شناسهٔ خبر: 12835 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فصلنامه «رسانه» بر پله 89 ایستاد

هشتاد و نهمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی «رسانه» ویژه فصل زمستان با نگاهی به دغدغه‌ها و مشکلات حوزه رسانه و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ نخستین مطلب این نشریه به قلم جلیل مالکی و زهرا واعظی با موضوع «آزادی مطبوعات در منظر حق دسترسی آزاد به مطبوعات» اختصاص دارد.
در این مقاله می‌خوانیم که یکی از عوامل تعیین‌کننده حدود آزادی مطبوعات در کنار اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی، میزان دسترسی شهروندان به اطلاعات است، نویسندگان در این مقاله تلاش می‌کنند به تلازم بین آزادی مطبوعات و حق دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره داشته باشند.
«مصرف فرهنگی و رسانه‌ای و مخاطبان فعال» عنوان دومین مقاله این نشریه است که سیدمحمد مهدی‌زاده آن را نوشته است. این مقاله نیز به بررسی مقوله مصرف فرهنگی و رسانه‌ای در مدرنیته متاخر از منظر مطالعات فرهنگی می‌پردازد و ضمن تامل بر فرایند فردی شدن مصرف و تفسیر متون فرهنگی و رسانه‌ای، با مرور و دیدگاه‌های استوارت هال، دیو مورلی و راجر سیلورستون مصرف را فعالیتی فرهنگی و اجتمای معرفی می‌کند که در آن مخاطبان در برابر معانی مرجح متن مقاومت می‌ورزند.
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «مصرف فردی رسانه‌ای بخش بزرگ و فزاینده‌ای از زندگی روزمره مردم را پوشش می‌دهد و تفاوت‌های این زمینه نیز به نحو نظام‌مندی با ویژگی‌های فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی بر حسب سن، جنس و طبقه تا نگرش و عقاید و ارزش‌های فردی مرتبط هستند، اثرات فردی رسانه‌ها شاید نیرومند نباشد اما از آنجا که متعدد، پایدار، گسترده و متنوع هستند باید آن‌ها را با اهمیت تصور کرد.»
در مطلب دیگری با عنوان «تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم و کاربرد آن از سوی آمریکا در مورد ایران» نیز نویسندگان به حوادث و ارتباطات ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره می‌کنند و در آن موضوع‌هایی مانند اتحاد استراتژیک، قطع روابط و درگیری نظامی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.
محسن اسماعیلی و عبدالله جلالی در مقاله «نظام هنجاری اطلاع‌رسانی در فقه شیعه» نیز به بررسی وظایف رسانه‌ها در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی توسط دانشمندان علوم ارتباطات اشاره دارند و سپس به رسانه‌های ایرانی می‌‌پردازند که در چارچوب هنجارهای فقهی و توصیه‌های دینی به کارکردهای مورد انتظار رسانه‌های مدرن دست یابند.
در «چشم‌انداز در حال ظهور صنعت خبر» به قلم علی‌اکبر فرهنگی و امید جهانشاهی نیز درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر روزنامه‌نگاری و ترسیم افق جدید در صنعت خبر، مطالب ارزشمندی ارایه شده است. در این مقاله تلاش شده است تا با ارایه تصویری کلی از تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر روزنامه‌نگاری و کسب و کار خبری، چشم‌اندازی از صنعت در حال ظهور خبر را ارایه شود.
«شناخت الگوهای مصرف سریال‌های غیررسمی» با مطالعه موردی مجموعه ویدئویی قهوه تلخ نیز مطلب متنوع دیگری است که در این نشریه آمده است، این مقاله به بررسی مصرف و دریافت جوانان تحصیل‌کرده از تماشای سریال قهوه تلخ اختصاص دارد و شناخت تغییر الگوهای مصرف رسانه‌ای در استفاده از محصولات فرهنگی ـ رسانه‌ای غیررسمی هدف اصلی این پژوهش به شمار می‌آید. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که شیوه‌های زندگی مخاطبان در نحوه مصرف آنان تاثیرگذار و افراد متناسب با سبک زندگی و علایق فردی، بیننده این سریال شده‌اند.
شناسایی عوامل تاثیرگذار در پرورش کارآفرینی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای و اهمیت و محدودیت رسانش پیام از دیدگاه امام خمینی (ره) نیز از دیگر مطالب این نشریه به شمار می‌آیند.
هشتاد و نهمین شماره فصلنامه «رسانه» با بهای چهار هزار تومان منتشر شده است. 
فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی «رسانه» به صاحب امتیازی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما