شناسهٔ خبر: 12759 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری آیت‌الله خامنه‌ای» رونمایی شد

یک‌هزار و ششصدمین اثر انتشارات سروش باعنوان «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و اندیشه و با سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی رونمایی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ خرداد ماه سال ۹۰ در کشور لبنان همایشی تحت عنوان «اجتهاد و نوآوری فکری امام خامنه‌ای» برگزار شد که در آن اندیشمندانی از ایران و کشورهای مختلف اسلامی حضور داشتند که به بحث و بررسی و ارائه مقالات خود درباره اندیشه، آراء ، افکار و نظریات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب پرداختند و مجموعه مقالات برگزیده این همایش در کتابی به همین عنوان از سوی موسسه معارف الحکمیه لبنان منتشر شد.

انتشارات سروش بنا به اهمیت این همایش، و ضرورت آشنایی هرچه بیشتر اهل قلم و اندیشه با دیدگاه‌های متفکران مسلمان و غیرمسلمان درباره رهبری این کتاب را با عنوان «اجتهاد و نوآوری فکری آیت‌الله خامنه‌ای» به زبان فارسی ترجمه کرده و آن را به عنوان هزار و ششصدمین اثر این ناشر راهی بازار نشر کرد.

کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری امام خامنه‌ای» با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و اندیشه و با سخنرانی آیت‌الله طاهری شیرازی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به نمایندگی از موسسه معارف‌الحکمیه لبنان با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در لبنان گفت: معهدالحکمیه لبنان در حوزه معارف فقهی یک مرکز معتبر شیعی شناخته شده در لبنان و کشورهای عربی است و مورد احترام مجامع علمی و دانشگاهی است.  بخشی از فعالیت های این مرکز مربوط به مسائل آموزشی و حکمی است و بخشی از فعالیتها تحت عنوان کتب متنوع منتشر و عرضه می شود است البته ماهنامه المهجد و سایت «شروع» به انتشار مجموعه فعالیت‌های این مرکز می‌پردازد. 

زائری در ادامه با اشاره به اینکه همایشی در سال ۱۳۹۰ با عنوان اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در لبنان برگزار شد، اضافه کرد: در سال ۱۳۸۹ معهدالحکمیه لبنان تصمیم بر اجرای کنفرانسی برای بررسی دیدگاه رهبر انقلاب گرفته شد و در آخر این همایش در سال ۹۰ در لبنان برگزار شد. در این گردهمایی از طیف‌های مختلف سیاسی و گروه‌های مذهبی متنوع مقالاتی را ارائه کردند که در نوع خود جالب بود که از جمله می توان به مفتی اهل سنت استرالیا، شیخ تاج‌الدین هلالی و همچنین مشاور امنیتی و سیاسی اتحادیه در این همایش حضور داشتند و فضای متفاوت و متنوعی به وجود آمد.

وی ضمن تاکید بر ا ینکه این مراسم حاشیه‌های جالبی را داشت و من در دو سال گذشته آنها را بیان کردم، گفت: یکی از حساسیت‌هایی که برای من نسبت به این مراسم وجود داشت، این بود که نام برنامه با عنوان رهبر ایران برگزار نشود تا فضای بین‌المللی ضمن تمرکز بر نام رهبر انقلاب مراسم را حساسیت‌زا نکند. اما شیخ شفیع جوادی مدیریت معهدالحکمیه را بر عهده دارند به بطور قاطع از این عنوان حمایت کرد و وقتی همایش برگزار شد دیدیم که از همه گروه‌های مذهبی و بسیاری از شخصیت‌ها با طیف‌های مختلف سیاسی حضور یافتند و بازتاب رسانه ای هم داشت.

زائری در ادامه گفت: بسیاری از کشورها علاقمند هستند که تجربه حکومت دینی ایران را به شکل جدی مطالعه کنند. معهد معارف الحکمیه لبنان در حال پژوهش بر اندیشه سیاسی و تجربه های جمهوری اسلامی با توجه به دونکته است؛ یکی پژوهش با تاکید بر ظرفیت نخبگان عرب و دیگر اینکه بعد ازخیزش کشورهای عربی خلاء تئوریک در این حوزه وجود دارد و با ناکامی هایی در بخشی کشورهای عربی به شدت تقاضا برای عرضه تجربه جمهوری اسلامی و رهبری ایران وجود دارد.

وی در آخر گفت: معهد معارف الحکمیه لبنان که تلاش دارد از یک طرف اندیشه سیاسی شیعی را عرضه کند و از سوی دیگر زمینه را برای گفتگوی فکری در جهان عرب را ایجاد کند، همایشی با عنوان مردمسالاری دینی از دیدگاه رهبری را برگزار کند که امیدواریم با همفکری نخبگان ایران و نخبگان جهان اسلام این همایش هر چه باشکوهتر برگزار شود.

در ادامه برنامه مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش ضمن تاکید بر اینکه دو ماهی از انتشار کتاب اجتهاد و نوآوری فکری می‌گذرد، گفت: انتشار این کتاب به صورت اتفاقی بود که از طریق پیشنهاد فرزند دکتر مرندی نسبت به چاپ و ترجمه فارسی این کتاب اقدام شد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حین ترجمه دکتر نقره یکی از مترجمین به رحمت خدا رفت و تاخیری هم در ترجمه این اثر پیش آمد ولی در نهایت این کتاب بدین شکل پایان یافت و توفیق شد که امروز از آن رونمایی کنیم. 

در بخش پایانی رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری آیت‌الله خامنه‌ای»  آیت‌الله حائری شیرازی ضمن بیان خاطره‌ای از رهبر انقلاب گفت: یکی از دوستان می‌خواست که سالروز ولادت رهبری جشنی برگزار کند که ایشان وقتی این را شنیدند بشدت پرخاش کردند. هر کسی اخلاق و اندیشه سیاسی خود را دارد و این کار ایشان با خط قرمزهایی که در اندیشه سیاسی‌شان بود تضاد داشت. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان نمودار اندیشه‌ سیاسی رهبر ایران در مورد امنیت اظهار داشت: جهان امروز تشنه امنیت است و با امنیت است که اقتصاد معنا می‌یابد همین‌طور با امنیت رشد و حیات معنا پیدا می‌کند. قدرت اقتصاد به صورت عددی قابل سنجش هستند اما امنیت به صورت علامتی است که اگر منفی باشد تمام ترقی‌ها تنزل پیدا می‌کند. همه اقتدارها بدون امنیت ضعف خواهد شد. 

آیت‌الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت شاخص امنیت در دنیای امروز اظهار داشت: دانش می‌تواند تامین سلاح‌های بازدارنده را داشته باشد که دیگران را از خود بازدارد اما این نصف امنیت است که خود ناامنی می‌آورد. قدرتی که خود بازدار نیست برای دسترسی به نیروی بازدارنده خود ایجاد ناامنی می‌کند. زمانی که آمریکا هیروشیما را بمباران اتمی کرد شوروی هم در رقابت با او به دنبال سلاح هسته‌ای رفت. این خود نمونه این موضوع است که دانش تنها بخشی از امنیت را تامین می‌کند.

وی در ادامه گفت: بشریت امروز تعادل وحشت دارد و تمدن در دنیای امروز اسمی بیش نیست. تمدنی بدون تدین توحشی منظم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اضافه کرد: امنیت نیاز به خودبازداری دارد. بشر به محض اینکه دین را از تمدن دور کرد درهای جهنم را به روی خود باز کرده است.

وی با اشاره به اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی سخنان خود گفت: اندیشه سیاسی رهبری این است که مسئله امنیت را رکن تمدن می‌داند و اگر معنویت را حذف کردی وارد توحش می‌شوی.

آیت‌الله شیرازی افزود: هرچه فساد در جامعه‌ای اوج بگیرد صلاح نیز در مقابل او اوج می‌گیرد و اندیشه رهبری این است که چون فساد به اوج خود رسیده است انسان‌هایی در این دوره حاضر خواهند شد که صلاح را به اوج می‌رساند و با این اندیشه است که هنر و ابزارهای دنیای امروز در دستان مومنان برضد کفار استفاده می شود.

نظر شما