شناسهٔ خبر: 12688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمیسیون‌های چاپ و نشر ایران و افغانستان تشکیل جلسه می‌دهند

مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از برگزاری دو کمیسیون چاپ و نشر با حضور ناشران و چاپخانه‌داران ایران و افغانستان امروز دوشنبه ۵ اسفند ماه خبر داد و گفت: در نهایت این دو کمیسیون به جمع‌بندی نظرات افراد حاضر پرداخته و نتایج را به مسئولان ارئه داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عباس نظری مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد،‌ با اشاره به سفر هیأت ناشران و چاپخانه‌داران ایران به افغانستان گفت: طی دو روز گذشته با ورود نماینده نشر ایران به افغانستان،‌ بازدید‌هایی از کتابفروشی‌ها و انتشارات افغانستان انجام شد و به نوعی نشر افغانستان و وضعیت فرهنگی این کشور معرفی شد‌، امروز عصر نیز معاون فرهنگی ارشاد به همراه هیأت همراه در ضیافت شامی است که مدیریت انتشارات عازم تدارک دیده است شرکت خواهند کرد.در این ضیافت شام‌، مسئولان وزارت معارف و فرهنگ افغانستان هم حشور دارند.

وی ادامه داد: اما برنامه اصلی سفر ما به افغانستان امروز دوشنبه ۵ اسفند ماه است،‌ امروز صبح در مراسمی سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد و مصدق خلیلی معاون انتشارات وزارت معارف افغانستان در رابطه با لزوم تعامل فرهنگی میان این دو کشور سخنرانی خواهند کرد،‌ در ادامه نیز دو کمیسیون چاپ و نشر که متشکل از دست‌اندرکاران این دوحوزه در ایران هستند‌، تشکیل جلسه داده و با ناشران و فعالان چاپ افغانستان وارد گفت‌وگو خواهند شد‌، در نهایت این دو کمیسیون به جمع‌بندی نظرات افراد حاضر پرداخته و نتایج را به مسئولان اعلام می‌کنند.

نظری با بیان این مطلب که این دو کمیسیون به دنبال یافتن راه‌حلی برای تعامل و ارتباط بیشتر و مشارکت در همکاری‌های دوجانبه ناشران ایران و افغانستان هستند گفت: هم‌چنین روز سه‌شنبه نیز بازدیدی از مراکز علمی،‌ فرهنگی و تاریخی شهر هرات داریم و روز پنجشنبه نیز به بازدید از مزار شریف اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این نکته که این تعاملات بین ناشران ایران و افغانستان ادامه خواهد یافت،‌گفت: در نظر داریم پس از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران سفری نیز به تاجیکستان داشته باشیم و در این کشور همزمان نیز به دنبال راه‌حل‌هایی برای تعامل بیشتر باشیم،‌ هم‌چنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تورهای علمی و فرهنگی ایران به افغانستان و بالعکس،‌ برگزاری نشست‌های ادبی با حضور شعرای ایران و... از مهمترین برنامه‌های آینده است.

نظری هم‌چنین گفت:‌ یکی از مهمترین مسائلی که ناشران و چاپخانه داران ایرانی طی این دو روز به آن رسیدند،‌ این بود که متاسفانه سال‌ها از حوزه افغانستان غفلت شده است،‌ ما با  غفلت از این جامعه و کشور  فرصت‌های خوبی را از دست داده‌ایم،‌ به نظر می‌رسید باید بیش از این و خیلی زودتر این ارتباط را برقرار می‌کردیم.

نظر شما