شرایط سخت محیط فیلم‌برداری، پیمان شادمان‌فر به‌عنوان فیلم‌بردار در تمام صحنه‌ها به‌صورت دوربین روی دست فیلم‌برداری این کار را انجام دادند. چهره‌پردازی خانم سودابه خسروی هم از نکات برجسته این کار بود. طراحی صحنه و لباس که کامیاب امین عشایری که کار فوق‌العاده‌اش در جشنواره دیده نشد و امیدوارم تلاش ایشان سر این پروژه جاهای دیگر دیده شود و تمام لوکیشن‌هایی که در فیلم می‌بینید، ساختند.

کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» در ادامه ضمن تمجید از عوامل پس‌تولید فیلم گفت: پیمان خاکسار مترجم برجسته کشور که تدوین این کار را به‌عهده داشت و از ویژگی‌های برجسته فیلم این است که تدوین دیده نمی‌شود. همچنین از آقای آرش قاسمی هم به‌خوبی این کار را صداگذاری کردند و مسعود سخاوت‌دوست، آهنگ‌ساز فیلم از استعدادهای موسیقی این کشور هستند که نقطه اوج ظرافت‌ هنری ایشان در لالایی تأثیرگذار پایان فیلم دیده می‌شود و در جای‌جای فیلم با ظرافت خاصی موسیقی فیلم بدون این که از اثر بیرون بزند، حس می‌شود. در مورد جلوه‌های ویژه بصری هم فرید ناظر فصیحی با توانمندی خود برای این کار زحمت کشیده‌اند و از همه دوستانی که در مراحل پس‌تولید فیلم به بهتر شدن اثر کمک کردند، تشکر می‌کنم.

 

در پایان این نشست مجید قلی‌زاده ضمن اهدای لوح از عوامل این فیلم تقدیر کرد. همچنین به‌پاس بازی درخشان خانم مریلا زارعی در این فیلم تصویری نقاشی شده از حضور او در نشست خبری این فیلم در جشنواره فجر تقدیم شد.

 

نظر شما