شناسهٔ خبر: 12824 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره‌ای برای معرفی توان دانشجویان ایرانی

جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر 10 الی 17 اسفند ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‏شود.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ دومین نشست خبری جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر، روز گذشته در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 در این مراسم حمید شاه آبادی، مشاور هنری وزیر ارشاد و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر گفت: مراکز آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر دارای ظرفیت ها، توان اجرایی و قابلیت های علمی و مهارتی خاصی هستند که شاید در دهه اخیر بخشی از این ظرفیت ها به نمایش درآمده اما جامعه ما کمتر با این مهارت ها و اندوخته ها آشنایی دارد. بنابراین به انگیزه معرفی توان و بنیه علمی- مهارتی و اشتغالزایی این مراکز، درصدد برآمدیم که نخستین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی این عزیزان را در عرصه فرهنگ و هنر به منصه ظهور بگذاریم.

وی افزود: همانطور که می دانید این مراکز در سراسر کشور در دو حوزه مراکز کاملا دولتی و مراکز غیر دولتی فعال هستند. بیش از 89 هزار دانشجو در سراسر کشور در این مراکز تحصیل می کنند و دیر یا زود همه این دانش آموختگان به عرصه فرهنگ و هنر مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می گردند. طبیعی است که وزارت ارشاد باید نسبت به آینده این عزیزان برنامه ریزی های لازم را داشته باشد و در خصوص نیاز سنجی و اینکه در هر یک از نقاط کشور چه حوزه ای از فعالیت های اشتغال محور امکان بروز و ظهور دارد، نیز باید فعال باشد.

او در ادامه با بیان این نکته که در 97 مرکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر در سراسر کشور 183 رشته مختلف برای دانشجویان وجود دارد، به انگیزه های برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: برای ما مهمترین نکته این است که وجه ممیزه و تفاوت جدی دانشجویان این حوزه با سایر دانشجویان نظری کشور نشان داده شود و جشنواره با این انگیزه شکل گرفته است. انگیزه دیگر برپایی جشنواره این بوده که دانش آموختگان این دانشگاه ها و مراکز علمی بدانند خود باید دنبال کار بعد از تحصیل باشند و در واقع باید بدانند که آنچه می آموزند سرمایه اشتغال آنها را فراهم می کند. این جشنواره همچنین می خواهد توجه مدیران مراکز را به حوزه اشتغال و ضرورت های مهارتی که دانش آموختگان باید توان آن را داشته باشند، بیش از پیش جلب کند.

مشاور هنری وزیر ارشاد خاطرنشان ساخت: خوشبختانه جشنواره با استفبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان و اساتید همراه بوده است. البته ما سعی داشته ایم تا در کنار محصولات و آثار فیزیکی دانشجویان به رشته هایی که امکان تولید محصولات و تولیدات خاص قابل عرضه در نمایشگاه را ندارند، نیز توجه داشته باشیم. همچنین در بخش رقابتی جشنواره آثار هنری دانشجویان ارائه و داوری شده است؛ که البته در حوزه گریم، مد و لباس و موسیقی هم در این بخش آثار مختلفی داشته‏ایم

شاه آبادی در خصوص بخش های اجرایی جشنواره توضیح داد: از ویژگی های مراکز فرهنگ و هنر این است که سربار تکالیف دولت نیستند و خودشان با پتانسیل و توان خودشان کارها را عرضه می کنند. واحد 2 خراسان رضوی مسئولیت اصلی اجرا را به عهده داشته و در بخش پژوهشی هم دکتر فرزانه رئیس مرکز 47 عهده دار امور بوده اند. تاکنون 10 مقاله و 7 داستان به جشنواره رسیده است. کارگاه ها و ورک شاپ های پژوهشی در طول جشنواره برگزار می شود. در حال حاضر 181 غرفه به دانشجویان، اساتید، مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر واگذار شده و امیدواریم با این آمار گام اول را به درستی برداریم. در روز افتتاحیه نیز جناب آقای جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر خواهند بود.

حمید شاه آبادی همچنین گفت: امیدواریم این جشنواره با توجه به همراهی هایی که از سوی دستگاه های مختلف به ویژه اتاق تعادن صورت گرفته بتواند پل ارتباطی بین آموخته های دانشجویان ما، میدان کار و عرصه تلاش و اشتغال باشد و بستری شود تا درصد اشتغال زایی دانش آموختگان ما ارتقا پیدا کند و امیدواریم جامعه مخاطبان این دانشگاه به این نکته توجه داشته باشند که آموزش در این حوزه به یک مهارت دقیق ذیل یک شغل معین بینجامد.

وی در پایان گفت: امیدواریم این جشنواره هم صحنه معرفی خوبی برای تعریف توان دانشجویان باشد و هم جامعه را با توانایی دانشجویان و این مراکز و رشته های کاربردی آن آشنا کند و برای مدیران موسسه هم فرصتی را برای شناسایی مشاغل جدید فراهم کند.

جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر 10 الی 17 اسفند ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‏شود

نظر شما