شناسهٔ خبر: 12839 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی 50 شخصیت فرهنگی هنری در کتاب ـسالنامه «ناب»

مدیر مرکز فرهنگی روشنا در مراسم رونمایی از کتاب سالنامه «ناب» عنوان کرد: بیش از پنجاه شخصیت در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در این اثر معرفی شده‌اند؛ همچنین در «ناب»، پنجاه مؤسسه و پنجاه محصول خوب فرهنگی در حوزه انقلاب اسلامی به مخاطب معرفی شده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ آئین رونمایی از کتاب ـ سالنامه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «ناب» عصر دیروز، ششم اسفند با حضور گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس، حبیب احمدزاده، نویسنده دفاع مقدس و جمعی از خانواده‌های شهدا در نخلستان مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شد.
در آغاز این مراسم، سعید حسینی، مدیر مرکز فرهنگی روشنا با بیان اینکه با این سالنامه، در واقع ما کاری نکرده‌ایم و تنها تلاش کرده‌ایم برنامه‌های دیگران را معرفی کنیم، اظهار کرد: متأسفانه حرکت جدی که با انقلاب اسلامی به انجام رسید در میان مردم به خوبی دیده نشد و این موضوع باعث شد تا دغدغه ایجاد این سالنامه برای ما به وجود آید.
وی ادامه داد: متأسفانه فضای روشن‌‌فکری علیرغم اینکه مخاطبان عام ندارد، اما فعالیت‌هایش را با تبلیغات، بزرگ‌ نشان داده است و باعث شده تا بسیاری از برنامه‌های ضعیف در کشور ما به جریان تبدیل شوند. از سویی در حوزه فرهنگ و ادب شاهد خیل عظیم هنرمندان متعهد به انقلاب هستیم که حتی میان قشرهای مذهبی و انقلابی جامعه نیز ناشناخته هستند.
حسینی گفت: با این نگاه و این رویکرد تلاش کردیم تا این سالنامه را با رویکردی عملیاتی و به منظور جریان‌سازی و چهره‌سازی در حوزه ادبی و فرهنگ انقلاب اسلامی تولید کنیم.
مدیر مرکز فرهنگی روشنا در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف سالنامه «ناب» اشاره و تشریح کرد: بیش از پنجاه شخصیت در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در این اثر معرفی شده‌اند؛ همچنین پنجاه مؤسسه و پنجاه محصول خوب فرهنگی در حوزه انقلاب اسلامی به مخاطب معرفی شده‌اند.
وی با بیان اینکه در این سالنامه از نزدیک  به سه هزار مدخل استفاده شده است، ادامه داد: برای هر هفته سوژه‌ای متناسب با فضا و تاریخ انقلاب انتخاب شده که برای هر موضوع و سوژه هفتگی نزدیک به شصت موضوع و محصول معرفی شده است که به عنوان نمونه می‌توان به بحث‌ «تحریم»، «خانواده» و ... اشاره کرد.
حسینی با بیان اینکه در سال‌های بعد این سالنامه به شکل تخصصی منتشر می‌شود، افزود: برای سال آینده سالنامه ادبیات انقلاب اسلامی، سینمای انقلاب اسلامی و ... تولید می‌شود. همچنین کتاب‌هایی از سخنرانی‌های شخصیت‌های این عرصه که تاکنون منتشر نشده است، به زیور طبع آراسته خواهد شد.
بخش پایانی سخنان مدیر مرکز فرهنگی روشنا به افتتاح سایت «ناب» و جایزه‌ای با همین عنوان اختصاص داشت که در این باره اظهار کرد: انتخاب عنوان «ناب» به فرمایش امام خمینی(ره) درباره «اسلام ناب محمدی» باز می‌گردد.
در بخش دیگری از این مراسم حبیب احمد‌‌زاده، نویسنده دفاع مقدس به ایراد سخن پرداخت و گفت: کار فرهنگی در جمهوری اسلامی شبیه ساعتی است که هیچ کدام یک از چرخ‌دنده‌هایش سر جایش نیست و جداگانه می‌چرخد، اما در عین حال ساعت را صحیح نشان می‌دهد.
وی با بیان این نکته که هیچ نقطه‌ای از جهان هستی را نباید خارج از شمول رحمت خداوند فرض کنیم، اظهار کرد: دین ما این قابلیت را دارد که برای همه افراد برنامه‌ریزی کند، حتی افرادی مثل «اوباما». امروز تفکر انقلاب اسلامی شبیه به مغازه‌ای شده است که میلیاردها تومان سرمایه در آن انباشته شده، اما در ماه، هزار تومان هم فروش ندارد. از این اتفاق به دو نتیجه می‌رسیم، اینکه دین ما قابلیت این کار را ندارد یا اینکه ما در انجام وظایف‌مان ناتوان هستیم.
احمدزاده همچنین اظهار کرد: اگر مثل دوران جنگ به مشکلات نگاه کنیم، بسیاری از مشکلات امروز ما حل خواهد شد. باید در برخوردهایمان از تخریب پرهیز کنیم. در آغاز مسئولیت هر شخص از او فرشته می‌سازیم و در نهایت با یک شیطان خداحافظی می‌کنیم. باید متوجه این موضوع باشیم که مسئول نیز انسان است و ممکن است خطا و اشتباه داشته باشد.
این نویسنده با بیان اینکه نباید خودمان را انسان کامل ببینیم، گفت: بعضی از ما آنقدر روضه گوش کرده‌ایم که خودمان را امام حسین(ع) فرض می‌کنیم و به دنبال یزید می‌گردیم. هر چه بیشتر باید در پی نفس سرزنش‌گر باشیم و قطعاً اگر عامل به اعتقادات خودمان باشیم، قطعاً دیگران نیز از ما الگو می‌گیرند.
وی با طرح این سؤال که مگر ما بچه حزب‌الهی‌ها برای اهالی فرهنگ و هنر چه کرده‌ایم که انتظار داریم همه آثار آنها در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد، ادامه داد: ما باید با رفتار خودمان، مخاطبان را جذب کنیم و آن هم جذب حداکثری. بر اساس دین ما باید اول به انسان سازی درباره خودمان بپردازیم و در ادامه به سراغ دیگران برویم.
مادر شهید ستاری، شهید فتنه سال ۸۸ که به تازگی و پس از تحمل ۴ سال جانبازی به شهادت رسیده است، در این مراسم اظهار کرد: از رسانه‌ها توقع داریم تا شهدای بعد از جنگ را جهانی کنند. این شهدا خالصانه و برای حمایت از ولایت جان خود را تقدیم کرده‌اند.
در بخش پایانی این مراسم از خانواده شهیدان ستاری، باغبانی و خانواده مرحوم امیرحسین فردی تقدیر شد. همچنین از مؤسسه اوج، دفتر مطالعات اسلامی و مسئولان برنامه تلویزیونی «ثریا» تقدیر به عمل آمد. در خاتمه نیز از کتاب ـ سالنامه «ناب» رونمایی شد.

نظر شما